آوار مداخلات دولت بر سر سهامداران خرد

دیروز تصویر ابلاغیه دولت مبنی بر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی موجب ریزش بازار شد. تأخیر ۵۱ روزه در انتشار این مصوبه ظن افشای اطلاعات نهانی را ایجاد کرده و موجب ضرر و زیان سهامداران خرد شده است.

به گزارش بیداربورس به نقل از اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –چهارشنبه ۷ تیر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس ۲۷ هزار و ۹۲۳ واحد سقوط کرد و به رقم ۲ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۲۰۳ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۵ هزار و ۵۵۴ واحد پایین آمد و در رقم ۷۵۰ هزار و ۶۳۷ واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس ۲۴۰ واحد ریزش کرد و به رقم ۲۷ هزار و ۷۸۶ واحد رسید. شاخص هم وزن فرابورس نیز ریزش ۸۲۱ واحدی داشت و به سطح ۱۳۷ هزار و ۶۵۸ واحد رسید. 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۲۲۳ نماد رشد قیمت و ۴۶۱ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۳۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۷ درصد بازار افت قیمت داشتند.

**بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت حمل و نقل توکا (ختوکا)، شرکت کشت و صنعت پیاذر (غاذر) و شرکت شهد ایران (غشهد) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت شیر صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق)، شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا) و شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

**بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای پارسان (شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان)، شیراز (شرکت پتروشیمی شیراز) و کرماشا (شرکت پتروشیمی کرمانشاه) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ)، شرکت پتروشیمی ارومیه (شاروم) و شرکت لیزینگ ایران و شرق (ولشرق) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

**عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه، ۸۲ نماد صف خرید داشتند و ۶۷ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۷۷۵ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با رشد ۱۷ درصدی به ۲۹۷ میلیارد تومان رسید. 

پیش بینی بورس

**پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که شاخص پس از دو ۲ روز بار دیگر نزول کرد و ریزش ۲۷ هزار و ۹۲۳ واحدی را ثبت کرد.  

دیروز نمادهای فارس، پارسان، شپدیس، فولاد، وغدیر، فملی و شبندر بیشترین نقش را در افت شاخص داشتند. در مقابل سه نماد بانکی؛ وبملت، وخاور و ونوین مانع ریزش بیشتر شاخص کل شدند. 

در عین حال، دیروز ارزش معاملات خرد باز هم در محدوده ۶ همتی بود و با رشد اندک ۲ درصدی به رقم ۶ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان رسید. 

برای هشتمین روز متوالی نیز خروج پول حقیقی تداوم داشت و ۵۰۹ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد. در مجموع ۸ روز اخیر ۲ هزار و ۳۹۵ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شده که به طور متوسط روزانه ۲۹۹ میلیارد تومان است. 

دیروز نمادهای بوعلی، شستا، وبملت، کالا، فالوم، شپنا، عالیس، شتران، والماس و سبجنو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

همچنین سرانه فروش حقیقی بیشتر از سرانه خرید بود. سرانه خرید هر کد معاملاتی حقیقی ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سرانه فروش ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود. 

بدین ترتیب شاخص نه تنها نتوانست به کانال بالاتر صعود کند، بلکه بزرگترین ریزش در ۱۱ روز معاملاتی اخیر را پشت سر گذاشت. ریزش بازار در شرایطی رقم خورد که دیروز تصویر ابلاغیه دولت مبنی بر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان منتشر شد. این ابلاغیه در واقع مصوبه هیأت وزیران است که توسط محمد مخبر، معاون اول دولت، امضا شده است. بدین ترتیب دیروز با پیشرانی پتروشیمی‌ها بورس قرمزپوش شد. 

در ابلاغیه دولت، تاریخ جلسه هیأت وزیران ۱۷ اردیبهشت قید شده است. در آن زمان شاخص در محدوده ۲.۴ میلیونی قرار داشت و پس از آن در ۵۱ روز اخیر شاخص کل بورس روند نزولی پیدا کرد. اتفاقی که موجب شده برخی از ناظران اعتقاد پیدا کنند که برخی با اطلاع از این مصوبه اقدام به فروش سهام کرده‌اند. ظن افشای اطلاعات نهانی تنها نقد به دولت نیست. نقد دوم، افشا نشدن این مصوبه در ۵۱ روز گذشته است. 

علاوه بر این، تصمیمات خلق الساعه و تغییر آن در فاصله اندکی در دوره دولت سیزدهم بارها تکرار شده است. تغییر ساعت کاری ادارات نمونه‌ای است که بخش بزرگی از مردم را درگیر بی‌نظمی کرده است. در نمونه‌ای دیگر، در ابتدای هفته انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت نرخ دلار پایه محصولات پالایشی را ۳۷ هزار و ۹۶۳ تومان اعلام کرد و ظرف کمتر از ۴۸ ساعت آن را به نرخ پیشین یعنی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش داد. در این فاصله قیمت سهام نمادهای پالایشی تغییر کرد و برخی در این میان از این تغییرات قیمتی سود کسب کرده‌اند. چنین تصمیماتی که با نوسان گیری عده‌ای فرصت طلب برخوردار از اطلاعات نهانی همراه است نه تنها به سهامداران خرد ضرر و زیان می‌رساند در بلندمدت موجب از دست رفتن اعتماد فعالان اقتصادی، افزایش ریسک سرمایه گذاری و فرار سرمایه از بازار سهام می‌شود.  

پیش بینی بورس

کد خبر 31213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =