با ابزار مشتقه میتوان در بازار منفی هم سود کرد

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص امکانات بازار مشتقه و چگونگی افزایش سودآوری سهامداران با استفاده از این ابزارها، اظهار کرد: بازار مشتقه شامل بازار آتی و آپشن است که امروزه بسیاری از سهامداران بزرگ حقوقی به مزایای کاربردی این ابزارها پی برده‌اند و در کوتاه‌ترین فرصت بسیاری از سهامداران بزرگ به این بازار روی خواهند آورد.

سلمان یزدانی - مدیر ابزارهای مشتقه کارگزاری پیشرو با بیان اینکه در هفته‌های گذشته بازار بورس و ایجاد روند شارپ صعودی یا اصلاح سنگین بازار در روزهای آتی با اشاره به ابزارهای موجود در بازار به بیداربورس گفت: در حال حاضر فعالان بازار مشتقه ابزارهای زیادی در دست دارند تا در هر شرایط بازار بتوانند از آن استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بطور مثال در هفته‌های گذشته سهامداران میتوانستند با استفاده از استراتژی "کاورت کال" که به معنی خرید سهام و فروش اختیار خرید است یک فاصله بهره‌ای مناسب بالای ۵۰ درصدی ایجاد کنند و به این ترتیب نگرانی از زیان بازار در هنگام ریزش وجود نداشته باشد.

 یزدانی تصریح کرد: اگر سهامداران بازار سهام معتقد به بازگشت بازار به روند صعودی باشند امکان خرید کالا آپشن‌های خیلی ارزان قیمتی فراهم است؛ مانند سهام بانکی‌ها و یا خودرویی‌ها که شاید بیشتر فعالان بازار سرمایه بر این صنایع خوشبین هستند.

مدیر ابزارهای مشتقه کارگزاری پیشرو با اشاره به ابزارهای بازارهای مشتقه ادامه داد: در نهایت اگر سهامداران معتقد باشند بازار یک رشد کوتاهی خواهد داشت و در نهایت رنج خواهد شد میتوانند با استفاده از بازار مشتقه سهامی را که داشتید را با بهای تمام شده خیلی بالاتری بفروشند. بطور مثال نمادی مانند "صادرات" را با قیمت تمام شده ۴۲۰ یا ۴۳۰ تومان بفروش برسانند و اگر این نماد به آن قیمت بفروش میرسید امروز شما با خیال راحت فروش را انجام داده بودید و اگر به آن قیمت نمیرسید شما درآمدی از اختیار خرید کسب میکردید.

** بازار مشتقه محیطی ایمن برای سرمایه‌گذاری

این کارشناس بازار سرمایه سهامداران را به بازار مشتقه دعوت کرد و گفت:  بسیاری از حقوقی‌های بزرگ در حال ورود به این بازار هستند اکنون بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت از استراتژی‌های آپشن استفاده می‌کنند.

میرزایی افزود: کم‌کم بسیاری از سهامداران بزرگ حقوقی با استفاده از این ابزارها به کنترل ریسک‌های موجود خود میپردازنند و بنظر میرسد طی یک الی ۲ سال آینده فعالی نباشد که این ابزارها را نادیده بگیرد.

وی در پایان اظهار کرد: در هفته جاری سررسید اختیار خرید خودرو را داشتیم که تاثیر زیادی بر قیمت نهایی خودرو داشت که بسیاری معتقدند در سررسید قیمت‌ها کنترل خواهد شد و این امر نیز میتواند از جمله مزایای این ابزارها باشد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 30083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =