دلار ۲۸,۵۰۰ تومانی مانع رشد بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه رشد شاخص کل را در گرو حذف دلار ۲۸,۵۰۰ تومانی دانست و اظهار کرد: در طول تاریخ همیشه شاهد آسیب قیمت‌های دستوری به صنایع بودیم و اکنون نیز رشد بازار سرمایه و سهام شرکت‌ها بسیار وابسته به حذف این عدد خواهد بود که در غیر این صورت شاهد رشد حباب گونه بورس خواهیم بود.

هادی قوچی‌فرد، مدیر سرمایه‌گذاری کاریزما با بیان اینکه بازار سرمایه همیشه با یک تاخیر زمانی نسبت به بازار طلا و دلار رشد داشته است به بیدار بورس، گفت: تاکنون رشد بازار سرمایه بعد از تشکیل حباب پرقدرت سکه اتفاق افتاده است و در حال حاضر بازار بورس نیز در حال افزایش قابل توجهی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار در حال رشد است که این روند توانایی ادامه‌دار شدن را خواهد داشت، افزود: با شکست مقاومت تاریخی شاخص کل و با حذف دلار ۲۸,۵۰۰ تومانی شرکت‌های بورسی بخصوص شرکت‌های کوچک توانایی سوددهی خوبی خواهند داشت.

** شاخص ۳ میلیون واحدی با حذف دلار ۲۸,۵۰۰ تومانی

 این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: این انتظار میرود شاخص کل در محدوده ۲ تا ۲,۵۰۰ میلیون هزار واحدی از لحاظ بنیادی در حال حرکت باشد و شاید به سمت اهداف بالاتر تا ۳ میلیون هزار واحد نیز برود؛ این در حالی است که دلار ۲۸,۵۰۰ تومانی (دلار نیمایی) حذف شود.

** دلار ۲۸,۵۰۰ تومانی حذف خواهد شد؟

به عقیده قوچی‌فرد دلار ۲۸,۵۰۰ تومانی بالاخره حذف خواهد شد که این امر کاملا بنظر دولتمردان بستگی دارد و با حذف آن بازار سرمایه رشد محسوسی خواهد داشت و در غیر این صورت افزایش شاخص کل چیزی بجز حباب نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در شاخص فعلی اگر شرکت‌های صادرکننده مجبور به ادامه دادو ستد با دلار ۲۸,۵۰۰ تومانی باشند قطعا بعد از مدت زمانی کوتاه شاخص روند اصلاحی به خود خواهد گرفت، اظهار کرد: البته این صحبتها در خصوص سهم‌های شاخص ساز است و بسیاری از شرکت‌های کوچک مانند شرکت‌های توزیع و پخش و بیسکویتی‌ها و... از فاصله بین دلار آزاد و نیما و قیمت‌گذاری دستوری سودهای خوبی برای خود خواهند ساخت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخی اتفاق‌ها همچون اخبار سیاسی و اخبار مثبت از سوی برجام میتوانند مسیر بازار سهام را واضح‌تر نمایان کند، اضافه کرد: می‌توان گفت در تمام شرایط شرکت‌های کوچکتر پتانسیل رشد بیشتری در بازار بورس داشته‌اند.

** خودرویی‌ها با افزایش قیمت میتوانند لیدر بازار شوند؟

به عقیده وی قیمت‌گذاری جدید خودروها چندان جذاب نبوده زیرا با دلار نیمایی نمیتوان قیمت مناسبی برای خودرو و سایر صنایع در نظر گرفت.

قوچی فرد توضیح داد: اگر افزایش قیمت‌ها را براساس دلار آزاد درنظر بگیرند بطور مثال برای صنعت تایر باید رشد ۴۰ درصدی درنظر گرفته شود اما این روند با توجه به نام‌گذاری سال جاری کمی بعید بنظر خواهد رسید.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قیمتهای دستوری همیشه مانع رشد و پیشرفت صنایع بوده است، گفت: سال ۱۳۹۷ دلار ۴,۲۰۰ تومانی آسیب جدی به صنایع وارد آورد و اکنون دلار ۲۸,۵۰۰ تومانی تکرار این آسیب‌ها خواهد بود که متاسفانه  زمان حذف این نرخ مشخص نیست.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 28584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =