۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
دلار سوپر استار بورس

یک کارشناس بازار سرمایه بازیگر اصلی این روزهای بازار سرمایه را نرخ دلار دانست و افزود: محوریت این روزهای بازار سهام با گروه‌های فلزات اساسی، پالایشی و پتروشیمی بوده و گروه خودرو در آن نقش چندانی نداشته است.

سمیرا بیاتانی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ دلار چشم به صحبت‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته است تا جهت حرکتی خود را پیدا کند به بیدار بورس، گفت: اگر نتایج این صحبت‌ها مانند جلسات قبل با ابهام همراه باشد امکان آن است تا اواخر سال جاری دلار در محدوده ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان (آخرین سقف قیمتی خود در سال ۱۴۰۱) نوسان داشته باشد.

وی همچنان ادامه داد: اگر مزاکرات هسته‌ای با نتایج مثبتی همراه شود احتمال آن است تا شاهد کاهش بیشتری در نرخ دلار باشیم.

** سود شرکت‌ها افزایشی خواهد شد

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام از انتهای بهمن ماه با لیدری شرکت‌های کامودیتی و صادراتی محور با رشد نسبتا خوبی همراه بود، افزود: از آخرین روز کاری هفته گذشته به واسطه این نمادها بازار شروع به اصلاح و تا اولین روز هفته جاری نیز ادامه داشت.

بیاتانی با بیان اینکه چشم‌انداز درآمد و سود شرکت‌ها در سال آینده قابل توجه خواهد بود و احتمال آن وجود دارد این اصلاح‌ طولانی نباشد، اظهار کرد: سهم‌ها پس از یک استراحت و جابجایی مجدداً مسیر رشد خود را آغاز خواهند کرد.

** سهم‌های کوچک رشد خواهند کرد

وی با اشاره به اینکه اکثر شرکت‌های کوچک همراه با شاخص کل رشدی را تجربه نکرده‌اند، گفت: این احتمال وجود  دارد تا در موج صعودی بعدی این شرکت‌ها نیز رشد کنند اما در خصوص تسویه اعتباری، همانطور که در سال‌های قبل نیز شاهد بودیم در اواسط اسفند ماه این موضوع منجر به فشار عرضه در بازار شود که تا انتهای اسفندماه ادامه خواهد یافت.

** نرخ دلار بازیگر اصلی بورس

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه محرک اصلی رشد اخیر بازار بورس نرخ دلار است، تصریح کرد: محوریت این روزهای بازار سهام با گروه‌های فلزات اساسی، پالایشی و پتروشیمی بوده و گروه خودرو در آن نقش چندانی نداشته اما با ادامۀ اصلاح نرخ دلار در روزهای اخیر و همچنین تحت تاثیر سفر گروسی به تهران شاهد افزایش تقاضا در این گروه خواهیم بود.

وی افزود: اما موضوع مهم تاثیرگذار دیگر در صنعت خودرو انتشار خبری مبنی بر نحوه تعیین قیمت پایه خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت بود.

بیاتانی با بیان اینکه نرخ‌های فروش مناسب شرکت‌ها در بورس‌کالا و همچنین افزایش نرخ دلار می‌تواند سودآوری مناسبی در سال آینده برای آن‌ها انتظار داشت. توضیح داد: با اشاره به اینکه بودجه در حال بررسی است، احتمال دارد هنگام ارائه آن بازار را دستخوش تغییراتی کند که در حال حاضر مشخص نیست.

کد خبر 27673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =