پنج نکته مهم که قبل از معاملات این هفته باید به آن توجه کرد

حسن کاظم زاده تحلیلگر بازار سرمایه با مروری بر اتفاقات بازار سرمایه در هفته گذشته، به بررسی پنج نکته مهم که قبل از معاملات این هفته باید به آن توجه کرد، میپردازد. 

به گزارش بیداربورس، حسن کاظم زاده تحلیلگر بازار سرمایه با مروری بر اتفاقات بازار سرمایه در هفته گذشته، به بررسی پنج نکته مهم که قبل از معاملات این هفته باید به آن توجه کرد، میپردازد. 

  • خرید خودی ها

وی در ابتدا با اشاره به این مهم که به نظر می رسد بیشتر کسانی که در هفته گذشته اقدام به خرید کردند به اصطلاح حرفه ای بورس بودند، گفت:به نظر میرسشد خریداران بازار در هفته گذشته تقریبا همیشه در بازار حضور دارند. به عبارت دیگر حتی پول هایی که بعضا به بورس سر می زنند هم هنوز کاری با این بازار ندارند.

کاظم زاده در پاسخ به این سوال که آیا بورس می تواند مقصد پول های سفته باز باشد، ادامه داد: بازارهای دیگر در رکود عمیقی فرو رفته اند و نرخ سود سپرده بالا فعلا توانسته پول های سرگردان را جذب کند. اما همیشه بخشی از پول به دنبال بازده بالاتر است. این هفته عیار بورس مشخص می شود. سناریو اول و محتمل این است که ما از اول هفته  گذشته یک برگشت تجربه کردیم و این برگشت یکی دو هفته ی دیگر ادامه پیدا می کند و بعد از آن شاهد یک تعادل خواهیم بود که فعلا احتمال این سناریو بالاست. سناریو دوم اما افزایش ارزش معاملات با حفظ موج مثبت است که می تواند هدف قیمتی سهم را بالا ببرد و پول های سفته باز را جذب بورس کند. این هفته باید به ارزش معاملات و جنب و جوش بازار توجه بالایی داشته باشیم.

  • فروش دارایی توسط بانکی ها

این تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به فروش دارایی بانکی ها، اضافه کرد: هفته گذشته بانک تجارت یک زمین با قیمت پایه 15 هزار میلیارد تومان را آگهی کرد. همچنین بانک شهر 33 هزار میلیارد تومان دارایی در روزهای پایانی هفته آگهی کرد. اگر از ابتدای سال به بانک ها نگاه کنیم، شاهد فروش مداوم دارایی (ملک و سهام شرکتها) توسط آنها هستیم. این روند فروش دارایی توسط بانک ها کماکان ادامه خواهد داشت. البته همانگونه که می دانیم برای همه ی این دارایی ها خریدار وجود ندارد اما تجربه نشان داده وقتی نیت بر فروش باشد، با تعیین قیمت منصفانه بالاخره خریدار پیدا می شود. بانکی ها فعلا از این دست خبرهای زیاد خواهند داشت. 

  • رشد قیمت های جهانی

کاظم زاده رشد قیمت های جهانی با محوریت زنجیره انرژی در آخر هفته را نکته دیگر تاثیرگذار بر این بازار دانست و بیان کرد: وضعیت بازار انرژی در دنیا بسیار شکننده است. از طرفی شاهد رکودی هستیم که سمت تقاضا برای انواع کالاها از جمله نفت و سایر حامل های انرژی را کاهش داده است و اما از طرف دیگر سمت عرضه نفت نیز به گونه ای نیست که نگرانی در بازار وجود نداشته باشد. اما وضعیت شکننده در حالی که ذخایر استراتژیک آمریکا پر نشده، باعث شده تا قراردادهای آتی نفت خریدار بیشتری داشته باشد. ممکن است همین وضعیت شکننده نفت را تا 100 دلار بالا ببرد.

  • سررسید سایپا

این کارشناس بورسی ادامه داد: خودرویی ها ذاتا نمادهای پرتراکنشی هستند. تعداد سهامدار این نمادها نسبت به سهم های دیگر بالاست و ارزش سهام شناور بالایی دارند. به همین جهت در روندهای صعودی و نزولی همیشه جزو نمادهای مورد توجه بازار هستند. آپشن های این نمادها نیز همین وضعیت را دارد. فارغ از سایر اخبار پیرامون گروه خودرو در مورد اصلاح ساختار مالی، واگذاری سهام تودلی و غیره، این هفته سررسید شدن آپشن های خساپا نیز می تواند نوسان بالا و جا به جایی های نسبت سنگینی را در گروه خودرو رقم بزند. 

  • بازگشت از اشتباه بعدی؟!

کاظم زاده آخرین نکته مهم بورس این هفته را تصمیمات دولتی دانست و بیان کرد: دولت در مورد نرخ گاز فعلا از تصمیم اشتباه برگشته است، البته بسیاری به فرمول قبلی نیز اعتراض دارند و معتقد هستند که نباید هاب های اروپایی که هاب مصرفی هستند مدنظر سیاست گذار برای قیمت گذاری گاز باشد. در مورد اوره ای ها هم بالاخره دولت زیر بار بدهی رفت و این بدهی رسمیت پیدا کرد. حالا باید ببینیم نحوه تسویه این بدهی سنگین به چه شکل خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان انتظار داشت این هفته در مورد سیاست ارزی تغییری صورت بگیرد، گفت: صادر کنندگان پتروشیمی ارز خودشان را به بانک مرکزی به قیمت 38000 تومان تحویل می دهند و این موضوع مورد اعتراض است چرا که در همین تابلو توافقی نیما، نرخ دلار 42 هزار تومان است. خود 28500 به 38000 تومان هم از مواردی است که به آن بسیار اعتراض شده، حالا باید ببینیم دولتی که در مسیر اصلاح اشتباهات گام برداشته، این هفته گام بعدی را بر می دارد یا نه. 
 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =