یک شرکت جدید در گروه خودرویی آماده عرضه اولیه میشود

شرکت نورایستا پلاستیک با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه سهام بایستد.

به گزارش بیداربورس،  شرکت نورایستا پلاستیک پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۹ شهریور با نماد "خنور" در گروه خودرو و ساخت قطعات به عنوان صد و نود و هفتمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه سهام بایستد.

بر اساس این گزارش و طبق بررسی‌های بورس پرس، شرکت نور ایستا پلاستیک (نیپکو) سال ۷۷ با احداث اولین خط تولید قطعات کامپوزیت خودرو، پایه ریزی و در اسفند سال ۷۹ به عنوان اولین تولید کننده محصولات کامپوزیتی با استفاده از فناوری SMC، BMC، GMT، LFT و RTM فعالیت را در این صنعت آغاز کرد. مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانه در شهرک صنعتی اشتهارد واقع است.

  • سرمایه و ترکیب سهامداران

در ترکیب سهامداری شرکت حسین اخوان با ۴۳.۹۶ درصد سهام، موسسه اهداف نیکان با ۴ درصد، شرکت تدبیر نیکان ایرانیان با ۴۰.۹ درصد و شرکت موج نیکان با ۱۱ درصد سهام حضور دارند. سرمایه اولیه شرکت با ۲۶۲ نیروی انسانی، ۱۰۰ هزار تومان بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

شرکت همه نیاز ایران خودرو به سینی فن ۲۰۶، سینی زیر موتور تارا، EF۷ و دنا توربو دستی و اتومات را تامین و بیش از ۹۵ درصد نیاز ایران خودرو به سینی جاچراغی ۴۰۵.، پارس و دنا معمولی و اتومات را برآورده کرده است. سهم شرکت در تامین قطعات کامپوزیت مورد نیاز ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ بطور میانگین ۹۳.۴ بود. این شرکت در خصوص خدمات پس از فروش (ایساکو) در بازار نیز متعهد و در این بخش تامین کننده ۱۰۰ درصدی محصولات است. تامین قطعات مورد نیاز سایپا برای دیاق عقب ۲۱۲ کوییک و ۲۳۲ ساینا هم ۱۰۰ و ۷۰ درصد است.

مقایسه با رقبای بورسی

یک شرکت جدید در گروه خودرویی آماده عرضه اولیه میشود

  • فرایند قیمت گذاری فروش محصولات

عمده فروش شرکت نیپکو به شرکت‌های طراحی و مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو و سازه گستر سایپا و مربوط به دو خودروساز بزرگ است. از این رو قیمت گذاری محصولات بر اساس تصمیمات و مصوبات هیات مدیره و بر اساس عرضه و تقاضا و کشش بازار صورت می‌پذیرد.

  • شرکت‌های فرعی

شرکت پایا پلاس ایرانیان در شهرک صنعتی اشتهارد واقع شده که شرکت های نور ایستا پلاستیک، ایمن ایستا الکتریک، صنایع تولیدی کروز و فن آوران پرتو الوند از جمله مشتریان عمده آن محسوب می‌شوند.

شرکت پلیمری تدبیر نیکان هم در شهرک صنعتی اشتهارد واقع شده و انواع مواد کامپوزیتی، کامپاندای مهندسی و واردات محصولات پلیمری محصولات و خدمات آن بشمار می‌رود. نور ایستا پلاستیک از مشتریان عمده این شرکت است.

  • صورت سود و زیان ۵ سال اخیر

یک شرکت جدید در گروه خودرویی آماده عرضه اولیه میشود

  • سیاست تقسیم سود

سیاست شرکت در خصوص تقسیم سود به دلیل وجود طرح‌های توسعه‌ای، رعایت منافع سهامداران و استفاده از بخشی از منابع در اجرای طرح‌های توسعه‌ای است.

یک شرکت جدید در گروه خودرویی آماده عرضه اولیه میشود

  • برنامه‌های توسعه‌ای

در بخش تولیدات خودروهای جدید از جمله پروژه‌های در دست اقدام، سینی کامپوزیتی زیر موتور و سینی نگهدارنده فن خودرو ریرا ایران خودرو با ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار عدد، قطعات سینی زیر موتور کامپوزیتی و دیاق سایپا شاهین و سایپا آریا، دیاق کامپوزیتی سایپا اطلس هر کدام با ظرفیت تولید سالانه ۳۰هزار عدد بطور عمده در نیمه دوم سال جاری عملیاتی خواهد شد.

در حوزه محصولات غیر خودرویی در سایر صنایع قطعات کامپوزیتی کامیون همچون بادگیرها، دفلکتور و شرود سقف کامیون‌های دیما آرین دیزل و نیز قطعات باتری پک خودروهای برقی شرکت مپنا در دستور کار قرار دارد.

مذاکرات صورت گرفته با شرکت بهمن دیزل برای طراحی و ساخت قطعات بدنه به نتیجه رسیده و این موضوع در سال‌های پیش رو به مرحله تولید خواهد رسید.

گذار از خودروهای با سوخت فسیلی به خودروهای برقی و توجه به کاهش وزن خودروها از طریق استفاده از قطعات کامپوزیتی، آینده رو به گسترشی برای محصولات نشان می‌دهد و برنامه اصلی آتی شرکت تولید قطعات بدنه خودروهای برقی است.

منبع: بورس پرس
کد خبر 35034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =