رکوردشکنی خاور در تولیدات

به گفته معاون برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد شرکت ایران خودرو دیزل مقایسه بازده سهام خاور با شاخص کل نشان می‌دهد که نماد خاور از آبان ماه ۹۹ تا اردیبهشت ماه سال جاری، ۶۹۵درصد بازدهی داشته است. این در حالی است که این شرکت سال گذشته با تولید بیش از ۱۸ هزار محصول رکورد ۶۳ ساله تولیدات را زد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال هم با تولید بیش از ۳۹ هزار محصول رکورد سال گذشته با رشدی دو برابری شکسته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بیداربورس، امین شکری‌پور، معاون برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد شرکت ایران خودرو دیزل در نشست خبری ایران خودرو دیزل با اصحاب رسانه بیان کرد: به دلیل تحریم ها بعد از سال ۹۰ روند تولید کاهشی شد. از این رو تصمیم بر فروش برخی از دارایی ها و اخذ کمک برای پرداخت حقوق از ایران خودرو و سیستم بانک گرفته شد که همین تصمیمات زمینه افزایش زیان انباشته شرکت را فراهم کرد.

وی ادامه داد: در نتیجه این اقدامات شاهد بدهی ۶۵۰۰ میلیارد تومانی، زیان انباشته۶۴۰۰ میلیارد تومانی و زیان عملیاتی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومانی بودیم. این در حالی است که موجودی نقد شرکت در آن دوران به کمتر از ۱۲ میلیارد تومان رسیده بود یعنی توان پرداخت حقوق هم وجود نداشت.

شکری پور با اشاره به این که ایرانخودرو دیزل در آبان ماه سال 99 ورشکسته ترین شرکت خودروساز بود، گفت: در چنین شرایطی گروه مدیریت جدیدی بر سرکار آمد و روند تولید شرکت بهبود پیدا کرد و شرکت امروز با ظرفیت تولید ۴۱ هزار دستگاه، یکی از موفق‌ترین شرکت‌های خودروساز محسوب می‌شود.

رشد 10برابری تولید

معاون برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد شرکت ایران خودرو دیزل ادامه داد: به دلیل شرایط ذکر شده شرکت در ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۰درصد نیروهای خود را از دست داد.  در آن زمان متوسط تولید روزانه ۱۳ دستگاه و متوسط تحویل روزانه 12 دستگاه بود.  با این حال با تغییر تیم مدیریتی اکنون تولید شرکت نسبت به سال گذشته دو برابر تولید شده و نسبت به سال ۹۹، ۱۰ برابر شده وحقوق مالکانه ۱۴هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: سود عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۱، ۸۵۰۰ میلیارد تومان بوده و خبر خوب این است که بخش اعظم بدهی‌های شرکت پرداخت شده و در حال حاضر تنها ۲۱۸ میلیارد تومان بدهی دارد.

رکورد تولید زده شد

معاون برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد شرکت ایران خودرو دیزل در خصوص عملکرد تولیدی شرکت بیان کرد: سال گذشته با تولید بیش از ۱۸ هزار محصول رکورد ۶۳ ساله تولیدات زده شد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال هم با تولید بیش از ۳۹ هزار محصول رکورد سال گذشته با رشدی دو برابری شکسته خواهد شد.

نیروگاه تاسیس میکنیم

این مدیر مسئول با اشاره به مشکلاتی که سال گذشته قطی برق برای این واحد تولیدی ایجاد کرده بود گفت: اگر چه سال گذشته قطعی‌های برق زیادی داشتیم اما با انتقال خطوط پرمصرف از جمله خط رنگ‌ و خط جوشکاری در شیفت کاری شبانه توانستیم شرایط بحرانی را مدیریت کرده و بدون کاهش تولید، قطعی های برق را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: با این اوصاف شرکت در نظر دارد برای تامین برق به خصوص در شرایط قطعی ها،  یک نیروگاه برق ۲۰ مگاواتی ایجاد کند.

ارزش بازار 987 میلیون دلاری

شکری‌پور بزرگ‌ترین افزایش سرمایه در فرابورس از محل آورده را توسط خاور اعلام و بیان کرد: مقایسه بازده سهام خاور با شاخص کل نشان می‌دهد که نماد خاور از آبان ماه ۹۹ تا اردیبهشت ماه سال جاری، ۶۹۵درصد بازدهی داشته است.

وی در خصوص ارزش بازار این شرکت طی دهه های گذشته گفت: در سال ۸۰، ارزش بازار خاور ۸۱میلیون دلار بود که در حال حاضر به ۹۸۷ میلیون دلار با نرخ دلار بازاری رسیده است.

این مدیر مسئول با اشاره به زیرمجموعه های شرکت ادامه داد: شرکت دو زیرمجموعه دارد؛ محور خودرو و چرخشگر که هم اکنون به بالاترین ارزش خود نسبت به ۱۰ سال گذشته رسیده‌اند.

بیشترین سهم بازار

معاون برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد شرکت ایران خودرو دیزل با اشاره به سهم بازار قابل توجه شرکت در بین رقبا در ساال گذشته گفت: در سال 1401 ایران خودرو دیزل با سهم 32.8% درصدی در صدر سهم بازار در تولید محصولات بوده که بعد از آن گروه بهمن  با 15.7 درصد و گروه ماموت با 9.6 درصد در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند. درواقع براساس آمار منتشر شده سهم تعدادی تولید شرکت ایران خودرو دیزل بدون بخش پیکاپ در سال گذشته، 41 درصد بوده است.

شکری پور سهم بازار ایران خودرو دیزل در سال کامیون را 82درصد، در بازار اتوبوس شهری 70درصد، در بازار ون 62 درصد، در بازار کشنده 38 درصد، در بازار پیکاپ 12درصد و در بازار کامیونت 3درصد اعلام کرد.

یک درصد مالیات نقل و انتقال

در ادامه این نشست خبری مهدی بالو نایب رئیس هیئت مدیره ایران خودرو دیزل در پاسخ به سوال یک خبرنگار در مورد حذف عنوان مالیات نقل و انتقال اضافه در گزارشات جدید شرکت گفت: از سال گذشته یک درصد مالیات نقل و انتقال به تمامی شرکتها تکلیف شده و مانیز موظف هستیم بر اساس آن محاسبات خود را انجام دهیم. درواقع این قانون جدید بوده و از سال گذشته اجرا شده است.  

رونمایی از چهار محصول جدید

نایب رئیس هیئت مدیره ایران خودرو دیزل در ادامه با اشاره به برنامه هایی برای ارتقا محصولات قدیمی به خصوص کامیون نارنجی گفت: کامیون های نارنجی در ظاهر تغییری نکرده اما به لحاظ فنی نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته و الزامات استانداردی به صورت سالیانه به این محصول اضافه میشود.

وی افزود: تا مهرماه سال جاری ضمن تغییر ظاهر کامیون نارنجی، رونمایی از 4محصول جدید را در پیش خواهیم داشت. و با توجه به قراردادها و مذاکرات انجام شده با مشتریان بزرگ، برنامه تولید انبوه اتوبوس و کامیونهای جدید را داریم.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 30255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =