زمان آغاز مرحله سوم سامانه یکپارچه خودرو

باتوجه به اینکه مکانیزم قبلی قرعه‌کشی خودرو مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته بود و برخی از آن به عنوان لاتاری یاد می‌کردند، از اواخر سال گذشته سازوکار جدیدی برای عرضه خودرو در سامانه یکپارچه گرفته شد و مطابق آن، تمامی متقاضیان (واجد شرایط) می‌توانند خودروها را با قیمت کارخانه خریداری کنند، اما موعد تحویل خودروها به شیوه قرعه‌کشی تعیین می‌شود که ممکن است بین ۳ تا ۲۰ ماه متغیر باشد.

به گزارش بیداربورس باتوجه به اینکه مکانیزم قبلی قرعه‌کشی خودرو مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته بود و برخی از آن به عنوان لاتاری یاد می‌کردند، از اواخر سال گذشته سازوکار جدیدی برای عرضه خودرو در سامانه یکپارچه گرفته شد و مطابق آن، تمامی متقاضیان (واجد شرایط) می‌توانند خودروها را با قیمت کارخانه خریداری کنند، اما موعد تحویل خودروها به شیوه قرعه‌کشی تعیین می‌شود که ممکن است بین ۳ تا ۲۰ ماه متغیر باشد.

*از شیوه جدید فروش استقبال شد؟

در مرحله اول ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه ۹۳۶ هزار نفر ثبت‌نام کردند و این عدد در مرحله دوم به بیش از ۲ میلیون نفر افزایش یافت.

باتوجه به اعلام شورای رقابت مبنی بر عدم منع ثبتنام  کسانی که دارای پلاک انتظامی فعال بوده و عمر خودرو آن‌ها بیش از ۵ سال است، انتظار می‌رود تعداد متقاضیان برای مرحله سوم نسبت به مراحل قبل با افزایش چشم‌گیری همراه باشد. 

*جاماندگان، شهریورماه ثبت‌نام کنند

آنطور که آمارها می‌گویند حدود ۳ درصد از متقاضیان مرحله دوم، خودرویی برنده نشده‌اند و در نتیجه قرار است که ۳ درصد از خودروهای مرحله سوم به این اشخاص اختصاص یابد.
نکته: باتوجه به اینکه این ۳ درصد پیش از این ۱۰۰ میلیون تومان را در بانک مسدود کرده بودند، در این مرحله دیگر لازم نیست مجددا مبلغی را در حساب خود بلوکه کنند.

به گفته مدیر سامانه یکپارچه خودرو، سایت برای جاماندگان در شهریور ماه بازگشایی می‌شود اما در این بین کرمان موتور پیش‌دستی کرده و در مردادماه شروع به ثبت‌نام کرد.   

*زمان آغاز مرحله سوم سامانه یکپارچه خودرو

تاکنون تاریخ دقیقی در خصوص آغاز مرحله سوم سامانه یکپارچه خودرو اعلام نشده است اما تقدسی مدیر این سامانه گفته که پس از تعیین تکلیف جاماندگان مرحله قبل، در مورد برگزاری مرحله سوم تصمیم‌گیری خواهد شد و احتمالا در شهریورماه شاهد آغاز مرحله سوم باشیم.

*در مرحله سوم کدام خودروها عرضه می‌شود؟ 

به گفته مسئولان در حال حاضر هنوز مشخص نیست چه خودروهایی از سوی کدام خودروسازی ارائه خواهد شد و این تنوع به خودروسازان بستگی دارد. به نظر میرسد در مرحله دوم برخی از خودروسازان به دلیل مخالفت با قیمت های تعیین شده از سوی شورای رقابت با تمامی محصولات خود در این سامانه شرکت نکردند و درپی فروش از مسیرهای دیگری از جمله عرضه در بورس کالا یا فروش شرایطی بودند اما در نهایت شورای رقابت تمامی راه‌های دیگر را بست و با این حساب سامانه یکپارچه فروش خودرو را به عنوان تنها درگاه فروش خودرو انتخاب کرد و همین مهم انتظارها برای تنوع محصولات در دور سوم از فروش در این سامانه را افزایش میدهد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 32691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =