مروری بر بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت 

در هفته‌ای که گذشت، افت 6660 واحدی شاخص کل و کاهش 2640 واحدی شاخص هم‌وزن را شاهد بودیم تا بورس تهران در کانال 2 میلیون و 202 هزار واحدی آرام بگیرد

به گزارش بیدار بورس، هفته چهارم تیرماه را در حالی پشت سر گذاشتیم که رخوت دو روز تعطیلی، بر سر بازارها سایه افکنده بود و هیچ بازاری، رمق نداشت. بازار طلا ، رسما تعطیل بود و بازار ارز هم شیب کاهشی داشت و دلار در معاملات روز پنجشنبه به حدود 57250 تومان رسید.

 بازار سهام هم طبق روال معمول در سال‌های اخیر، بعد از هر رشد اندکی، خسته می‌شود و چندوقتی استراحت می‌کند! 

اینطور شد که در هفته‌ای که گذشت، افت 6660 واحدی شاخص کل و کاهش 2640 واحدی شاخص هم‌وزن را شاهد بودیم تا بورس تهران در کانال 2 میلیون و 202 هزار واحدی آرام بگیرد. با این حساب بازدهی شاخص کل بورس از ابتدای سال جاری تا روز چهارشنبه، 0.35 درصد بوده است.

میانگین ارزش معاملات خرد این هفته 2930 میلیارد تومان و خالص خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار حدود 470 میلیارد تومان بود و می‌توان گفت حقیقی‌ها، پولی را که هفته گذشته وارد بازار کردند، این هفته خارج کردند!

آنچه گذشت

اگرچه بازار سرمایه هنوز بی رمق است؛ ولی برخی کارشناسان و فعالان این بازار معتقدند رنگ امید بر سر بورس پاشیده شده و با روی کار آمدن دولت جدید و اصلاح سیاست‌های اقتصادی، بورس روزهای بهتری در پیش دارد. ضمن اینکه با وجود کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، نرخ دلار نیمایی با افزایش 190 تومانی نسبت به هفته قبل به 43 هزار و 600 تومان رسیده و کاهش گپ نرخ نیمایی با بازار آزاد، اتفاق مثبتی برای بورسی‌هاست. علاوه بر این، فولادگر عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نیز اعلام کرده: "در ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه به قیمت‌گذاری دستوری اشاره شده که در این ماده قیمت‌گذاری دستوری به استثنای کالاهای اساسی، یارانه‌ای، کالا و خدمات انحصاری و دولتی در دیگر کالاها ممنوع بوده و این موارد، در سه تبصره، تعریف شده است." و البته که آزادسازی قیمت‌ها هم خبر خوبی برای اهالی بازار سرمایه است.

شاید به نظر برسد حذف قیمت‌گذاری دستوری بیشترین تاثیر را روی خودروسازان خواهد داشت؛ ولی واقعیت این‌است که صنعت نیروگاهی بیشترین ضربه را از قیمت‌گذاری دستوری متحمل شده و به جایی رسیده‌ایم که قیمتِ غیرمنطقیِ خرید برق از نیروگاه‌ها، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این حوزه و احداث نیروگاه‌های جدید و نوسازی نیروگاه‌های فرسوده نگذاشته؛ و امروز، ناترازی برق، نه فقط تابستان‌ها صنایع تولیدی را زمینگیر می‌کند؛ که مشترکان خانگی را هم گرفتار قطعی مکرر برق کرده است. طبق آمارها، ناترازی انرژی و قطعی برق، روزانه 2700 میلیارد تومان کاهش تولید و 500 میلیارد تومان خسارت محض به شرکت‌های انرژی‌بر تحمیل می‌کند. بــرای جبــران کسـری بــرق کشـور نیـاز به یک سرمایـه گذاری ۴۵۰ همتی داریم و این رقم هم احتمالا به این راحتی تامین نخواهد شد.

به زعم کارشناسان، گزارشات منتشر شده توسط شرکت‌های بزرگ هم تا این لحظه آنطور که باید، به دل سهامداران ننشسته و خیلی از شرکت‌های بزرگ نیز، به دلیل سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما و تحمیل هزینه‌های ناشی از تحریم و قیمت‌گذاری دستوری، رشد سودآوری چندانی نسبت به سال قبل نداشته‌اند.با این وضعیت بعید است که در کوتاه‌مدت بازار سهام رشد شارپ داشته باشد و ضرر و زیان هنگفتی که در ٣ سال گذشته بر سهامداران تحمیل کرده، جبران کند. فقط شاید بتوان به یک رشد لاکپشتی در تابستان دل خوش کرد!

نگاهی به سایر خبرهای هفته‌ای که گذشت

این هفته اهالی تخت‌طاووس، خیلی پُر جنب‌وجوش نبودند و خبر خاصی از جانب متولیان بازار سرمایه منتشر نشد! مستاجران جدید پاستور اما، بیکار نبودند. اعضای کارگروه انتخاب گزینه‌های وزارت اقتصاد دولت چهاردهم اعلام شد و نام شاپور محمدی، حسین عبده تبریزی، کامل تقوی‌نژاد، مسعود کرباسیان و غلامرضا سلیمانی امیری نیز در میان گزینه‌هاست. طبق شنیده‌ها، مسعود کرباسیان و کامل تقوی‌نژاد، گزینه‌های جدّی‌تری برای تصدی کرسی ریاست باب همایون هستند و به احتمال قوی، علی طیب‌نیا، سکان هدایت تیم اقتصادی دولت چهاردهم را به دست خواهد گرفت. البته تاکید شده که سن بالای 50 سال و سابقه وزارت و عضویت در کابینه دولت‌های قبلی، برای کاندیداهای وزارت اقتصاد دولت چهاردهم، امتیاز منفی محسوب می‌شود. 

اما نکته‌ای که باعث گلایه خیلی از فعالان بازار سرمایه شده، این است که دو کانون اصلی بازار یعنی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و کانون کارگزاران، نماینده‌ای در کارگروه وزارت اقتصاد ندارند و این، ضعف این کانون‌ها را نشان می‌دهد!

صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیر ذره‌بین بیدار بورس 

 بررسی‌ها نشان می‌دهد هفته‌ای که گذشت، هفته جذابی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری نبود. بهترین عملکرد هفته مربوط به صندوق‌های کالایی بود که بازدهی تقریبا یک درصدی کسب کردند. این صندوق‌ها، سه‌ماهه بدی داشتند و بر خلاف دوره‌های قبلی، در سه ماه گذشته، بازدهی منفی ١١.٨٣ درصدی داشتند! صندوق‌های سهامی یکی از بهترین عملکردهای ماهانه را با رشد ۸.۵٪ به ثبت رساندند. البته بازدهی هفتگی این صندوق‌ها نیز، منفی بود! لازم به ذکر است که در حال حاضر 70 صندوق سهامی در بازار سرمایه فعال است که بالغ بر 85 هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت دارند.

 تحلیلی از قیمت مسکن و مقایسه‌ آن با سکه 

در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ نسبت هر متر مربع مسکن در تهران با سکه، در سقف ۸ ساله قرار داشت و هر مترمربع آپارتمان با ۴.۲۶ سکه بهار آزادی برابری می‌کرد. اما این نسبت در سال ۹۷ افت شدیدی داشت و در مهر ماه ۹۷ شاهد شکل گرفتن کف ۱.۹۵ واحدی بودیم.

این نسبت در حال حاضر در خرداد ماه سال جاری به ۲.۳۱ واحد رسیده که یکی از پایین‌ترین اعداد در ۸ سال گذشته است. نکته اینجاست که هر زمان شاهد کاهش تعداد معاملات مسکن بوده‌ایم، قیمت مسکن نیز از رشد قیمت سکه عقب مانده است!

آزادسازی در دقیقه نود!

از دیگر اخبار پرحاشیه هفته گذشته، اخبار مربوط به واردات خودرو بود!

سخنگوی دولت خبر داد: با ابلاغ آیین نامه، واردات خودرو به شرط اینکه مدل ۲۰۱۹ به بالا باشد و استانداردهای روز اروپا را داشته باشد برای همه ایرانیان آزاد شد.

معاون وزیر صمت هم خبر داد مردم با کدملی می‌توانند یک خودروی شخصی وارد کنند.

این خبر، منجر به ریزش قیمت خودرو در بازار شده و باید دید وعده آزادسازی واردات خودرو در روزهای پایانی دولت موقت، جامه عمل خواهد پوشید یا فقط قولی داده‌اند که دم آخر، مردم را دلخوش کنند!البته اگر قرار باشد واردات خودرو شدت بگیرد، افزایش تقاضا و بالارفتن نرخ ارز را هم به دنبال خواهد داشت.

آماری از صادرات غیرنفتی 

طبق آمارهای بانک مرکزی، صادرات غیرنفتی کشورمان در سه ماه نخست امسال به ۱۳.۵ میلیارد دلار رسید. این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۷.۱ درصد افزایش‌ داشته است.

نگاهی به پیامدهای گواهی سپرده ٣٠ درصدی 

کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران در گزارشی اعلام کرده: ماندگاری نرخ سود اسناد خزانه دولت در محدوده بالای ۳۰ درصد پس از انتشار موقت اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی حاکی از آن است که انتشار موقت این اوراق عملاً نرخ سود ۳۰ درصد را در شبکه بانکی رسمیت بخشیده است!

ابزاری جدید در بورس کالا 

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا از راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش نقره در شهریور ماه خبرداده و البته که تنوع ابزارها در بازار سرمایه به هرچه حرفه‌ای تر شدن این بازار کمک خواهد کرد.

امان از تصمیمات خلق‌الساعه 

صادرات روغن خوراکی که ٣ هفته قبل آزاد شده بود، مجددا ممنوع شد! و البته که بخشنامه‌های شبانه و تصمیمات خلق‌الساعه، کم نداریم! نه فهمیدیم چرا صادرات را آزاد کردند و نه توضیح دادند دلیل تغییر تصمیم‌شان به این سرعت، چه بود؟!

رشد اقتصادی ٦ درصدی داشتیم

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفت: رشد اقتصادی کشور در سال اول دولت، ۵.۵ درصد، در سال دوم بیش از ۵ درصد و در سال ۱۴۰۲، حدود ۶ درصد بوده است. امیدواریم همینطور که ادعا می‌کنند، بوده باشد!

کلام آخر 

در حالی به استقبال معاملات این هفته می‌رویم که چند قدم بیشتر به برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید و بعد هم معرفی گزینه‌های وزارت برای گرفتن رای موافق مجلس باقی نمانده. امیدواریم دلخوشی کمرنگ فعالان بازار سرمایه به ثبات اقتصادی و اصلاح سیاست‌های غلطی که به چالش‌های بازار سرمایه تبدیل شده، رنگ نبازد و بورس، به جایگاه واقعی خود برسد.

کد خبر 37994

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =