تحلیل رفتار بورس و سهامداران به همراه انتظار افزایش P/ E بازار

کارشناس بازار سرمایه، تحلیلی از رفتار روزهای اخیر بورس و سهامداران به همراه انتظار افزایش P/ E بازار ارایه کرد.

به گزارش بیداربورس، احمد اشتیاقی درباره وضعیت روزهای اخیر بورس که با بهبود نسبی مواجه شده با انتشار مطلبی با عنوان "بازار در انتظار تصمیم سیاست گذار" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: اصلاح شاخص در دو روز پایانی هفته گذشته تا حدودی می‌تواند موجب هراس سرمایه‌گذاران برای ورود به جریان معاملاتی سهام شود. آنچه در روزهای آینده بر بازار سرمایه بگذرد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

با توجه به اینکه شاخص دو میلیونی از منظر روانی اهمیت ویژه‌ای در استراتژی معامله‌گران دارد، روند داد و ستدهای پیش رو بسیار تعیین‌کننده و حساس است. اگر بازار سهام همانند دو روز پایانی هفته قبل بر مدار نزولی اصرار ورزد از مرحله اصلاحی خارج و وارد دور جدیدی از ریزش می‌شود که به نفع بازار نخواهد بود.

بررسی رفتار معامله‌گران حاکی از آن است بازارهای دارایی در مواجه با روند اصلاحی بورس به‌سرعت به لاک دفاعی فرو رفته و نظاره‌گر معاملات از دور باشند. اکنون با توجه به مختصات بازار سهام، انتظارات مبنی بر افزایش P/ E بازار شکل گرفته و بسیار نزدیک به ارزش ذاتی است.

با توجه به تفاوت‌های شاخص ۲ میلیونی فعلی با سال ۹۹ سرمایه‌گذاران نباید مبنای اصلاح شاخص را با اتفاقات ۳۱ ماه قبل بسنجند. ورود سهامداران به این وادی منجر به حرکت نماگرها بر مدار هیجانی و خروج آنها از تعادل کنونی خواهد شد. در روزهای گذشته حواشی قیمت‌گذاری خودرو و اظهارات ضد و نقیض سیاست گذاران در مباحث قیمت‌گذاری دستوری، معامله‌گران را با تردید مواجه کرد.

این مهم نقش مهمی در فراز و فرودهای اخیر ایفا کرده است. در روزهای آینده اگر روند اصلاحی بورس تداوم یابد جریان ورود پول حقیقی نیز با تعلل روبرو خواهد شد. به نظر می‌رسد بعد از عبور شاخص کل از سطح روانی ۲ میلیون واحدی بازار سهام تا حدود زیادی شاهد بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار مذکور بود اما ریزش‌های پی‌درپی می‌تواند بازار را مجددا به انزوای معاملاتی براند. تضعیف ورود پول حقیقی به گردونه معاملات سهامی وضعیت سختی را سبب خواهد شد.

شواهد حاکی از آن است همه بازارهای دارایی در مقطع کنونی در انتظار تصمیمات جدید سیاست گذار در راستای تعیین نرخ دلار هستند. همین امر بازارها را وارد مرحله جدیدی از رکود خواهد کرد. علاوه بر آن با توجه به آنکه بورس نسبت به تصمیمات اقتصادی سیاست گذاران معمولا واکنشی سریع نشان می‌دهد هر تغییری در رویکرد قیمت‌گذاری دولتی همچنین تعیین‌تکلیف قیمت و فروش خودرو بر این بازار اثرگذار خواهد بود.

برخی مباحث در روزهای اخیر مبنی بر محدودیت رقابت در بورس کالا نیز وضعیت غیرشفاف و بلاتکلیفی سهامداران را رقم زده است. این موضوعات همانند سال قبل از بازار شرایط غیرقابل‌ پیش‌بینی به تصویر می‌کشد و امکان اصلاحات قیمتی را افزایش می‌دهد. بررسی نسبت قیمت به درآمد گذشته ‌نگر بازار سهام (P/E TTM) نشان می ‌دهد در اکثر سهم ‌ها و صنایع اعداد غیرمنطقی در این متغیر آماری مشاهده نمی شود.

به علاوه کالبدشکافی نسبت قیمت به درآمد آینده ‌نگر بازار سهام (P/E  FORWARD) نیز بیانگر این موضوع است با نزدیکی به فصل مجامع و با توجه به اینکه سود تقسیم‌شده در مجامع شرکت‌های مختلف از قیمت روی تابلوی سهم‌ها کاسته خواهد شد و به موازات این موضوع باید شاهد کاهش نسبت قیمت به درآمد آینده ‌نگر بازار سهام بود، می‌توان از ناحیه هر دو متغیر آماری افق روشنی را فراروی بازار سهام متصور شد.

کد خبر 28697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =