نرخ تسعیر ارز بانک ها اعلام شد: ۲۶.۵ و ۲۵ هزار تومان برای هر یورو و دلار

بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز بانک ها برای دوره منتهی به اسفند را معادل ۲۶.۵ و ۲۵ هزار تومان برای هر یورو و دلار تعیین کرد.

به گزارش بیداربورس، بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در دوره منتهی به اسفند سال جاری را اعلام کرد که معادل ۲۶.۵ و ۲۵ هزار تومان برای هر یورو و دلار است.

بر اساس این گزارش،  پیرو بخشنامه‌های منتهی به بخشنامه‌ ۲۴ اسفند سال گذشته، موضوع اعلام نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک ها برای گزارشگری مالی منتهی به اسفند سال ۱۴۰۰، حسب مصوبه جلسه ۲۱ اسفند هیأت عامل بانک مرکزی، مقرر شد:

الف) اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی جاری در چارچوب مصوبه جلسه ۵ بهمن ۱۴۰۰ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای هر یورو معادل ۲۶۵۰۰ تومان و برای هر دلار آمریکا معادل ۲۵ هزار تومان و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفند ماه سال جاری تسعیر شود.

ب) سود (زیان) ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در پایان سال مالی به حساب سود و زیان دوره منتقل و چنانچه مانده سرفصل حساب سود و زیان انباشته بانک و موسسه اعتباری غیربانکی قبل از تخصیص اندوخته‌ها نشان‌ دهنده سود باشد، سود ناشی از تسعیر پس از حذف آثار مالیاتی احتمالی به عنوان سود قابل تقسیم محسوب نمی‌شود و باید صرف افزایش سرمایه آن بانک و موسسه اعتباری غیربانکی شود. ضمناً ‌چنانچه مانده سرفصل مزبور نشان‌دهنده زیان باشد، سود ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، صرفاً کاهنده زیان انباشته خواهد بود.

ج) قراردادهای منعقده بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با مشتریان، تابع شرایط و مفاد مندرج در قراردادهای فیمابین است.

د) مبنای تسعیر اعلامی از سوی بانک مرکزی برای اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در آخرین مقطع تهیه صورت‌های مالی تا مقطع بعدی اعلام آن ملاک و مبنای تسعیر اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی است. همچنین در خصوص اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی غیرپولی نیز مفاد استانداردهای حسابداری مبنی بر تسعیر به نرخ ارز زمان ایجاد‏/ تحصیل‌‏/ تجدید ارزیابی لازم ‌الاجرا است.

کد خبر 28053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =