جذابیت بیشتر تجدید ارزیابی در شرکت‌های کوچک و متوسط بازار

کارشناس بازار سرمایه گفت: تجدید ارزیابی دارایی در بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط بازار جذاب‌تر از شرکت‌های بزرگ خواهد بود.

امیر جنانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس بیان کرد: یکی از متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه، تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها است؛ در صورتی که این دارایی قابلیت تبدیل شدن به دارایی سرمایه‌ای در جهت عملیات شرکت را داشته باشد، جذاب است.

وی در ادامه افزود: به این معنا که یا بتوان از آن دارایی در راستای راه‌اندازی خطوط تولید جدید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای بهره برد یا نقدشوندگی داشته باشد و شرکت با واگذاری آن، زمینه را برای رشد تولید و گسترش فعالیت‌ها فراهم کند.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: با چنین نگاهی تجدید ارزیابی دارایی در بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط بازار جذاب‌تر از شرکت‌های بزرگ خواهد بود؛ چراکه برخی شرکت‌ها زمین‌هایی در تملک دارند که در دهه‌های گذشته خریداری شده و با گذشت زمان در نقطه مناسبی از شهرها قرار گرفته و ارزنده شده و قابلیت استفاده یا واگذاری دارند.

به گفته جنانی؛ تجدید ارزیابی دارایی‌ها  شامل چند بخش زمین و ساختمان، ماشین‌آلات و تجهیزات و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است.

این کارشناس بازارسرمایه اظهار داشت: قطعا تجدید ارزیابی از محل ماشین‌آلات و تجهیزات، مد نظر هیچ‌کسی نیست؛ چراکه سراغ کاهش سود شرکت‌ها می‌رود و استهلاک را بالا می‌برد، اما این اتفاق عملکرد شرکت را واقعی می‌کند و اتفاقا اگر این اتفاق رخ دهد، تازه عیار شرکت‌ها معلوم و سیاست‌های دولت آشکار می‌شود.

وی ادامه داد: در مورد زمین و ساختمان و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به نظر می‌رسد این حق سهامدار است که هر چند سال یک‌بار یا حتی هر سال این تجدید ارزیابی را در دارایی شرکت‌های خود داشته باشد.

جنانی در نهایت گفت: تجدید ارزیابی از محل زمین و ساختمان و سرمایه‌گذاری‌ها اتفاق خوبی برای سهامداران است که قبل از همه دارایی‌ای را که در آن سهامدار هستند بیشتر و دقیق‌تر بشناسند و ضمنا این موضوع، خود را در تابلو و ثروت سهامدار نشان دهد و شرکت‌ها شفاف‌تر شوند. می‌دانیم مدیران با چه میزان دارایی به چه سودهایی رسیدند؛  هرچند اگر از محل‌ تجهیزات هم به‌روز شوند، تازه می‌فهمیم مفهوم بهره‌وری چیست و دوستان و مدیران در شرکت‌ها در مقابل تورم کاری نکرده‌اند و این تورم بوده که عملکرد را موفق کرده است.

کد خبر 37682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =