بانک ملت دلایل افزایش ۲۴۷ درصدی سود خالص را اعلام کرد

بانک ملت درباره دلایل افزایش ۲۴۷ درصدی سود خالص در سال مالی گذشته نسبت به دوره مشابه قبل توضیح داد.

به گزارش بیدار بورس، بانک ملت درباره دلایل افزایش ۲۴۷ درصدی سود خالص در سال مالی گذشته نسبت به دوره مشابه قبل توضیح داد و با توقف یک ساعته نماد، بازگشایی شد.

بر اساس این گزارش، "وبملت" درباره علت تغییرات بیش از ۳۰ درصدی سود خالص در سال مالی گذشته نسبت به مدت مشابه قبل اعلام کرد: افزایش درآمد تسهیلات اعطای عمدتاً به دلیل افزایش تسهیلات اعطایی عقود سلف و مرابحه در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه قبل و به تبع آن افزایش درآمد ناشی از این تسهیلات در سال مالی ۱۴۰۱ است.

همچنین افزایش وجه التزام ارزی غیرمشابه دلیل شناسایی ۱.۸ هزار میلیارد تومان درآمد وجه التزام اوراق نفت و گاز پارس در راستای تکالیف مجموعه سال ۱۴۰۰ در خصوص بند ۷ گزارش حسابرس و بازرس قانونی است.

افزایش درآمد سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات اعتباری عمدتاً مربوط به سود دریافتی از مبادلات در بازار بین بانکی در چارچوب قوانین و مقررات بانک مرکزی محقق شده است.

افزایش درآمد کارمزد عمدتا به دلیل افزایش حجم تسهیلات قرض الحسنه، اعتبارات اسنادی گشایش یافته، ضمانت نامه های صادره، کارمزد اوراق، حواله های بانکی و ... است.

افزایش جایزه سپرده قانونی ناشی از افزایش ۴۳ درصدی میانگین سپرده های قانونی (رشد ۵۷ درصدی منابع ریالی بانک) محقق شده است.

- ارائه توضیحات در خصوص سرفصل سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی به مبلغ ۲۷.۳ هزار میلیارد تومان:

بانک مرکزی طی بخشنامه ۲۵ اسفند سال ۱۴۰۱ نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی را در پایان سال مالی ۱۴۰۰برای هر دلار و یورو ۲۵ و ۲۶.۵ هزار تومان و سایر اسعار را بر مبنای برابری آن به یورو برای اعمال در دفاتر و صورت های مالی بانک‌ها ابلاغ کرد که از این بابت بانک در پایان سال مالی گذشته ۲۱ هزار میلیارد تومان سود تسعیر ارز به صورت ناخالص در صورت های مالی شناسایی کرد.

همچنین بانک در پایان سال ۱۴۰۰ در خصوص اوراق مشارکت ارزی شرکت نفت و گاز پارس، اقدام به حساب ذخیره اختصاصی مطالبات مشکوک الوصول به مبلغ ۵.۴ هزار میلیارد تومان کرده بود که با عدم موافقت حسابرس مواجه شده و در بند ۷ گزارش حسابرس نسبت به صورت های مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۰ به آن اشاره شده است.

با عنایت به تکلیف مقرر در مجمع این بانک در سال ۱۴۰۰ مبلغ ذخیره مذکور در دوره عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ تعدیل و طبق نمونه ابلاغیه بانک مرکزی در سرفصل سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی انعکاس یافت.

- ارائه توضیحات در خصوص افزایش ۶۰ درصدی هزینه های اداری و عمومی نسبت به دوره قبل و مبلغ هزینه های اکچوئری منظور شده طی دوره:

افزایش سرفصل هزینه های اداری و عمومی عمدتاً به دلیل افزایش هزینه‌های اداری ناشی از رشد نرخ تورم، پشتیبانی سامانه های بانکی و شناسایی هزینه ذخیره مالیات جهش تولید مسکن و افزایش هزینه های نیروها عمدتاً ناشی از افزایش رشد پاداش پایان خدمت کارکنان با توجه به رشد حقوق و دستمزد و تسری آن به سنوات خدمت نیروهای بانک طبق بخشنامه ابلاغی وزارت کار است.

بانک ملت دلایل افزایش ۲۴۷ درصدی سود خالص را اعلام کرد

بانک ملت دلایل افزایش ۲۴۷ درصدی سود خالص را اعلام کرد

کد خبر 30013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =