۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲

نوید قدوسی بررسی کرد؛

صنایع برتر در گزارشات ۶ ماهه

نوید قدوسی کارشناس بازارسرمایه
صنایع برتر در گزارشات ۶ ماهه

یک کارشناس بازارسرمایه در پیشبینی اینکه کدام صنایع گزارش ۶ ماهه خوبی ارائه خواهند داد، گفت: صنعت سیمان، بانک، دارو، غذا، زراعت و دامپروری و همچنین برخی از تک‌سهم‌ها انتظار می‌رود که گزارش عملکرد مناسبی داشته باشند.

*ترکش تنش‌های خاورمیانه بر بازارسرمایه

نوید قدوسی، کارشناس ارشد بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه گفت: بازارسرمایه در هفته گذشته به دلیل اتفاقات منطقه تحت تاثیر ترس از درگیری مستقیم ایران و یا توسط نیروهای نیابتی در جنگ قرار گفت و  دچار بیش‌واکنشی شد و عکس‌العمل شدیدی به این اتفاقات نشان داد.

 به گفته این کارشناس بازارسرمایه، تنش‌ها در منطقه با حاکمیت رکود در بورس همزمان شد و درنتیجه شکل‌گیری روند ریزشی شدید و منفی‌های هیجانی امری طبیعی بود.

قدوسی معتقد است که سبزپوشی بازارسرمایه در ۲ روز معاملاتی اخیر درنتیجه جبران منفی‌های تحت تاثیر شرایط خاورمیانه است و کاهش نگرانی‌ها از درگیری ایران در جنگ موجب شده تا فضای روانی به وجود آمده در بازارهایی از جمله دلار و بورس فروکش کند.

*بررسی  عواملی که موجب سبزپوشی بورس شد

او در تشریح دیگر دلایل سبزپوشی بازارسرمایه بیان کرد: انتشار اخبار بنیادی از جمله قیمت‌گذاری خودرو و یا شناسایی سودهای مناسب در گروه‌ بانکی توانسته‌اند، بازار را در مسیری مناسب قرار دهند.

*دلیل کم‌جانی ارزش معاملات چیست؟

وی در پاسخ به چرایی پایین بودن ارزش معاملات بازارسرمایه در روزهای اخیر، اظهار کرد: در خصوص پایین بودن ارزش معاملات بازارسرمایه می‌توان دو عامل را دخیل دانست؛ اولین مولفه دلار است چرا که در روزهای اخیر دامنه حرکتی این ارز به‌شدت بسته شده و بانک‌مرکزی به عنوان بازارساز در این بازار نقشی مسلط دارد.

قدوسی همچنین ادامه داد: احتمال اینکه جهشی در نرخ ارز رخ دهد و یا دلار روند صعودی پرقدرتی را تجربه کند، دور از انتظار است و از سویی دیگر انتظارات تورمی به دلیل سیاست‌های انقباضی کاهش پیدا کرده‌ و در نتیجه انتظار افزایش سودآوری شرکت‌ها و به تبع آن افزایش قیمت سهام تعدیل شده است.

به عقیده او در نتیجه شرایط ذکر شده سطح فعالیت در بازار کاهش پیدا می‌کند و روند ورود نقدینگی به بازارسرمایه نیز محدود می‌شود.

این کارشناس بازارسرمایه در تشریح مولفه دوم گفت: بالا بودن نرخ بهره را می‌توان یکی دیگر از مولفه‌های تاثیرگذار بر ارزش معاملات دانست، چرا که این عامل نشان‌دهنده هزینه بالای فرصت پول است و این مهم اجازه ورود نقدینگی به بازارسرمایه را نمی‌دهد.       

وی در ادامه اضافه کرد: باتوجه به موارد ذکر شده، افزایش ارزش معاملات درصورتی رقم خواهد خورد که شاهد افزایش مداوم نرخ ارز و از سویی کاهش نرخ بهره باشیم.  

*کدام صنایع گزارش خوبی ارائه می‌دهند؟

قدوسی در پایان گفت‌وگوی خود با بیداربورس در پیشبینی اینکه کدام صنایع گزارش ۶ ماهه خوبی ارائه خواهند داد، گفت: صنعت سیمان، بانک، دارو، غذا، زراعت و دامپروری و همچنین برخی از تک‌سهم‌ها انتظار می‌رود که گزارش عملکرد مناسبی داشته باشند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 35139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =