۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
ماینرها تعیین‌تکلیف شدند؟

وزارت صمت طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که امکان اخذ شناسه رهگیری برای دستگاه‌های استخراج رمزارز در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.

به گزارش بیداربورس، وزارت صمت دیروز طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که در سامانه جامع تجارت، امکان اخذ شناسه رهگیری برای دستگاه‌های استخراج رمزارز  فراهم شده و دارندگان این دستگاه‌ها تا ۱۵ دی ماه امسال مهلت دارند تا نسبت به این موضوع اقدام کنند.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در جلسه ۱۲ آذر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص لزوم انجام اقدامات قانونی توسط دارندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز،  کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی دارای جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری تولید ماینر استخراج رمز ارز باید با مراجعه به سامانه جامع تجارت پس از تعریف انبار و دریافت شناسه کالا در مهلت مقرر اول تا پانزدهم دی سال جاری که امکان اخذ شناسه یکتای رهگیری در سامانه فراهم شده است نسبت به دریافت شناسه مذکور برای کلیه دستگاه‌های خود اعم از دستگاه‌های در حال بهره برداری و بهره برداری نشده اقدام نمایند مقتضی است دستور فرمائید موضوع به نحو احسن به ذی‌نفعان استان مربوطه اطلاع‌رسانی شود.

این مهلت زمان یاد شده آخرین فرصت اخذ شناسه یکتای رهگیری است. 

امروزه دنیای ارزهای دیجیتال به عنوان یک فناوری روز در میان مردم شناخته شده است؛ اما همیشه پیرامون استخراج یا ماینینگ بیت‌کوین حرف و حدیث‌های زیادی، به خصوص در امر قانونی بودن یا نبودن آن، مطرح است. در طی چند روز گذشته نیز با توجه به افزایش دوباره ارزش این ارز دیجیتال، شایعاتی پیرامون خرید و فروش و همینطور استخراج آن مطرح شده است.

واردات دستگاه‌های ماینر قانونی است؟

به منظور استخراج بیت کوین، به دستگاه‌هایی به نام ASIC لازم است که این دستگاه‌ها وارداتی هستند. اداره گمرک ایران تا سال ۹۸  واردات این دستگاه‌ها به کشور را ممنوع اعلام کرده بود. اما پس از آن، ممنوعیت واردات این دستگاه‌ها برداشته شد وافراد به منظور وارد کردن این دستگاه‌ها باید از وزارت صنعت مجوز لازم را دریافت کنند. حتی دستگاه‌هایی که به دلیل قاچاق توقیف شدند نیز بنابه گفته انجمن بلاکچین ایران می‌توانند با خود اظهاری و پرداخت جریمه آن‌ها را آزاد کنند.

باتوجه به قوانین ارز دیجیتال در ایران، ماینرها و دستگاه‌های استخراج رمز ارز مصرف برق بسیار بالایی دارند که همین امر باعث ممنوعیت استفاده از این دستگاه‌ها شد اما آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری ‌شده در سال ۱۳۹۸، توسط معاون اول رییس جمهور وقت اعلام و استخراج رمز ارزها قانونی اعلام شد.

کد خبر 37244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =