هفتمین هفته پیاپی کاهش قیمت نفت

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۷۹ سنت معادل ۲.۴۲ درصد افزایش به ۷۵ دلار و ۸۴ سنت رسید.

به گزارش بیداربورس به نقل از رویترز، قیمت نفت بیش از ۲ درصد در روز جمعه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا و بالا رفتن احتمال رشد تقاضا افزایش یافت. اما نگرانی در مورد مازاد عرضه در بازار باعث شد هر دو شاخص بزرگ دنیا هفتمین هفته پیاپی کاهش قیمت را تجربه کنند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۷۹ سنت معادل ۲.۴۲ درصد افزایش به ۷۵ دلار و ۸۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با۱ دلار و ۳۹ سنت معادل ۲.۷۳ درصد افزایش، ۷۱ دلار و ۲۳ سنت معامله می‌شود.
هر دوی این شاخص‌های نفتی ۳.۸ درصد از ارزش خود را طی یک هفته گذشته از دست دادند که نشان می‌دهد اکثر تاجرها در مورد مازاد عرضه در بازار هم عقیده هستند.اطلاعات گمرک چین هم نشان داده واردات نفت خام این کشور در ماه نوامبر ۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. سطح بالای ذخایر نفتی این کشور، نشانه‌های ضعف اقتصاد و کاهش سفارش پالایشگاه‌های مستقل تقاضا در چین را پایین آورده و بیش از پیش بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است.
اطلاعات وزارت کار آمریکا که در روز گذشته منتشر شد حاکی از رشد بهتر از حد انتظار اشتغال در این کشور بود که می‌تواند از تقاضا برای سوخت در بزرگ‌ترین بازار نفت دنیا حمایت کند.
تقاضای بنزین در آمریکا در هفته گذشته ۲.۵ درصد تا متوسط فصلی ۱۰ ساله فاصله داشت و ذخایر بنزین ۵.۴ میلیون بشکه افزایش یافته که قیمت بنزین را در این کشور پایین می‌آورد.
در این بین عربستان و روسیه، بزرگترین صادرکنندگان نفت دنیا، در روز پنجشنبه از تمام اعضای ائتلاف اوپک پلاس خواستند به قرارداد کاهش تولید بپیوندند.
سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش هفته گذشته توافق کردند کل تولید خود را در سه ماهه اول سال آینده میلادی ۲.۲ میلیون بشکه در روز پایین بیاورد. اما بازار نگران است بعضی اعضای این ائتلاف به تعهد خود پایبند نباشند.

کد خبر 37160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =