سهم دلار در ذخایر جهانی رکورد ۲۸ ساله را شکست

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که سهم دلار در ذخایر جهانی به کمترین میزان در ۲۸ سال گذشته رسیده است.

به گزارش بیدار بورس به نقل از بیزنس، طبق آخرین داده‌های صندوق بین‌المللی پول، روند تنوع بخشیدن ارزها از دلار در سراسر جهان در حال افزایش است.

آمارهای ردیابی شده توسط این موسسه مستقر در واشنگتن نشان می‌دهد که سهم دلار از ذخایر رسمی طلا و ارز خارجی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به کمترین میزان در سه دهه اخیر یعنی ۵۸ درصد کاهش یافته است.

طبق گزارش‌ها، این حرکت تدریجی بوده و سهم دلار از ذخایر خارجی بانک‌های مرکزی در حال حاضر تقریبا به سطحی رسیده است که آخرین بار در سال ۱۹۹۵ مشاهده شده بود.

در سال‌های اخیر، به‌طور پیوسته در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد افزایش بدهی ایالات‌متحده و تحریم‌های گسترده‌ای که با استفاده از این ارز به عنوان اهرم اعمال می‌شود، وضعیت طولانی مدت دلار به‌عنوان ارز غالب جهان از بین رفته است.

به گفته استفن جن، مدیرعامل یوروایزن اس ال جی (Eurizon SLJ Capital Limited) این تغییر در زمان تعدیل نرخ‌های ارز، آشکارتر بود.

وی گفت: «آنچه در سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاد، سقوط بسیار شدید سهم دلار در شرایط واقعی بود».

به گفته جن، این اقدام شدید باعث تجدید نظر در کشورهایی مانند عربستان سعودی، چین، هند و ترکیه در مورد تنوع بخشیدن به ذخایر خود از ارزهای دیگر شد.

بر اساس گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS)، سهم یوان از معاملات جهانی فارکس خارج از بورس تقریبا از صفر ۱۵ سال پیش به هفت درصد افزایش یافته است.

وی افزود که در حال حاضر بانک‌های مرکزی جهانی به دنبال تنوع بخشیدن به دارایی‌های خود، جمع‌آوری بدهی‌های شرکتی، دارایی‌های ملموس مانند املاک و مستغلات و سایر ارزها هستند.

مارک تینکر، مدیر عامل Toscafund هنگ کنگ گفت: «دلارزدایی روندی در حال انجام است و دلار کمتر در سیستم جهانی استفاده خواهد شد».

کد خبر 30162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =