۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
ارز واردات خودرو تامین شد

وزیر صمت درباره واردات خودروهای دست دوم گفت: آیین نامه واردات خودروهای دست دوم در دولت مصوب شده و هیئت دولت هم باید آن را ابلاغ کند و ابلاغ‌کننده وزارت صمت نیست.

به گزارش بیداربورس به نقل از تسنیم، عباس علی آبادی در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس صندوق ضمانت صادرات ایران در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به حجم و ظرفیت اقتصاد کشور، باید ظرفیت صندوق ضمانت صادرات چند برابر شود. در گام اول سرمایه صندوق باید بیش از دو میلیارد دلار و در آینده بیش از این رقم باشد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف صنعت، استفاده از روش‌های متداول و غیر متداول برای تامین امنیت تجارت است، در پاسخ به سوالی درباره اختلال در سامانه جامع تجارت، گفت: این جنس مشکلات فنی مرتب پیش می‌اید و حل می‌شود.

وزیر صنعت درباره واردات خودروهای دست دوم نیز گفت: آیین نامه واردات خودروهای دست دوم در دولت مصوب شده و هیئت دولت هم باید آن را ابلاغ کند و ابلاغ‌کننده وزارت صمت نیست.

به گزارش تسنیم، عباس علی آبادی وزیر صمت در آخرین روز مهرماه نیز خبر از به تصویب رسیدن آئین‌نامه واردات خودروهای دست دوم خارجی در هیأت وزیران داد بود و گفت: دفتر دولت باید به زودی این آئین‌نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.

علی آبادی  در خصوص چالش‌های تامین ارز واردات خودرو|فزود: ارز در تجارت و فعالیت اقتصادی ابزاری است که بین ساختارهای اقتصادی مختلف کارکرد دارد و روی همه چیز هم اثر دارد. در موضوع تامین ارز نگرانی دولت این است که یک اقدام نسنجیده، اقتصاد کشور دچار تاثیر و معیشت مردم با تغییر نرخ ارز دچار خطر شود. بنابراین دولت با احتیاط عمل می‌کند.

به گفته وی، در حوزه واردات خودرو برنامه‌ریزی انجام شده و نگرانی از اینکه هیچ بخشی از اقتصاد دچار آسیب شود وجود ندارد. همچنین ارز همه مواردی که در مورد خودرو برقی اعلام شده، تامین شده است.

وزیر صمت با بیان اینکه واردات در حوزه خودرو برای رفع ناترازی انجام می‌شود، تصریح کرد: ابعاد ناترازی در حوزه خودرو با سایر کالاها متفاوت است. در برخی کالاها مانند گندم، داشتن یک کیفیت قابل قبول کافی است. اما در مورد خودرو تنوع رنگ، مدل، تکنولوژی و غیره وجود دارد که همه می‌توانند ناترزی ایجاد کنند. تا زمانی که ناترازی در این حوزه‌ها وجود داشته باشد، واردات را مناسب می‌دانیم و برای رفع ناترازی‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم. همچنین سعی می‌کنیم با وضع تعرفه، رقابت سودمند و مناسبی که به نفع ظرفیت ملی باشد ایجاد کنیم.

وزیر صمت با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی برای اتصال شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌های بزرگ هستیم، گفت که سرمایه فعلی صندوق ضمانت صادرات کافی نیست و هدف‌گذاری شده این سرمایه با افزایش ۱۰ برابری به دو میلیارد دلار برسد.

وی با تاکید بر اینکه بازار جذاب تولید به دنبال دارد، اظهار کرد: نظارت و رقابت کنترل‌گر است که با از میان برداشتن انحصارات بازار در رقابت کامل قرار می‌گیرد و شرایط قابل توجه می شود. تولید، دانش‌بنیان و صادرات محور سه شعاری است که در دستور کار قرار دارد. تجارت و صنعت در کنار یکدیگر فضایی برای رونق اقتصادی به وجود می آورند که با توجه به تحولات کنونی نیاز توسعه تجارت کشور است.

علی آبادی با بیان اینکه از دیگر نکات مهم در توسعه صادرات اتصال شرکت‌های بزرگ و کوچک به یکدیگر است، گفت: اکنون با برگزاری رویدادهای ماهانه، شرکت‌های صنعتی کوچک را به شرکت‌های بزرگ پیوند می‌دهیم و به‌زودی نیز رقم قابل توجهی قرارداد برای حل مسائل روز کشور امضا خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در دهه‌های گذشته، سرانجام فعالیت‌های سرمایه‌های انسانی در دانشگاه‌های کشور با توانمندی‌های بسیار، خلق محصول برای ایران نبود، اما با پیگیری‌های انجام شده همکاری‌هایی طراحی شده تا سود سرمایه‌های انسانی به نفع کشور باشد که با پیوستن این افراد به شرکت‌های بزرگ ممکن می‌شود.

علی‌آبادی با بیان اینکه صندوق ضمانت وسیله‌ای برای تامین امنیت تجارت است، تصریح کرد: پیش از این امنیت به معنای حفاظت فیزیکی بود و صندوق ضمانت صادرات می‌تواند با مشارکت امنیت مالی ایجاد کند.

وی همچنین با بیان اینکه برقراری ارتباط با کشورهای هدف از سوی صندوق ضمانت صادرات راهی برای توسعه تجارت است، گفت: با فراهم کردن شرایط در زمینه کاهش تعرفه‌ها، پیدا کردن مسیرهای برخلاف محدودیت‌های تجاری و استفاده از مزایای صندوق ضمانت صادرات می‌توان توسعه تجارت را رقم زد.

کد خبر 37270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =