رونق بورس در گرو تغییرات جدی در سیاست‌های اقتصادی و بهبود روابط بین‌المللی

امیدواریم بهار بورس از راه برسد و بازار سهام به ارزش واقعی نزدیکتر شود و این مهم، در گرو تغییرات جدی در سیاست‌های اقتصادی و بهبود روابط بین‌المللی خواهد بود.

به گزارش بیدار بورس، هفته منتهی به ١٧ خردادماه اگرچه با رشد اندک شاخص کل بورس و سنگینی کفه تقاضا آغاز شد؛ اما در سایه رخوت ٢ روز تعطیلی بین روزهای معاملاتی، در نهایت این هفته با افت ٥ هزار واحدی شاخص بورس و خروج ٨٥٠ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار به پایان رسید. با احتساب این مبلغ، خروج نقدینگی از بازار سهام از ابتدای امسال به حدود ٦ همت رسیده است!

محدودیت دامنه نوسان این هفته هم ادامه داشت. به نظر می‌رسد دوستان در سازمان بورس، برنامه جدی و خاصی برای حمایت از بازار سهام در کوتاه مدت ندارند و با محدودیت دامنه نوسان، سعی دارند از ریزش قیمت سهام جلوگیری کنند؛ اما این نسخه خیلی هم کارساز نبوده و به جای جلوگیری از بحران، نقدشوندگی بازار را زیر سوال برده و به رکود بیشتر بازار سهام، دامن زده. نتایج نظرسنجی بیدار بورس از حدود ١٢٥٠ فعال بازار سرمایه هم نشان داد ٦٥ درصد شرکت‌کنندگان مخالف تداوم محدودیت دامنه نوسان هستند و باید دید سازمان بورس تا چه زمانی این محدودیت را ادامه خواهد داد.

نکته بعدی اینجاست که با وجود وعده‌هایی که هفته گذشته در مورد کاهش نرخ اخزاها مطرح شد، هنوز بازدهی بالای این اوراق، مهم‌ترین چالش بازار سرمایه محسوب می‌شود و در شرایطی که سود مرکب اخزا با سررسید بهمن ١٤٠٥ ماهی ٣.١٣ درصد است، بازار سهام یارای رقابت با اوراق را، ندارد! 

علاوه بر این، اخزاها حتی با این نرخ‌ها هم به راحتی خریدار ندارد و برخی کارشناسان بازار معتقدند اصرار چند روز اخیر بانک مرکزی به ابطال سود بانکی نامتعارف، به خاطر داغ کردن تنور اخزاها و هدایت پول به سمت اوراق‌است! و صد البته که تا وقتی نرخ اخزاها کنترل نشود، کنترل تورم و رونق بازار سهام عملا در هاله ای از ابهام قرار دارد!

چه خبر از اهالی تخت طاووس 

مدیران تخت‌طاووس این هفته خیلی درگیر روند بازار سهام نشدند و آیین رونمایی از "تامین مالی جمعی ارزی" را برگزار کردند تا بازار سرمایه، نقش خود در کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را بهتر ایفا کند و رئیس سازمان بورس هم از افزایش سقف تامین مالی جمعی از ٢٥ میلیارد تومان به ٥٠ میلیارد تومان خبر داد! شورای تامین مالی تولید نیز با هدف ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین نهادهای متولی ‌تأمین مالی در بازارهای پول، سرمایه و بیمه تشکیل شد.

این رویدادها میتوانست جذاب‌تر و شیرین‌تر هم باشد؛ اگر اتفاقات دو_سه سال اخیر باعث نشده بود شنیدن واژه "تامین مالی" لرزه بر اندام سهامداران بیندازد!

فضای پرشور مجازی

هرچه بازار سهام در هفته‌ای که گذشت، کم رمق بود؛ فضای مجازی به لطف حضور پرشور مشتاقان خدمت به ملت، پرحاشیه و پر خبر بود! 

۸۰ نفر از فعالان سیاسی، وزرای فعلی و سابق و نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی طی ۵ روز برای رقابت در انتخابات نام‌نویسی کردند و هر یک در بدو ورود، از ایده‌ها و برنامه‌هایشان برای مهار تورم، اشتغالزایی، ریشه‌کن کردن فقر و شکوفایی اقتصادی سخن گفتند و انگار نه انگار که تمامی این بزرگواران، تا قبل از این هم سال‌ها خدمت کرده‌اند و تمامی مشکلاتی که این روزها با آن دست به گریبانیم، ماحصل خدمت همین عزیزان است! جالب اینجاست که جمعی از مشتاقان خدمت، چند ماه قبل، مشتاق سکونت در بهارستان بودند و بخت، آنقدر یارشان نبود که حتی از هم‌محلی‌ها و هم‌شهری‌هایشان رای کسب کنند!

برخی از کاندیداها البته کاربلدتر بودند و لابلای وعده‌هاشان، بورس را هم مورد عنایت قرار داده و در مذمت قیمت‌گذاری دستوری سخن گفتند و اذعان داشتند "اگر دولت‌ها مداخله نکنند، شرایط بورس یهتر خواهد شد".

 به هر حال طرح چنین وعده‌هایی در روزهای آینده می‌تواند روی بازار سهام هم اثرگذار باشد، ولی بعید است که جماعت مارگزیده، به این سادگی، خام ریسمان سفید کاندیداهای پاستور شوند!

 بازدهی بازار سرمایه در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری

بررسی‌ها حاکی از آن است که دولت خاتمی در دوره دوم خود، با بازدهی دلاری ٢٠٠ درصدی بازار سرمایه، بیشترین رشد را از آن خود کرده و دولت روحانی هم با بازدهی دلاری ٤٣ درصدی در دوره اول و بازدهی ١٢٢ درصدی دوره دوم، در رتبه دوم قرار گرفته. بازده دلاری بازار سرمایه در دوره اول دولت احمدی نژاد هم، منفی ١٩ درصد و در دوره دوم ٥٧ درصد بوده است. ضعیف‌ترین عملکرد هم مربوط به ٣ سال دولت رئیسی بوده، که بازده دلاری بازار سرمایه منفی ٢٢ درصد بوده است. در حالی که تورم در این ٣ سال نسبت به ٤ سال اول دولت روحانی ٨٥ درصد بیشتر بوده است!!!

از نگاه تحلیلگران، سیاست‌های انقباضی با هدف مهار تورم و همچنین کاهش تعاملات بین‌المللی، مهم‌ترین دلایل عدم اقبال بازار سرمایه در این سال‌ها بوده است. از آنجا که معمولا دولت‌ها در دوره اول , تمرکز بیشتری بر مهار تورم دارند به نظر می‌رسد که این بازار بیش از هر چیز باید انتظار روی کار آمدن تفکری موافق تعامل با دنیا را داشته باشد. 

حباب منفی در بورس

در ارزندگی بازار سهام، تردیدی نیست و ریزش این بازار آنقدر بوده که حتی آنها که زمانی بر طبل حباب بورس می‌کوبیدند این روزها غلاف کرده‌اند و اتفاقا معتقدند بورس دچار حباب منفی شده! یک حرکت رو به بالا و ماندگار در این بازار، می‌تواند نظر سرمایه‌گذاران را مجددا به این بازار جلب کند.

با توجه به اینکه هنوز تبلیغات رسمی کاندیداها شروع نشده، لابلای وعده‌های انتخاباتی، اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری مطرح شده؛‌ احتمالا صنایعی همچون خودرو که سال‌هاست درگیر معضل قیمت‌گذاری دستوری هستند، با آغاز تبلیغات رسمی کاندیداها، جذاب‌تر خواهند شد. 

ما هم مثل شما امیدواریم بهار بورس از راه برسد و بازار سهام به ارزش واقعی نزدیکتر شود و این مهم، در گرو تغییرات جدی در سیاست‌های اقتصادی و بهبود روابط بین‌المللی خواهد بود.

کد خبر 37870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =