نشانه های رونق نسبی بورس، پیش بینی رشد ۲۰ درصدی شاخص و قیمت ها

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تغییر رفتار سهامداران خرد، پیش بینی کرد از اواسط آذر ارزش معاملات خرد رو به بهبود رود و شاخص بورس و اکثر سهام ۲۰ درصد رشد را تجربه کنند.

به گزارش بیداربورس، محمدصادق میرزایی با با اشاره به تغییر رفتار سهامداران خرد و انتشار مطلبی با عنوان "شمارش معکوس برای پیشروی بورس" در دنیای اقتصاد، اعلام کرد: چند ماهی است شاخص بورس در بی‌تحرکی محض به سر می‌برد و از ابتدای تابستان نتوانسته در مدار صعودی حرکت کند و رونق رخت‌ بسته از بورس بر تردید سرمایه‌گذاران افزوده است.

از این‌رو شاخص‌ با بلاتکلیفی در انتظار محرک قدرتمند برای عبور از کانال پرحاشیه ۲ میلیون واحد بوده و در ماه های اخیر به دلیل نبود محرک قوی و متزلزل شدن متغیرهای اثرگذار، آثاری از رونق را به نمایش نمی‌گذارد اما بررسی‌ها از تغییر رفتار سهامداران خرد نشان‌ می دهد هنوز شانسی برای ورود به دور صعودی دارد.

با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر صندوق‌ها با رونق سرمایه‌گذاران حقیقی روبرو شدند این پیام دریافت می شود که قیمت سهام از ارزندگی خارج نخواهد شد. بنابراین در چنین شرایطی رفتارهای هیجانی سهامداران عمدتا خرد رخ نخواهد داد و با توجه به متغیرهای موثر و شرایط بازارهای رقیب به نظر می‌رسد این وضعیت به ماه‌های آینده نیز سرایت کند. همچنین پیش بینی می شود ارزش معاملات خرد از اواسط آذرماه بهبود یابد. 

از سوی دیگر نگاه بازار به دلار حواله ارزی بوده و به همین دلیل، پرونده روند فرسایشی بازار سرمایه در حال بسته شدن و انتظار می رود شاخص و اکثر سهام  در ماه‌های آینده ۲۰ درصد رشد را تجربه کنند.

نکته حائز اهمیت در این میان، احتمال بازگشت نسبی اعتماد است. در صورت عملی شدن این سناریو، ارزش معاملات نیز افزایش خواهد یافت و می‌توان پایان دوران رکودی در بازار سهام را اعلام کرد اما تا زمان رونق به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود برای در امان ماندن از ریسک‌ها به صورت غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنند.

با توجه به اینکه بازارها به طور سنتی از اواسط زمستان جهش‌های قیمتی را تجربه می‌کنند در صورت افزایش ارزش معاملات خرد و جلب نظر سرمایه‌ گذاران، بورس در مسیر افزایشی حرکت می کند. البته باید دید سیاست گذار اقتصادی برای ادامه سال بر چه سیاست‌هایی تاکید می‌کند.

بورس به یکی از پرابهام‌ترین بازارها تبدیل شده و سرنوشت آن به عوامل متعددی وابسته است اما بطور کلی شواهد نشانگر این است کفه ترازو به نفع سناریو های خوش‌بینانه است.

کد خبر 36917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =