اثر کمبود مواد اولیه در رکود صنعت بورسی و درخواست اقدام فوری دولت

دبیر انجمن شمش سرب با اشاره به اثر کمبود مواد اولیه در رکود صنعت و کاهش کمتر از ۱۰ درصدی تولید شرکت‌ها ، خواستار اقدام فوری دولت برای رفع این چالش شد.

به گزارش بیداربورس، حمید جلالی‌پور با انتشار مطلبی با عنوان "ضرورت تامین مواد اولیه صنعت تولید سرب کشور" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: کمبود مواد اولیه، شرکت های تولید سرب را در آستانه تعطیلی کامل قرار داده‌ است. امروزه شرکت های تولیدکننده سرب با انواع چالش‌ها از قبیل عدم‌ همکاری‌های بین‌المللی سایر کشورها، افزایش چند صد درصدی هزینه‌های تولید و افزایش بی‌رویه نرخ گاز مصرفی روبرو هستند. عدم‌تامین مواد اولیه نیز از بزرگ‌ترین دغدغه‌های این صنعتگران است.

متاسفانه به‌رغم اذعان وزیر صنعت به الزام عرضه مواد اولیه شرکت های تولیدی در بورس‌کالا به‌عنوان بهترین و اساسی‌ترین راهکار تامین مواد اولیه، همچنان صادرات کنسانتره سرب در حجم بسیار بالا صورت می پذیرد. در صورت عرضه این ماده‌ معدنی در بورس‌ کالا، قطعا تولیدکنندگان متقاضی خرید خواهند بود.

نکته بسیار مهم درخصوص شرکت‌های تولید سرب این است که با توجه به کوچک و متوسط‌ بودن این شرکت‌ها و عدم‌ امکان تحریم آنها در صورت تامین مواد اولیه و رفع چالش‌های داخلی که بیشتر به خودتحریمی نیز شبیه هستند، شرکت‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در اشتغال، توسعه صادرات و پویایی اقتصاد ایفا کنند.

با توجه به ظرفیت اسمی پروانه‌های صادرشده توسط وزارت صنعت که به بیش از یک‌ میلیون‌ تن در سال‌ می‌رسد، متاسفانه آمار تولید رسمی شرکت‌ها به کمتر از ۱۰ درصد تقلیل یافته که نبود مواد اولیه مهم‌ترین علت رکود این صنعت است. شرکت‌ها علاوه‌بر وجود تنگناهای فراوان در خرید مواد اولیه خارجی با قیمت ارز بازار آزاد، ملزم به بازگشت ارز حاصل از صادرات با نرخ نیما نیز هستند که صادرات این صنعت را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و به دلایل عدم‌ امکان انجام واردات مواد اولیه نیز افزوده است.

دولت باید در اسرع‌ وقت نسبت به رفع چالش تامین مواد اولیه شرکت های تولید سرب اقدام کند. عمده تولیدکنندگان و کارفرمایان افراد توانمندی هستند که می‌توانند مسیر تجارت‌جهانی راه یافته و به‌رغم تحریم‌های ناعادلانه اقتصادی در عرصه جهانی فعالیت کنند که این موضوع مستلزم رفع خودتحریمی‌های داخلی است. نا آگاهی برخی تصمیم‌گیرندگان به تمامی جزئیات صنعت تولید سرب منجر به ایجاد برخی رانت‌ها و رشد شرکت های غیرتولیدی شده‌ که با دلالی در بازار این صنعت، تولیدکنندگان واقعی را به حاشیه کشانده و ضربات مهلکی به بدنه اقتصادی این صنعت وارد می‌کنند.

خرید و فروش سهمیه واردات اعطا شده به شرکت های تولیدی توسط برخی دارندگان مجوز باعث شده‌ فروشندگان خارجی با واردکردن مواد اولیه و بازیافت آن در شرکت های غیرمجاز فاقدپروانه بهره‌برداری و به دور از نظارت‌های زیست‌ محیطی، علاوه‌ بر ایجاد آلایندگی‌های وسیع با ایجاد افزایش در قیمت مواد اولیه، امکان خرید را نیز از تولیدکنندگان داخلی سلب کنند که باتوجه به اقدامات موثر دو سال‌ اخیر انجمن شمش سرب، تعامل بیشتر سازمان حفاظت محیط‌ زیست و وزارت صنعت با این انجمن می‌تواند دست دلالان این صنعت و آلایندگان زیست محیطی را قطع کند.

کد خبر 30021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =