۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
تحلیل بنیادی "اردستان"

تحلیل بنیادی شرکت سیمان اردستان را از اینجا بخوانید.

*اطلاعات کلی شرکت 

تحلیل بنیادی "اردستان"

*مقدمه

شرکت سیمان اردستان در خرداد ۱۳۸۲ تاسیس و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسید و در دی ماه ۱۳۹۹ از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و اخیرا نیز در بازار عرضه شد. شرکت در صنعت سیمان فعالیت می کند. محصولات تولیدی شرکت شامل سیمان تیپ۱ ،تیپ۲ و تیپ ۵ می باشد . مصارف محصولات تولیدی شرکت بستگی به افزایش فعالیت های عمرانی دولت و رونق فعالیت های ساختمانی دارد.

*وضعیت عملیاتی

شرکت در بین شرکت های فعال در ا ین صنعت با حجم ظرفیت سالیانه ۱,۰۸۱,۵۰۰ تن سیمان خاکستری نسبت به ظرفیت تولید سیمان کل کارخانجات کشور )۶۹ شرکت( در رده ۳۱ از لحاظ میزان تولید و از لحاظ مقدار فروش در دوره نه ماهه منتهی به ۳۰/۹ /۱۴۰۱ با مقدار فروش معادل ۶۸۸,۷۵۹  تن سیمان نسبت به کل فروش کارخانجات کشور در رده ۲۸ قرار دارد. درآمد حاصل از فروش شرکت در دوره ۹ ماهه منتهی به آذر حدود ۶۶۵ میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره ۹ ماهه سال گذشته حدود ۱۲۵ درصد رشد داشته است.

*سهامداران

از ۱ میلیارد و ۱۳۵ میلیون برگه سهم حدود ۳۳/۱۱ %آن در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری، حدود ۵/۹ %در اختیار صندوق بازار گردانی، ۷۵ /۳ %در اختیار موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و حدود ۴۵/۲۱ %نیز در اختیار سهامداران حقیقی درصدی می باشد. حدود %۵۴ نیز شناور سهم است.

*نرخ فروش

براساس تصمیمات متخذه توسط سازمان صنعت، معدن تجارت در سال ۱۴۰۰ کلیه تولید کنندگان سیمان موظف به عرضه محصولات خود از طریق بورس کالا و به نرخ تعادلی گردیده اند. از این رو این شرکت نیز عرضه محصولات خود را از طریق بورس کالای ایران و نرخ تعادلی انجام داده است. توضیح اینکه نرخ فروش پایه سیمان بر اساس دستورالعمل های بورس کالای ایران و به نرخ تعادلی انجام داده است. تضویح اینکه نرخ فروش پایه سیمان بر اساس دستور العمل های بورس کالا تعیین و جهت عرضه هفتگی ابلاغ می شود. اخرین نرخ پایه اعلام شده در دوره ۹ ماهه منتهی به آذر جهت فروش سیمان فله تیپ یک ۵۴۸ هزار تومان، سیمان فله تیپ دو ۶۷۷ هزار تومان و سیمان پاکتی ۷۲۴ هزار تومان به ازای هر تن بوده است. قیمت فروش صادراتی محصولات ساخته شده و نیمه ساخته شده سیمان متاثیر از عرضه محصولات و تقاضا از سوی نمایندگان خریدار می باشد و نرخ مصوبی برای صادرات محصولات وجود ندارد. میانگین قیمت کلینکر صادراتی در دوره ۹ ماهه به ازای هر تن فله تحویل روی کشتی حدود ۲۹ دالر بوده که با نرخ ارز حواله نیمایی در حساب ها تسعیر گردیده است. در فصول سرد سال به دلیل قطعی گاز و در فصول گرم به دلیل قطعی برق، تولید شرکت های سیمانی با کاهش مواجه شده که نهایتا منجر افزایش رقابت در بورس کالا و رشد قیمت می شود. تقریبا از اسفند ماه به دلیل از سرگیری ساخت و ساز و افزایش تقاضا برای سیمان، رقابت در بورس کالا داغ تر می شود و از اواخر بهار تا اواخر تابستان از یک طرف به علت افزایش تقاضا ناشی از رشد ساخت و ساز و از طرف دیگر به علت قطعی برق صنایع و کاهش عرضه سیمان، این رقابت در بورس کالا به اوج خود می رسد. همچنین با توجه مستهلک بودن کارخانه های سیمانی کشور و عدم سرمایه گذاری در این حوزه شاهد افزایش روز افزون مصرف سیمان و پیشی گرفتن تقاضا نسبت به عرضه خواهیم بود لذا با مورد توجه قراردادن این موضوع از یک طرف و از طرف دیگر بالا بودن قیمت سیمان در کشور های همسایه، می توان گفت رشد قیمت سیمان با توجه به سهم پایین در ساخت و ساز درگذر زمان اجتناب ناپذیر است.

*مفروضات و توضیحات

• تولید و فروش برای زمستان باتوجه به میانگین ماه های قبل، ۲۵۰ هزار تن سیمان و ۱۵۰ هزار تن کلینکر و برای سال مالی ۱۴۰۲ ،میزان تولید و فروش ۹۰۰ هزار تن سیمان و ۴۰۰ هزار تن کلینکر فرض شده است.

• تورم و رشدِ دستمزد ۴۵ درصد

• برای سال مالی ۱۴۰۲ ،نرخ برق ۵۰۰ تومان و نرخ گاز سوخت ۱۴۰۰ تومان(سقف ریالی)

• دلار نیما برای باقی سال ۲۸۵۰۰ تومان و برای سال ۱۴۰۲ ،۳۵ هزار تومان

• نرخ فروش سیمان برای زمستان ۱۴۰۱ برابر با آخرین نرخ های بورس کالا و برای سال مالی ۱۴۰۲ ،به ازای هر تن ۹۰۰ هزار تومان و سیمان کلینکر صادراتی برای هر دو دوره کارشناسی ۳۰ دلار لحاظ شده است.

• تقسیم سود، ۹۰ درصد

*صورت سود و زیان و تحلیل حساسیت

تحلیل بنیادی "اردستان"

تحلیل بنیادی "اردستان"

منبع: بیدار بورس
کد خبر 26932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =