احتمال افزایش قیمت انرژی در زمستان امسال

مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در اظهاراتی، هشدار داد که قیمت‌های انرژی ممکن است زمستان امسال دوباره افزایش پیدا کرده و دولت‌ها را مجبور کند یارانه برای مصرف‌کنندگان فراهم کنند.

به گزارش بیدار بورس، فاتح بیرول در گفت و گو  اظهار کرد: اگر احیای اقتصاد چین از پاندمی کووید ۱۹ در اواخر امسال تسریع شود و سرمای زمستانی در نیمکره شمالی شدیدتر از سال گذشته باشد، قیمت‌ها افزایش پیدا خواهند کرد. وی خاطرنشان کرد: اگر چنین اتفاقی روی دهد، دولت‌ها باید دوباره وارد عمل شده و برای مصرف انرژی، یارانه تامین کنند.

بیرول به بی‌بی‌سی گفت: در سناریویی که تحت آن، اقتصاد چین بسیار قوی است، انرژی زیادی از بازارها خریداری می‌کند و زمستان سختی داریم، ممکن است شاهد فشار صعودی شدید بر قیمت گاز طبیعی باشیم که به نوبه خود، فشار مضاعفی بر مصرف کنندگان وارد می‌کند. بعلاوه، خاموشی در زمستان که ممکن است بخشی از این سناریو باشد را نمی‌توان منتفی دانست.

رئیس رگولاتور انرژی آلمان ماه گذشته، هشدار مشابهی را برای زمستان امسال داده بود. کلاوس مولر در گفتگو با مطبوعات داخلی اظهار کرده بود که بحران انرژی در اروپا هنوز به پایان نرسیده است و اگر زمستان سرد باشد، عرضه ممکن است کمتر از تقاضا باشد.

 طبق گزارش رویترز، مولر در اوایل ژوئن گفته بود: در خصوص پر کردن مخازن گاز، ما اکنون در سطح متفاوتی نسبت به سال گذشته هستیم اما بزرگترین عامل، آب و هوا مانده است. وی افزوده بود: بحران انرژی هنوز تمام نشده است.

چین همچنان بزرگترین عامل تاثیرگذار بر قیمت انرژی در ادامه سال ۲۰۲۳ مانده است. روند احیای اقتصادی این کشور تاکنون، ناهموارتر از برآوردهای اولیه بوده و این موضوع، به کاهش قیمت انرژی در بازارهای جهانی منجر شده است. اما فعالیت صنعتی ممکن است با اقدامات حمایتی دولت، تسریع شود و این امر قیمت‌ها را برای همه خریداران بالاتر خواهد برد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر به این موارد، احتمال تکرار زمستان گرم غیرمعمول سال گذشته و تاثیر آن بر قیمت و عرضه اضافه شود، ابهامات به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 31441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =