پیشنهاد بورس به مجلس برای کاهش۶۰ روزه استفاده از حق تقدم خرید سهام

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با اشاره به اجرای الکترونیکی فرآیند افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی از پیشنهاد به مجلس برای کاهش مهلت ۶۰ روزه خبر داد.

به گزارش بیدار بورس، وحید روشن قلب درخصوص الکترونیکی شدن افزایش سرمایه شرکت های بورسی در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر اعلام کرد: در گذشته سهامداران و شرکت ها در خصوص فرآیند افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی با چالش هایی روبرو بودند. چرا که امری هزینه بر و زمان بر به حساب می آمد.

طبق رویه گذشته، شرکت باید پس از تایید افزایش سرمایه از مجمع فوق العاده، کلیه برگه های حق تقدم خرید سهام را برای سهامداران پست می کرد و سهامدارانی که تمایل به مشارکت در افزایش سرمایه داشتند در صورت داشتن مطالبات کافی با تکمیل برگه های حق تقدم آن را برای شرکت ها ارسال می کردند. در غیر این صورت یعنی نداشتن مطالبات کافی با واریز وجوه مورد نیاز به حساب بانک معرفی شده از سوی شرکت، نسبت به ارسال برگه ها و مدارک واریز به شرکت می توانستند در فرایند افزایش سرمایه مشارکت داشته باشند.

فرآیند طولانی افزایش سرمایه به شیوه گذشته باعث می شد تبدیل حق تقدم ها به سهم با تاخیر انجام شود. این مسئله برای شرکت ها و سهامداران خوشایند نبود. با الکترونیکی شدن افزایش سرمایه، سهامداران سجامی در صورت داشتن مطالبات، صرفا با مراجعه به این سامانه می توانند در فرایند افزایش سرمایه، مشارکت و در صورت نیاز با واریز مبالغی برای مشارکت در افزایش سرمایه از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی نسبت به انجام فرایند اقدام کنند.

فرایند فوق برای سهامدار کاملا رایگان است. سهامدار با صرف چند دقیقه زمان می تواند نسبت به مشارکت در فرایند افزایش سرمایه اقدام کرده و نیازی به مراجعه با بانک و ارسال پست نیست. این دستورالعمل در بهمن سال گذشته به تصویب هیات مدیره سازمان بورس رسید و از ابتدای سال جاری نیز برای کلیه شرکت ها ثبت و لازم الاجرا شد. مشکل خاصی برای شرکت ها به منظور استفاده از فرایند الکترونیکی شدن افزایش سرمایه وجود نداشته است.

تاکنون پنج شرکت از این فرایند برای افزایش سرمایه استفاده کردند و مابقی شرکت ها نیز که از محل مطالبات و آورده نقدی خواهان افزایش سرمایه هستند، مکلفند از این طریق اقدام کنند. منابع حاصل از افزایش سرمایه ها پس از تکمیل فرآیند مربوطه، قابل استفاده برای شرکت ها است و تسریع فرآیند، بهینه تر و مطلوب تر است. بنابراین اقداماتی که منجر به کوتاه تر شدن فرآیند افزایش سرمایه شود به سهامداران و شرکت ها کمک قابل توجهی می کند.

هدف از این فرایند تسهیل کار مربوط به افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی برای شرکت ها و سهامداران بوده تا بتوانند با شفافیت بیشتر، سرعت بیشتری به کارها داده و هزینه و زمان را کاهش دهند. با توجه به اینکه فرایند الکترونیکی شدن افزایش سرمایه کاملا رایگان و با صرف ۲ تا ۳ دقیقه قابل انجام است، می توان شاهد مشارکت بیشتری از سوی سهامداران در افزایش سرمایه شرکت ها بود. فرایند جمع بندی اطلاعات از سوی شرکت ها نیز در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به گذشته انجام می شود.

کوتاه شدن فرایند ۶۰ روزه مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از جمله مباحث مطرح شده در اصلاحات مربوط به قانون تجارت است. با الکترونیکی شدن فرایند افزایش سرمایه، جمع بندی اطلاعات و مشارکت سهامداران تنها در چند روز اتفاق می افتد و نیاز به فرایند ۶۰ روزه نیست. پیشنهاد فوق به مجلس ارسال شده و در حال تدوین است تا بتوان تا پایان سال و در صورت تصویب، فرایند ۶۰ روزه را کوتاه کرده و در کنار آن یک مرحله از زمان بر بودن فروش حق تقدم های استفاده نشده یعنی یک مرحله رفت و برگشت به اداره ثبت شرکت ها را حذف کرد.

مبالغی که شرکت باید به سهامداران بابت فروش پاره سهم ها و فروش حق تقدم های پرداخت می کرد، الزامی شد بصورت سجامی و از طریق سامانه سجام از سوی شرکت ها انجام شود تا تاخیری هم برای آن وجود نداشته باشد. سهامداران غیرسجامی هم بلافاصله پس از سجامی شدن می توانند از مزایای این سامانه استفاده کنند.

طبق آمار، بیش از ۹۰ درصد سهامداران سجامی شدند. با توجه به اینکه تصمیم گیری در سهام عدالت از سوی مراجع مربوطه انجام می شود، هنوز سهام آزاد نشده تا امکان فروش و یا تصمیم گیری برای حق تقدم از سوی سهامداران انجام شود. الکترونیکی شدن فرایند افزایش سرمایه یکی از زیرساخت های لازم بود تا پس از آن فرایند آزادسازی سهام عدالت نیز انجام شود.

طی سال های گذشته، فرآیند افزایش سرمایه در شرکت هایی که سهام عدالت در آن سرمایه گذار بوده در هیچ یک از افزایش سرمایه های این شرکت ها، عدم مشارکتی برای سهامداران سهام عدالت اتفاق نیفتاده و مشارکت در همه افزایش سرمایه ها از محل مطالبات سهامداران سهام عدالت انجام شده و هیچ گونه کاهش درصد مالکیتی بابت این افزایش سرمایه ها در سهام عدالت وجود نداشت.

کد خبر 30213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =