گزارش شرکت‌ها بورس را صعودی خواهد کرد؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس همچنان از بازارهای موازی عقب‌تر است و توانایی رشد را دارد، گفت: در حال‌حاضر کلاس داریی سهام نسبت به تورم اعلامی از سوی متولیان و همچنین رشد سایر بازارها جزو ارزان‌ترین دارای‌های مالی محسوب می‌شود و با روند فعلی گزارش‌های جذاب شرکت‌ها که در روزهای اخیر شاهد انتشار آنها در سامانه کدال هستیم عمیقا می‌توان به رشد قیمت سهم‌ها حتی با وجود نوسانات مقطعی امیدوار بود.

امین سهل‌البیع _ مدیرعامل کارگزاری کارآمد در رابطه با روند معاملات در بازار سرمایه به بیدار بورس، گفت: به نظر می‌رسد که بازار سرمایه بعد از رشد چشمگیر در چندماه اخیر و دستیابی به عددهای جدید شاخص، وارد یک روند اصلاحی شده است که این امرکاملا طبیعی است.

وی با بیان اینکه بازارهای نقدشونده‌ای مانند بورس هیچگاه به صورت خطی رشد و یا نزول نمی‌کنند؛ افزود: این بازارها حرکتشان چه در روندهای صعودی و چه کاهشی به صورت سینوسی خواهد بود؛ در صورتی‌که در روندهای صعودی موج‌های صعودی بلندتر از نزولی و در روندهای نزولی این امر به صورت معکوس صورت می‌گیرد.

** خرید جذاب از عوامل اصلاح بازار

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: رشد اخیر بازار و نزول پس از آن هم از این قاعده مستثنی نیست. البته برای این نزول هم با توجه به نگاه محتاطانه سرمایه‌گذاران و وجود ریسک‌های سیستماتیک دلایلی را می‌توان عنوان نمود.

سهل‌البیع علت خروج برخی سرمایه‌گذاران را از بازار سرمایه را چنین دید و گفت: سیو سود برخی سرمایه‌گذاران با عنایت به کوتاه‌تر شدن بازه سرمایه‌گذاری، خروج برخی سرمایه‌گذاران برای خرید در قیمت‌های جداب‌تر و نیز به اصطلاح دست به دست شدن سهام، برخی از دلایلی است که می‌تواند این اصلاح را توجیه کند.

** نرخ ارز موتور محرک بازار سرمایه

وی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز در برخی موارد می‌تواند موتور محرک بازار باشد و کاهش آن نیز تردیدهایی را برای افراد فراهم کند، افزود: اما می‌توان گفت که در روزهای اخیر ما با ریزش در بازار ارز و طلا مواجه نیستیم و اگر کاهشی هم هست به عنوان اصلاح قلمداد می‌شود؛ هرچند هنوز قیمت‌های دلار و طلا در سطوح بالاتر از انتهای سال گذشته قرار دارند و در یک یا دو کانال در حال نوسان هستند.

** قیمت دلار افزایش خواهد یافت؟

مدیرعامل کارگزاری کارآمد در رابطه با احتمال تغییر نرخ ارز، اظهار کرد: بر اساس سوابق تاریخی در ماه‌های خرداد تا مرداد نرخ ارز در کف قرار گرفته و می‌تواند بعد از این بازه حرکت خود را بر اساس تقاضای فصلی و همچنین متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ تورم، سهم پول از نقدینگی و نرخ رشد نقدینگی آغاز کند.

سهل‌البیع توضیح داد: بنابراین به نظر می‌رسد با مفروض گرفتن عدم تغییر در برخی عوامل و یا متغییرهای کلان اقتصادی همچون روند تجارت خارجی، تراز پرداخت ارزی، کسری بودجه، میزان فروش نفت و تداوم تحریم‌ها شاهد تغییر جهت در روند نرخ ارز و طلا باشیم.

** به آینده بورس باید امیدوار بود!

او با بیان اینکه اصلاح‌ بازارهای مختلف از جمله بورس چندان نگران کننده به نظر نمی‌رسد. عنوان کرد: باید توجه داشت که در حال‌حاضر کلاس داریی سهام نسبت به تورم اعلامی از سوی متولیان و همچنین رشد سایر بازارها جزو ارزان‌ترین دارای‌های مالی محسوب می‌شود و با روند فعلی گزارش‌های جذاب شرکت‌ها که در روزهای اخیر شاهد انتشار آنها در سامانه کدال هستیم عمیقا می‌توان به رشد قیمت سهم‌ها حتی با وجود نوسانات مقطعی امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این رشد هم شامل سهم‌هایی با فروش ریالی به علت تورم موجود و هم دلاری‌ها با عنایت به احتمال افزایش نرخ ارز خواهد بود، افزود: این در حالی است که گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها با نرخ تسعیری به مراتب کمتر از امروز در حال انتشار هستند.

** بورس کالا عاملی برای تداوم رشد بازار سهام

وی بورس کالا را یکی از عوامل تداوم رشد بازار سرمایه دانست و گفت:  در کنار افزایش نرخ ارز در سال جاری، معاملات روبه رشد در بورس کالا  چه از نظر وزنی و چه از نظر مبلغ نویدبخش گزارش‌های بهتری بخصوص در سه ماه اول سال خواهد بود که تداوم رشد بازار را تضمین خواهد کرد.

مدیرعامل کارگزاری کارآمد پیش‌بینی کرد در روزهای آتی بازار سرمایه شاهد ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها خواهد بود و گفت: به نظر می‌رسد در روزهای آتی در کنار احتمال وقوع تحولات مثبت در فضای سیاسی و اقتصاد کلان، با کف‌سازی که بازار در نرخ‌های فعلی انجام داده است، باید شاهد افزایش شدت ورود پول‌های حقیقی به بازار باشیم.

** در انتظار رشد سهم‌های جامانده

سهل‌البیع ادامه داد: گرچه تحولات می‌تواند سرعت رشد را تندتر یا کندتر و یا نوسانی کند؛ بنابراین شاید بتوان گفت که اکثر صنایع بجز برخی تک سهم‌ها، قابلیت رشد را دارا هستند؛ بخصوص سهم‌های که از رشد بازار جامانده‌اند.

او با بیان اینکه صنایع خودرویی و سیمانی می‌توانند با انتشار گزارش‌های خوب مجدد مورد توجه قرار گیرند، گفت: در این میان گزارش‌های ۱۲ ماهه صنعت بانکداری اعداد و ارقام خوبی را به نمایش گذاشته‌اند که در سه ماهه نیز می‌توان انتظار گزارشات بهتری را از این گروه داشت.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 30033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =