ترسی که ١.٥ همت سرمایه را فراری داد

میانگین ارزش معاملات خرد این هفته ٣٣٠٠ میلیارد تومان بود. همچنین این هفته حدود ١.٥ همت نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد.

به گزارش بیدار بورس، هفته دوم تیرماه، با افزایش دامنه نوسان معاملات آغاز شد؛ رویدادی که انتظار می‌رفت به رونق بازار سهام منجر شود و اتفاقا، برآورد اعضای هیئت مدیره سازمان بورس هم این بود که با تعیین تکلیف نتیجه انتخابات، سایه ریسک از سر بازار سرمایه برداشته شده و این بازار، رشد خواهد کرد؛ اما انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، به دور دوم کشید و امروز، ‌رای‌گیری برای انتخاب مستاجر بعدی پاستور، در حال انجام است.

بورسی‌ها اگرچه این هفته را نسبتا پرقدرت استارت زدند و در نخستین روز هفته، شاهد رشد بیش از ١٠ هزار پله‌ای شاخص کل بودیم؛ اما یکشنبه، بورس، ٢٠ هزار پله‌ای نزول کرد تا نشان دهد قرار نیست به این راحتی، تکان بخورد! روزهای بعد هم روزهای نوسانی برای سهامداران بود و در نهایت، هفته دوم تیرماه با رشد حدودا ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحدی شاخص کل و افزایش ۱۷۷۰ واحدی شاخص هم وزن به پایان رسید. میانگین ارزش معاملات خرد این هفته ٣٣٠٠ میلیارد تومان بود. همچنین این هفته حدود ١.٥ همت نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد.

نرخ سود اوراق بدهی هم این هفته به ۲۹.۱۸ درصد رسید که کمترین مقدار از بهمن سال گذشته است. این برای اولین بار در سال ۱۴۰۳ است که نرخ سودِ بازارِ بدهی، به ۲۹ درصد میرسد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیر ذره‌بین بیدار بورس 

این هفته، طبق روال هفته‌های قبل، عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری را هم زیر ذره‌بین گذاشتیم. 

فراصندوق‌ها در هفته‌ای که گذشت، عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته و بازدهی ٢.٠٩(٢ و ٩صدم) درصدی نصیب سرمایه‌گذاران کردند. 

صندوق‌های کالایی به واسطه اتفاقات اخیر و نرخ دلار بازار غیررسمی با یک رشد قیمتی خوب مواجه شده‌ و بازدهی هفتگی ١.٧٧ درصدی ثبت کردند.

سهامی ها نیز اوضاع خوبی را در چند روز اخیر سپری کردند و هرچند هنوز فاصله زیادی با سقف‌های قبلی دارند؛ ولی بازدهی هفتگی‌شان به ١.٧٥ درصد رسید. بازدهی ٣ ماهه این صندوق‌ها، منفی ٨.١ درصد است!

صندوق‌های املاک و مستغلات نیز روزهای خوب گذشته را پشت سر گذاشته‌اند و در حال حاضر بسیار کم نوسان معامله می‌شوند. بازدهی هفتگی این صندوق‌ها، منفی بود؛ ولی کماکان بالاترین بازدهی سه‌ماهه متعلق به این صندوق‌هاست.

به اعتقاد خیلی از تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه، دلیل بی رمقی این هفته، ترس از روی کار آمدن تفکری موافق اقتصاد دستوری است و این نگرانی باعث شده در چند روز گذشته، فعالان بازارسرمایه بیش از هر زمان دیگری به بحث پیرامون انتخابات بپردازند.

به هر حال، بورس تهران این روزها از منظر ارزش دلاری، به قیمت‌های اواخر دی ماه ١٣٩٨ رسیده و مداخله‌ دولت‌ها و دست‌اندازی در سود صنایع، قیمت‌گذاری دستوری، موانع و مشکلات ناشی از تحریم‌ها و عدم حمایت از تولید، مهم‌ترین دلایلی بوده که اجازه رشد به این بازار نداده! حالا، دلخوشی فعالان بازار سرمایه، روی کار آمدن دولتی همراه‌تر است و خیلی‌ها ادعا دارند اگر این بار هم امیدشان ناامید شود، برای همیشه از این بازار خارج خواهند شد! 

نگاهی به اخبار این هفته نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری 

بعد از اینکه آقایان جلیلی و پزشکیان، به دور دوم انتخابات راه یافتند، دو مناظره و چندین نشست خبری برگزار شد و اظهارنظرهایی هم در خصوص اقتصاد کشور و بازار سرمایه، مطرح گردید.

جناب جلیلی برای حل مشکل بورس، نسخه پیچیدند و فرمودند: بیمه سهام یک راه حل است. اگر شما سهام را بیمه کنید، مردمی که اینگونه متضرر شده‌اند و به آنها لطمه خورده، دیگر چنین مشکلاتی نخواهند داشت. آن زمان ما هشدار دادیم، به رئیس جمهور وقت، آقای روحانی نامه نوشتیم که این کارها غلط است و دارد به بازار بورس لطمه می‌زند، جلوگیری کنید.

 بحث ما این است که در این موضوع باید بیمه سهام و ایجاد شرکت‌های پروژه‌های بزرگ و کوچک مقیاس انجام شود تا بورس یک فرصت باشد.

یکی از شرایط جهش تولید، تامین مالی بورس و هدایت نقدینگی به سمت تولید است.

برخی کارشناسان بورسی و اقتصادی هم بلافاصله واکنش نشان دادند و این نسخه را بی‌اثر خواندند! مثلا حسین سلاح ورزی، رییس دوره دهم اتاق بازرگانی در توییتی نوشت: جلیلی ⁩ و تیمش نمی‌توانند درک کنند اساس عملکرد بازار سرمایه بر تریدآف ریسک و بازده استوار است و بیمه کردن سهام به معنای تعطیل کردن این بازار است!

روز چهارشنبه هم مسعود پزشکیان به فعالان بازار سرمایه پیام داد: دیروز تلاش فروانی کردم که به تالار معاملات #بورس بیام و با شما گفت‌وگو کنم، متاسفانه با تمام تلاش‌ها، این مهم ممکن نشد. امیدوارم در هفته‌های آتی به دیدار شما دوستان بیایم و با یکدیگر در رابطه با ارتقای بازار سرمایه کشور به گفت‌وگو بنشینیم.

علی طیب‌ نیا مشاور اقتصادی پزشکیان هم گفت: رونق بازار اولیه و افزایش سهم آن در تامین مالی کشور مشروط به این است که بازار ثانویه رونق داشته باشد. برنامه ما این است که تمام موانع رونق بازار ثانویه و بازار اولیه را مرتفع کنیم. بازار سرمایه یعنی بازار آزاد. یعنی بازاری که اجازه بدهیم عرضه و تقاضا بدون مداخله مستقیم دولت، قیمت انواع دارایی ها را مشخص کند. دولت هم به طور مستقیم در فرآیند تعیین قیمت ها دخالت می کند، هم با اثرگذاری بر سودآوری بنگاه های بورسی تاثیر می گذارد روی شاخص بورس.

نامزدهای محترم، صنعت خودرو را هم مورد عنایت قرار دادند. 

جناب جلیلی گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌های اصلی در موضوع خودرو، تیراژ تولید است. ما باید بتوانیم تیراژ خودرو را به گونه‌ای افزایش دهیم که مشکلی در بازار پیش نیاید. یکی از این راه‌حل‌ها افزایش تولید است. کاری که شما باید در تولید انجام دهید این است که تولید را اقتصادی کنید. ما در ونزوئلا تولید پراید و سمند را داشتیم که متاسفانه در دولت روحانی تعطیل شد. واردات خودرو یکی از ابزارهای مدیریت بازار است.

جناب پزشکیان هم گفتند: همین ماشین را بفرستیم خارج یک چهارم قیمت نمی‌خرند. ما به کجا رسیدیم که رضایت می‌دهیم ماشین دست دوم بیاید. خیلی‌ها دلار دارند که می‌توانند ماشین وارد کنند. همه ماشین‌ها را از چین وارد کردند، قیمت هم به چند برابر قیمت می‌فروشند. واردات خودرو با ارزهایی که مردم دارند آزاد می‌شود. اگر رقابت را باز کنیم خودرو تامین می‌شود!

البته وزیر صمت هم اعلام کرده: مردم عجله نکنند، به زودی وضعیت بازار خودرو به گونه‌ای خواهد شد که خودروسازها وام می‌دهند تا مردم ماشین بخرند!

مشخص نیست توجه ویژه نامزدهای انتخاباتی به بازار خودرو در کنار این وعده وزیر صمت، چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت! امیدواریم خیر باشد!

نگاهی به سایر اخبار و رویدادهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه 

یک بازگشایی جذاب

صندوق اهرمی بیدار که دوم تیرماه پذیره‌نویسی شده بود، این هفته بازگشایی شد و اتفاقا در اولین روز بازگشایی، بازدهی ۷ درصدی نصیب سرمایه‌گذاران کرد. این هفته، خبرهای خوب دیگری هم از این صندوق‌ خواهید شنید.

"سپر" رکورددار شد

صندوق "سپر" هم این هفته با افزایش ارزش دارایی‌ها به بیش از ١٠ همت، رکورد سریع‌ترین رشد را در سال ١٤٠٣ از آن خود کرد.

انگیزه‌ای برای صادرات نمانده

نرخ ارز در سامانه نیما شیب صعودی ملایمی دارد؛ ولی با توجه به اینکه نرخ‌های بازار آزاد هم افزایشی بوده؛ کماکان اختلاف فاحش نرخ‌ ارز نیمایی با بازار آزاد، انگیزه صادرات را در تولیدکنندگان تضعیف کرده!

البته رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: دولت جدید طبق قانون برنامه هفتم ملزم به حذف قیمت‌گذاری دستوری است. کالاهای انحصاری، خدمات دولتی و یارانه‌ای که از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند شامل قیمت‌گذاری دستوری می‌شوند و به غیر از این گروه از کالاها، دولت حق هیچ‌گونه اقدامی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری ندارد.

 مهدی طغیانی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: قیمت‌گذاری دستوری، می‌تواند آسیب‌های زیادی را متوجه بازار سرمایه کند از این رو در برنامه هفتم توسعه بر حذف قیمت‌گذاری دستوری تاکید بسیار شده است.حذف قیمت‌گذاری دستوری تاثیر مثبتی بر معاملات بورس خواهد داشت و روزهای بهتری را متوجه بازار سرمایه خواهد کرد.

امیدواریم این اظهار نظرها به معنای حرکت به سمت آزادسازی قیمت‌ها باشد.

عرضه اولیه در راه است 

این هفته هم، عرضه اولیه داریم و دوشنبه ١٨ تیرماه، فرابورس ایران میزبان "خِنور" خواهد بود. سلیم هم در یک قدمی عرضه اولیه است و به نظر می‌رسد مدیران فرابورس سفت و سخت به دنبال ورود شرکت‌های جدید به بازار هستند؛ اتفاقی که البته مدت‌هاست برای فعالان بازار سرمایه، جذابیتی ندارد.

واگذاری سهام دولت در ٩ شرکت 

 از سازمان خصوصی سازی هم خبر رسیده طبق مصوبه هییت وزیران، نسبت به واگذاری سهام دولت در ۹ شرکت اقدام خواهد شد. بر این اساس سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد شادگان، فولاد غدیر نیریز، فولاد سفید  چهار محال، اپال پارسیان، فولاد سبزوار، آلومینای ایران، پالایش گاز پارسیان، پالایش گاز فجر جم واگذار خواهد شد.

کد خبر 37933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =