۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
ضریب اهرمی صندوق‌های اهرمی به چه معناست؟

امیر ندیری گفت: موافق کاهش ضریب اهرمی صندوق‌ها نیستم؛ در حال حاضر در بازار صندوق‌هایی با ضریب اهرمی ۱.۵ الی ۳ داریم که سرمایه‌گذاران با توجه به استراتژی‌های خود، اقدام به انتخاب یکی از صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش بیدار بورس، روز گذشته، رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس، از پیشنهاد کاهش سقف اهرم صندوق‌های اهرمی از ٢ به ۱.۵ خبر داد و این خبر، واکنش‌هایی در پی داشت. امروز، نایب رئیس هیأت مدیره سازمان بورس خبر داد "پیشنهادی در خصوص صندوق‌های اهرمی در هیات مدیره سازمان بورس طرح نشده است".

ضریب اهرمی صندوق‌های اهرمی چیست؟

امیر ندیری، مدیر صندوق‌های کارگزاری اقتصاد بیدار در گفتگو با خبرنگار بیدار بورس در این خصوص بیان کرد: منظور از ضریب اهرمی ٢ این است که صندوق‌های اهرمی به ازای هر یک همت واحدهای ممتاز، امکان جذب و صدور دو همت یونیت عادی را خواهند داشت.

او افزود: البته پیشنهاداتی در مورد تغییر ضریب اهرمی صندوق‌های اهرمی از ٢ به ۱.۵ واحد مطرح شده؛ اما چنین تغییری منوط به تصویب هیات مدیره سازمان بورس است و طبق خبرها، فعلا چنین پیشنهادی در هیات مدیره سازمان طرح نشده است. ضمن اینکه مشخص نیست پیشنهاد مطرح شده، مورد قبول هیئت مدیره سازمان بورس قرار بگیرد یا نه!

موافق تغییر ضریب صندوق‌های اهرمی نیستم

مدیر صندوق‌های کارگزاری اقتصاد بیدار تصریح کرد: معتقدم بهتر بود در شرایط فعلی بازار سرمایه، این موضوع مطرح نمی‌شد. چرا که برای تغییر ضریب اهرمی، صندوق‌های اهرمی باید حدود ۳ همت سهام بفروشند تا به ضریب ۱.۵ برسند و چنین اقدامی در شرایط فعلی بازار امکان‌پذیر نیست. بنابراین یا چنین تصمیمی در شرایط فعلی تصویب نخواهد شد یا در صورت تصویب، به صندوق‌های اهرمی مهلت زمانی طولانی مدت داده خواهد شد و صندوق‌ها، یونیت عادی جدیدی منتشر نخواهند کرد تا به‌تدریج، به سقف تعیین شده برسند.

ندیری در پایان گفت: موافق کاهش ضریب اهرمی صندوق‌ها نیستم؛ در حال حاضر در بازار صندوق‌هایی با ضریب اهرمی ۱.۵ الی ۳ داریم که سرمایه‌گذاران با توجه به استراتژی‌های خود، اقدام به انتخاب یکی از صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری می‌کنند. حتما سازمان بورس ملاحظاتی داشته که چنین پیشنهادی مطرح شده، اما، هر تصمیمی که محدودیت‌ها را افزایش دهد، مورد استقبال بازار سرمایه قرار نخواهد گرفت. البته تعیین سقف برای صندوق‌های اهرمی تصمیم غیرمنطقی نیست چرا که این سقف به کنترل ریسک صندوق‌های اهرمی در روندهای نزولی کمک خواهد کرد.

کد خبر 38185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =