مصرف‌کنندگان گاز نفس راحت کشیدند

قیمت گاز در اروپا به پایین‌ترین رکورد از اواسط سال ۲۰۲۱ نزول کرده و به معکوس شدن روند افزایشی تورم کمک کرده و مایه آسودگی خاطر مصرف‌کنندگان شده است.

به گزارش بیداربورس، کاهش قیمت گاز (بهای معاملات گاز امسال دو سوم نزول کرده است)، علاوه بر این که از فشار بر بودجه خانوارهای اروپایی کاسته است،  یکی از بزرگترین ابزارهای چانه‌زنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که کاهش عرضه گاز به اروپا بوده، را تضعیف کرده است.

بعضی از معامله‌گران حتی پیش بینی می‌کنند قیمت‌ها در کوتاه مدت منفی شوند که کاملا با وضعیتی که در ماه مه سال گذشته وجود داشت، متفاوت است. در آن زمان، بهای معاملات چهار برابر شده بود و کشورهای اروپایی در پی کاهش عرضه گاز از سوی روسیه، به استفاده دوباره از زغال سنگ متمرکز شده بودند تا چراغ‌ها را روشن نگه دارند.

همچنان نگرانی‌هایی نسبت به کمبود گاز و توانایی اروپا برای ذخیره سازی گاز کافی پیش از فرا رسیدن زمستان بعدی، وجود دارد. اکنون ذخایر گاز اروپا بالاتر از سطح میانگین بوده و ممکن است در طول تابستان و پیش از موعد برنامه ریزی شده، کاملا پر شود.

بهای معاملات گاز هلند که قیمت پایه بازار اروپاست، به مدت هشت هفته متوالی کاهش داشته و پایین ۲۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت است که پایین‌ترین سطح از ماه مه سال ۲۰۲۱ است.

افزایش واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به عنوان جایگزینی برای واردات گاز روسیه از طریق خط لوله و زمستان متعدلی که باعث شد اروپا از ذخایر گاز به میزان کمتری استفاده کند، هم به این وضع کم کرد. ذخایر گاز اروپا تقریبا ۶۷ درصد پر است که بالاتر از میانگین پنج ساله حدود ۵۰ درصد است. طبق آمار زیرساخت گاز اروپا، سطح ذخایر گاز آلمان ۷۳ درصد است.

ضعف اقتصادی هم در محدود کردن مصرف انرژی، نقش داشته است. روند احیای اقتصادی چین ضعیف شده و تولید اروپایی دچار رکود عمیقی شده و آلمان در سه ماهه نخست امسال، به طور غیرمنتظره کوچک و دچار رکود شد.

بعلاوه، اروپا به دنبال توسعه بیشتر تجدیدپذیرهاست. اکنون مزارع خورشیدی و بادی و شرایط هوای مساعد کمک کرده‌اند نیاز به گاز برای تولید برق، امسال کاهش پیدا کند و تقاضا برای گاز را به میزان بیشتری کاهش داده است.

گئورگ زاخمن، یکی از کارشناسان ارشد اندیشکده بروگل می‌گوید: کاهش قیمت‌ها، خبر فوق العاده ای برای اروپاست و نشان می‌دهد پس از این که روسیه شیرهای گاز خود را به روی اروپا بست، واردات بالاتر ال‌ان‌جی و کاهش تقاضا، توازن بازاراین منطقه را برقرار کرده‌اند.

مزایای قیمت برای خانوارها به روشنی دیده می‌شود. تورم منطقه یورو احتمالا در ماه مه به ۶.۳ درصد آهسته شده که پایین‌ترین نرخ از پیش از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین است. اقتصاددانان بانک سرمایه گذاری نومورا می‌گویند کاهش قیمت عمده فروشی انرژی، برای مصرف کنندگان در سراسر اروپا ملموس خواهد شد.

برای بیشتر بخش‌ها، این بحران از زمانی آغاز شد که روسیه در فوریه سال ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد و برای انرژی دو سال پیش آغاز شد که مسکو برای اولین بار با کاهش عرضه گاز به اروپا از طریق اوکراین، محدود کردن عرضه به این منطقه مالی آغاز کرد. پس از آسیب دیدگی خط لوله گازی نورد استریم در سپتامبر است،  اکنون، اوکراین آخرین مسیر باقی مانده برای ارسال گاز روسیه از طریق خط لوله به غرب اروپاست.

بازار تقاضای گاز چین را به دقت زیر نظر دارد. به گفته تحلیلگران شرکت انرژی اسپکتس، اگر واردات ال‌ان‌جی به چین بسیار ضعیف باشد، قیمت گاز اروپا ممکن است کاهش بیشتری پیدا کرده و به پایین ۲۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت نزول کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در خود اروپا، قیمت‌های پایین فعلی باعث نشده است تقاضای صنعتی که سال گذشته در بحبوحه افزایش هزینه‌های انرژی کاهش پیدا کرده بود، افزایش پیدا کند. این که آیا این تقاضا بهبود پیدا خواهد کرد و زمان بهبود آن، یکی از بزرگترین پرسشهای معامله‌گران گاز است که تلاش می‌کنند کف قیمت بازار را ارزیابی کنند. برخی می‌گویند که بخشی از این ضرر، همیشگی خواهد بود.

کد خبر 30208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =