رد اثر منفی کاهش دلار بر سودآوری شرکت‌ها و چند دلیل برای بهبود اوضاع بورس

کارشناس بازار سرمایه با رد اثر منفی کاهش دلار بر سودآوری شرکت‌ها، دلایل بهبود اوضاع بورس در هفته های آینده را اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، کامل ابراهیمیان درباره وضعیت روزهای اخیر بازار سهام که با ریزش شاخص و قیمت ها و نگرانی فعالان همراه شده به دنیای اقتصاد اعلام کرد: طی سه هفته گذشته افت نسبی ارزش دلار به عنوان پیشران موثر بر وضعیت سودآوری شرکت‌ها و بازار سرمایه، اثر گذاشت و در کنار افزایش نرخ سود بین‌بانکی و نرخ سود اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت.

علاوه بر این بعد از رشد شاخص از اواسط پاییز سال گذشته تا اواسط اردیبهشت، عرضه‌های سنگین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سهامداران حقوقی با وجود گزارش‌های مثبت شرکت‌ها، منجر به عقب‌نشینی سهامداران و اصلاح شاخص و قیمت سهام شد و بعضا بیش از ۳۰۰ شرکت با کاهش بیش از ۲۰ درصدی قیمت مواجه شدند.

فروشندگان و سهامدارانی که با رفتار هیجانی اقدام به فروش می‌کنند باید بدانند پیشرانی مانند نقدینگی کماکان صعودی است و از سوی دیگر شرکت‌ها نسبت به سال قبل حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد خواهند داشت. فصل مجامع هم در پیش بوده و شرکت‌ها سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان سود شناسایی و بخشی را تقسیم کردند و انتظار می رود این آمار افزایش یابد.

بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت فعلی بازار مشابه پاییز سال گذشته بوده و چشم‌انداز آتی با توجه به سودآوری شرکت‌ها، نقدینگی و رکود سنگین بازارهای موازی، روشن است. در این میان سهامداران فقط باید صبوری کنند و سهام دارای سودآوری مساعد را انتخاب کنند. چرا که در صورت گشایش‌های اقتصادی و سیاسی، هزینه‌های مبادلاتی شرکت‌های صادرات‌ محور کاهش و صادرات شرکت‌های کامودیتی‌ محور افزایش خواهد یافت.

بر همین اساس، دیدگاه اثر منفی کاهش دلار بر سودآوری شرکت‌ها، درست نیست و شرکت ها محصولات را با دلار کمتر از قیمت بازار آزاد می فروشند. به همین دلیل سودآوری شرکت‌ها با گشایش‌های اقتصادی رو به رشد خواهد بود.

این نکته مهمی است اما متاسفانه بسیاری از سهامداران تازه‌کار در روند صعودی وارد می‌شوند و تجربه نشان داده هر کس در وضعیت اصلاحی بازار و با توجه به چشم‌انداز رشد شرکت‌ها، اقدام به سرمایه‌گذاری کند، بازدهی به مراتب بیشتری را کسب خواهد کرد.

کد خبر 30648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =