کف بازار از دست نمی رود 

در ساده ترین تصویر از شاخص کل بورس تهران، می‌توان گفت، یک صعود بزرگ ۱۲۵۰ درصدی از ۱۵۶ هزار تا ۲.۱ میلیون واحد در بازه ۱۸ ماهه داشته و حال نیمی از آن مسیر در نیمی ازآن زمان به پایین برگشته است.  یعنی در بازه ۹ ماهه به تراز ۵۰ درصد فیبوناچی در ۱.۱۳۰ میلیون واحد رسیده و چند بار به این سطح واکنش نشان داده و اکنون یک محدوده حمایتی قوی در این محدوده شکل گرفته و بهترین خبر برای بازار حفظ این سطح مهم است چرا که در نگاه نخست سرمایه گذار باید کف بازار را شناسایی کند و با اطمینان به این کف اقدام به سرمایه گذاری نماید.

شاخص نماینده کل بازار نیست 

به گزارش بیداربورس، با این اوصاف بعید است کف مذکور از دست برود چرا که در بدترین و اسفناکترین روزهای بازار این کف حفظ شده است. میدانیم که هنوز دو سوم سهام بازار در صف فروش هستند و برخی بدون معامله اما تاثیر این دست سهام را بیشتر در شاخص هموزن باید جستجو کرد تا شاخص کل. لذا منفی‌های احتمالی این دسته از سهام تاثیر چندانی بر شاخص کل ندارد و تاثیرات آن میتواند با مثبت سهام بزرگ خنثی شود. در واقع وقتی درباره شاخص کل صحبت میکنیم آن را نه نماینده کل بازار بلکه نماینده گروهها و سهام بزرگ بازار میدانیم.

 مقاومت شاخص در کف یک میلیون و ۲۲۰ هزار واحدی

در برگشت احتمالی که میتواند استارت خورده باشد اولین مقاومت شاخص کل ۱.۲۲۰ میلیون و سپس سقف مینور قبلی در ۱.۳۱۰ میلیون واحد است. البته این موارد مقاومت‌های استاتیک و ثابت هستند اما از همه مهمتر میانگین متحرک یکساله است که یک مقاومت داینامیک محسوب میشود و هم اکنون به سمت پایین در حرکت است و هر چه حرکت احتمالی  شاخص به سمت بالا کندتر باشد در اعداد پایینتری به آن میرسد.
تحلیل گر: مهدی طیبی

کد خبر 3460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =