تحلیلی از اثر غیر مستقیم آخرین تحولات اقتصاد جهانی بر بورس ایران

آخرین تحولات جهانی که منجر به رکود کامل اقتصاد اروپا و مقاومت اقتصاد آمریکا شده و غیر مستقیم بر بورس ایران اثر دارد از سوی کارشناس بازار سرمایه اعلام شد.

به گزارش بیداربورس، امیر رضا اعلاباف با اشاره به اینکه تحلیل موشکافانه بازارهای جهانی در مقیاس کلان می‌تواند از مهم‌ترین گام‌ها در رویکرد تحلیل از بالا به پایین( اقتصاد، صنعت و شرکت) جهت شناسایی صنایع و بخش‌های دارای شرفیت باشد به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: تحلیل بازارهای جهانی برای بورس ایران هم به دلیل کامودیتی‌ محور بودن بخش عمده شرکت‌ها و ارتباط مستقیم و غیرمستقیم درآمدهای عملیاتی و حاشیه سود ناویژه (ارزش‌افزوده) با قیمت های بازارهای جهانی، اهمیت ویژه و استراتژیکی دارد.

هرچند در شرایطی که بازار از کارآیی اطلاعاتی ضعیفی برخوردار باشد انعکاس این تحولات در قیمت سهام شرکت‌ها می‌تواند زمانبرتر بوده و کامل نباشد. در این راستا در گام اول با بررسی داده‌های اقتصادی آمریکا، چین و ناحیه یورو برای هفته گذشته جهت کلی داده‌های اقتصادی بررسی می‌ شود. با توجه به اینکه بازارها حاصل انعکاس انتظارات فعالان از آینده هستند، بررسی در مقایسه با انتظارات آینده انجام می‌ شده است.

**رشد چند متغیر مهم جهانی

داده‌های اقتصادی هفته منتهی به ششم اکتبر، قوی‌تر از انتظارات بازار اعلام شدند که شامل این موارد بودند: شاخص مدیران خرید بخش تولید یا manufacturing که توسط موسسه S&P گلوبال در آمریکا، محاسبه و اعلام می‌شود برای ماه سپتامبر ۴۹.۸ واحد اعلام شد که در مقایسه با ماه اوت با افزایش ۲.۱ واحدی مواجه بود.

همچنین در مقایسه با عدد مورد انتظار ۴۸.۹ واحدی قوی‌تر ظاهر شد که با وجود قرارگیری در ناحیه انقباضی ( کمتر از ۵۰ واحد) همچنان با افزایش در مقیاسه با ماه قبل و انتظارات بازار، انعطاف و قوت بخش تولید آمریکا را به رخ کشیده و از ایده رکود اقتصادی دورتر می‌سازد.

نکته مهم، کاهش سفارش‌های جدید بود که ناشی از سیاست‌های انقباض پولی و سطح بالای نرخ بهره است. داده‌های مشابه بخش تولید از موسسه ISM نیز به کاهش سرعت انقباض بخش تولید در مقایسه با ماه‌های قبل و قوی‌بودن اشتغال‌زایی تولیدکنندگان اشاره دارد.

در بخش بازار کار یا labour market نیز داده‌های فرصت‌های شغلی برای ماه سپتامبر با عدد ۹.۶۱ میلیون موقعیت در مقایسه با ماه اوت رشد ۶۹۰‌ هزار تایی را تجربه‌کرده و در مقایسه با انتظارات به‌مراتب قوی‌تر ظاهر شد، همچنین تعداد افرادی که برای بیمه بیکاری طی هفته منتهی به ۳۱ اوت اقدام کردند با عدد ۲۰۷‌هزار نفری در مقایسه با هفته قبل رشد ۲‌هزارتایی را تجربه کرد ولی همچنان پایین‌تر از سطح موردانتظار ۲۱۰‌هزار نفر قرارگرفت.

تعداد شغل‌های غیرکشاورزی ایجادشده در اقتصاد آمریکا طی ماه سپتامبر با جهش بسیار قابل‌توجه در مقایسه با ماه قبل به عدد مثبت ۳۳۶‌ هزار شغل رسید ‌که افزایش ۱۰۹‌ هزارتایی در مقایسه با ماه قبل و ۱۶۶ ‌هزارتایی در مقایسه با اجماع بازار را نشان‌داده و قدرت بالای بازار کار آمریکا را کاملا محسوس می‌سازد.

سفارش‌های کارخانه‌های آمریکایی در مقایسه با اوت رشد ۱.۲درصدی را تجربه کرد که در مقایسه با عدد مورد انتظار ۰.۲ درصد، بسیار قوی‌تر است که مطابق با داده‌های شامخ است و شامخ ترکیبی ماه سپتامبر نیز با عدد ۵۰.۲ واحدی مشابه ماه قبل و مقداری بهتر از انتظار بود.

بخش خدمات اروپا بهبود جزئی را در سپتامبر تجربه‌ کرد و شامخ خدمات از ۴۷.۹ به ۴۸.۴ واحد رسید که در مقایسه با انتظارات بهتر است اما همچنان رکودی است. صادرات آمریکا در ماه اوت در مقایسه با ماه ژوئیه با رشد بیش از ۴‌ میلیارد دلاری مواجه شده‌ و کسری تراز تجاری ماهانه کاهش یافت.

**کاهش چند آمار

داده‌های اقتصادی هفته منتهی به ۶ اکتبر ضعیف‌تر یا طبق انتظارات بازار اعلام شدند که شامل این موارد بودند: بی‌شک اقتصاد اروپا کاملا وارد فاز ‌contaction و رکود به‌ویژه در آلمان شد. در این راستا شامخ بخش تولید معادل با عدد به‌ شدت انقباضی ۴۳.۴ واحد طبق انتظارات بازار اعلام شد که در مقایسه با ماه گذشته کاهش ۰.۱ واحدی را نشان می‌دهد.

همچنین نرخ بیکاری برای ماه اوت معادل با ۶.۴ درصد و آمار خرده‌فروشی اروپا با عدد منفی ۱.۲درصد بود که در مقایسه با ماه قبل بسیار فراتر از انتظارات ضعیف بود که مهر تایید دیگری بر رکود اقتصادهای اروپایی می‌زند.

شاخص خوش‌بینی اقتصادی با economic optimism در آمریکا با افت شدید نسبت به ۴۳.۲ واحد ماه قبل به ۳۶.۳ واحد رسید که عمدتا ناشی از نگرانی فعالان اقتصادی از طولانی‌ترشدن حفظ سطوح بالای نرخ بهره است. داده‌های اشتغال‌زایی بخش‌خصوصی که توسط موسسه ADP برای آمریکا منتشر شد به‌ مراتب ضعیف‌تر از انتظارات و در حدود ۸۹‌ هزار شغل بود که در مقایسه با عدد مورداجماع ۱۵۹‌ هزار پایین‌تر بوده و همچنین پایین‌ترین عدد از ژانویه ۲۰۲۱ است و از نشانه‌های اولیه ضعف بازار کار بخش‌خصوصی می‌تواند تلقی شود.

پس از ماه‌ها، کاهش سرعت بخش خدمات آمریکا رخ داد و شامخ بخش خدمات موسسه ism برای ماه سپتامبر با کاهش ۰.۹ واحدی در مقایسه با ماه اوت به ۵۳.۴ واحد رسید ‌که طبق انتظارات و همچنان انبساطی است و همچنین اشتغال بخش خدمات نیز کاهش مشابهی را تجربه ‌کرده‌است. نرخ بیکاری ماه سپتامبر آمریکا هم در مقیاس سالانه به ۳.۸ درصد رسید.

**رکود کامل اقتصاد اروپا و مقاومت اقتصاد آمریکا

با مطالعه داده‌های اقتصادی منتشره می‌توان نتیجه‌گیری کرد که اقتصاد اروپا در رکود کامل به‌سر برده و اقتصاد آمریکا فعلا در مقابل سیاست‌های پولی به‌ شدت انقباضی فدرال‌ رزرو مقاومت نشان‌ داده و انعطاف‌پذیر است.

به‌ نظر می‌رسد در مقطع فعلی با وجود پدیدارشدن نشانه‌های کاهش سرعت اقتصاد، همچنان فاصله نسبتا زیادی تا رکود اقتصادی و احتمالا کاهش تورم به سطح تارگت ۲‌ درصدی فدرال‌ رزرو به‌ ویژه در صورت تداوم سطوح متورم قیمت‌های حامل‌های انرژی وجود دارد که در بهترین حالت از لحاظ زمانی آغاز کاهش پلکانی بازه هدف نرخ سپرده‌های شبانه بین‌ بانکی مدنظر فدرال‌ رزرو را که هدف سیاستگذاری پولی است را به تعویق می‌اندازد و همچنین احتمال یک پله افزایش مجدد و نهایی نرخ بهره تا سطح ترمینال ۵.۶ درصد را در جلسه‌های بعدی تا پایان سال ‌کمیته fomc در اول نوامبر و بعد را افزایش می‌دهد.

کد خبر 34803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =