۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
پیش‌بینی انس طلای جهانی

خلاصه‌ای از وضعیت کنونی انس طلا و پیشبینی روند قیمتی آن را از اینجا بخوانید.

خلاصه‌ای از وضعیت کنونی انس طلا و پیشبینی روند قیمتی آن

به گزارش بیداربورس قیمت انس طلای جهانی در ماه‌های اخیر به ویژه در اوایل دسامبر به بالاترین حد خود رسید، به‌طوری که هفته گذشته قیمت هر انس طلا به ۲،۰۷۲ دلار افزایش یافت. هم‌اکنون با توجه به فرسایشی شدن شرایط خاورمیانه و آرام شدن وضعیت و شرایط اقتصادی و سیاسی جهانی، قیمت انس جهانی از ۷ دسامبر ۲۰۲۳ تاکنون سیر نزولی را در پیش گرفته است. انس جهانی طلا تاکنون کاهش ۲۸ دلاری داشته و با رقم ۲،۰۰۴ دلار در حال معامله است و این‌گونه به نظر می‌رسد که با توجه به رشد شارپ، اکثر معامله‌گران به شناسایی سود پرداخته و این امر موجب افزایش عرضه گردیده است. بنابراین در بازار داخل می‌توان گفت نوسان کاهشی انس جهانی طلا، اثر روند خنثی دلار را تشدید کرد و با توجه به اینکه قیمت ارز که خود یکی از عوامل تأثیرگذار بر انس جهانی است در حال حاضرثابت مانده است، بنابراین کاهش ۶۸ دلاری قیمت انس طلا در طول هفته اخیر باعث شده قیمت طلا و سکه در بازار داخلی نیز سیر نزولی به خود گیرد.

در روزها و هفته‌های پیش رو از ماه دسامبر تمرکز اصلی بازار به نشست تعیین نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا خواهد بود و کاهش و افزایش نرخ بهره در آمریکا تاثیر مهمی بر روی آینده نرخ جهانی طلا خواهد داشت. همچنین می‌توان به واکنش بازارهای مالی به گزارش اشتغال آمریکا اشاره داشت که اتفاق مثبتی را برای بازار طلا رقم نزد و می‌توان این‌گونه اذعان داشت که واکنش بازدهی اوراق خزانه‌ و ارزش دلار آمریکا به شاخص اشتغال این کشور مثبت بود و در پی آن اونس طلا نیز در واکنش به داده‌های اقتصادی آمریکا با افت همراه بود. طبق نظر برخی کارشناسان اقتصادی، فدرال رزرو آمریکا کمتر از پیش‌بینی بازار تمایل به کاهش نرخ بهره خواهد داشت و این امر واکنش مثبتی را برای قیمت اونس طلا در کوتاه‌مدت به دنبال نخواهد داشت. توقف حرکت نزولی بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا نیز حکایت از آن دارد که در شرایط حاضر نمی‌توان در کوتاه‌مدت انتظار اخبار مثبتی از افزایش قیمت انس طلا را داشت.

اما در بلندمدت پیش‌بینی می‌گردد که با ادامه خرید بانک‌های مرکزی دنیا، بالاخص بانک‌های مرکزی چین، هند، برزیل، ترکیه و روسیه، تقاضای انس جهانی در ۲۰۲۴ برای انس مجدداً افزایش یابد. افت نرخ بهره آمریکا و اروپا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ نیز تقاضای سرمایه گذاری بر انس را افزایش می‌دهد.

تحلیل تکنیکال انس طلا

پیش‌بینی انس طلای جهانی

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌شود،  طلای جهانی رالی صعودی خود را از اکتبر۲۰۲۲ استارت زده و از محدوده ۱،۶۱۸ دلار تا حوالی ۲،۱۵۰ دلار رشد داشته است. در بازه زمانی بلندمدت همچنان روند صعودی پابرجاست و با توجه به اتفاقات سیاسی اخیر در دنیا و همچنین کاهش ارزش شاخص دلار، انتطار می‌رود همچنان تقاضا برای دارایی‌های کم ریسکی همچون  طلا رو به افزایش باشد. پس به مرور زمان طلا در بازار جهانی پتانسیل عبور از سقف  تاریخی و رسیدن به اعداد بالای ۲،۲۰۰ دلار را دارد.

اما در بازه زمانی کوتاه‌مدت  می‌توان مشاهده نمود که روند صعودی کوتاه‌مدت طی روزهای اخیر شکسته شده و اندیکاتور Macd  نیز کراس نزولی داشته است که با این شواهد انتظار اصلاح قیمت تا حوالی ۱،۹۴۴ الی ۱،۹۳۳ دلار را خواهیم داشت. و پس از آن برگشت از این ناحیه و صعود مجدد تا حوالی ۲،۱۰۰ دلار دور از ذهن نخواهد بود.

بررسی وضعیت صندوق‌های طلای بازار سرمایه

در ادامه گزارش به بررسی وضعیت دارایی‌های ۱۱ صندوق طلا بازار سرمایه پرداخته می‌شود. لازم به ذکر است که تمامی مبالغ درج شده در جدول ذیل به میلیارد ریال می‌باشد.

نام صندوق

ارزش روز دارایی ها

ارزش روز میزان سکه صندوق

ارزش روز میزان شمش صندوق

مبلغ

درصد از کل

مبلغ

درصد از کل

آلتون

۲,۶۰۳

۱۸۷

۷%

۲,۳۲۷

۸۹%

زر

۱۰,۳۶۲

۶,۵۴۷

۶۳%

۷۳۹

۷%

زرفام

۳,۰۷۲

۲,۲۴۱

۷۳%

۸۷۵

۲۸%

طلا

۷۰,۵۰۴

۶۰,۳۷۵

۸۶%

۵,۹۱۰

۸%

عیار

۴۳,۸۹۳

۲۷,۷۹۴

۶۳%

۱۳,۵۹۲

۳۱%

کهربا

۲۳,۹۳۹

۱۵,۰۶۸

۶۳%

۷,۷۲۰

۳۲%

گنج

۲,۴۴۰

۵۳۲

۲۲%

۱,۸۷۸

۷۷%

گوهر

۱۴,۸۹۵

۱۲,۸۸۶

۸۷%

۱,۰۱۸

۷%

مثقال

۱۳,۴۹۹

۸,۶۹۲

۶۴%

۲,۵۹۲

۱۹%

ناب

۱,۰۴۸

۵۰۵

۴۸%

۴۹۳

۴۷%

نفیس

۱,۳۰۳

۹۷۸

۷۵%

۳۳۵

۲۶%

جمع کل

۱۸۷,۵۶۰

۱۳۵,۸۰۴

۷۲%

۳۷,۴۸۱

۲۰%

همان‌طور که مشاهده می‌گردد ارزش روز دارایی‌های این یازده صندوق، ۱۸۷ هزار میلیارد ریال می‌باشد که ۱۳۵ هزار میلیارد ریال این صندوق‌ها (معادل ۷۲ درصد) را گواهی سکه و ۳۷ هزار میلیارد ریال آن (معادل ۲۰ درصد) آن را گواهی شمش طلا تشکیل می‌دهد.

سه صندوق گوهر، طلا و نفیس به‌ترتیب با ۸۷، ۸۶ و ۷۵ درصد دارای بیشترین میزان گواهی سکه نسبت به کل دارایی‌های خود (میزان اهرم بالا) و از آن طرف نیز دو صندوق آلتون و گنج با ۸۹ و ۷۷ درصد دارای بیشترین میزان گواهی شمش طلا نسبت به کل دارایی‌های خود (میزان اهرم پایین‌تر) می‌باشند.

تحلیلگر: بهناز اکبرپور

منبع: بیدار بورس
کد خبر 37277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =