۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
برنت ۷۹ دلار و ۸۵ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۳ سنت معادل ۰.۹۱ درصد کاهش به ۷۹ دلار و ۸۵ سنت رسید.

به گزارش بیداربورس به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز دوشنبه در شرایطی پایین آمده که سرمایه‌گذاران منتظر برگزاری اجلاس اوپک پلاس در پایان این هفته و تصمیم‌گیری این گروه در مورد کاهش عرضه در ۲۰۲۴ هستند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۳ سنت معادل ۰.۹۱ درصد کاهش به ۷۹ دلار و ۸۵ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۶۸ سنت معادل ۰.۹۰ درصد کاهش ۷۴ دلار و ۸۱ سنت معامله می‌شود.
هر دوی این شاخص‌های نفتی اولین افزایش قیمت هفتگی را بعد از ۵ هفته تجربه کرده‌اند. انتظار تمدید کاهش تولید داوطلبانه عربستان و روسیه در سال آینده میلادی و همچنین تصمیم اوپک پلاس برای پایین آوردن بیشتر تولید، از قیمت نفت در هفته گذشته حمایت کرد.
اما به تعویق افتادن اجلاس اوپک پلاس تا ۳۰ نوامبر به خاطر اختلاف در مورد سطح تولید کشورهای آفریقایی قیمت نفت را در اواسط هفته گذشته پایین آورد.

 اعضای این ائتلاف از آن زمان به توافق نزدیک‌تر شده‌اند.
تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس تخمین می‌زنند صادرات نفت کشورهای عضو اوپک در آستانه اجلاس اوپک پلاس تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز پایین‌تر از سطح ماه آوریل کاهش یافته باشد که همگام با اهداف این ائتلاف است.
این بانک طی یادداشتی اعلام کرد:«ما انتظار داریم عربستان و روسیه کاهش تولید داوطلبانه خود را حداقل در سه ماهه اول ۲۰۲۴ ادامه دهند و سطح تولید اوپک پلاس هم ثابت بماند، اما کاهش بیشتر تولید هم دور از ذهن نیست».
البته انتظار می‌رود امارات صادرات نفت خام موربان خود را در اوایل سال آینده میلادی افزایش دهد.
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد انتظار دارد علیرغم تمدید کاهش تولید اوپک پلاس در سال آینده میلادی، بازارهای نفت با مازاد عرضه در ۲۰۲۴ مواجه باشند.
کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه هم تا حدی قیمت نفت را تثبیت کرده است.

کد خبر 36735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =