ترکش‌های جنگ در لبنان به بورس ایران می‌رسد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: به دلیل شرایط موجود و تلاش ایران برای کاهش تنش‌ها و عدم ورود به تله اسرائیل پاسخ ایران باز هم هوشمندانه و مدبرانه خواهد بود و فقط رفتار هیجانی در بازار خواهیم داشت و احتمالا ایران وارد جنگ نخواهد شد.

علیرضا خان‌محمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس با اشاره به تشدید تنش‌ها در منطقه، اظهار کرد: شب گذشته شاهد وقوع حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه بیروت بودیم. این حملات که با هدف قرار دادن محل احتمالی حضور سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان صورت گرفت که هدف آن ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل این حزب بود.

خان‌ محمدی افزود: بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این حملات به صورت دقیق و هدفمند به ساختمان‌های مرتبط با حزب‌الله، از جمله مقر مرکزی آن، انجام شده است. این امر نشان از برنامه‌ریزی دقیق و اطلاعاتی قوی در پشت این عملیات دارد. همچنین، برخی منابع خبری از تایید ترور سید حسن نصرالله خبر داده‌اند، هرچند تاکنون هیچ مدرک قطعی در این خصوص ارائه نشده است. اصلی ترین دلایل برای این حملات و احتمال ترور سید حسن نصرالله می‌توان به تضعیف حزب‌الله و تضعیف قدرت نظامی و سیاسی حزب‌الله و کاهش نفوذ آن در منطقه اشاره کرد ترور سید حسن نصرالله می‌تواند ضربه‌ای جدی به این حزب وارد کرده و رهبری آن را دچار چالش کند.

او تصریح کرد: از طرفی هم این حملات می‌تواند به عنوان یک پیام سیاسی به حزب‌الله و حامیان منطقه‌ای آن تلقی شود. این حملات می‌تواند به تشدید تنش‌ها در منطقه و افزایش احتمال درگیری‌های نظامی گسترده‌تر بین اسرائیل و حزب‌الله حتی ایران منجر شود زیرا با سخنرانی نتانیاهو و تهدید مستقیم ایران به نظر می‌رسد نتانیاهو هرچه در توان دارد انجام داده و از این فرصتی که برایش محیا شده که یکی از آنها خویشتنداری ایران و سکوت آمریکا و همکاری هریس با اسرائیل برای پیروزی در انتخابات اشاره کرد و این فرصت ۴۰ روزه تا انتخابات اسرائیل را بیش از پیش آزاد برای هرگونه جنایت گذاشته. ترور سید حسن نصرالله می‌تواند توازن قوا در منطقه را تغییر داده و بر روابط بین کشورهای منطقه‌ای تأثیر بگذارد. حملات اخیر اسرائیل به ضاحیه بیروت و احتمال ترور سید حسن نصرالله، نشان از پیچیدگی و حساسیت اوضاع در منطقه دارد. این رویداد می‌تواند عواقب جدی برای منطقه داشته باشد و نیازمند تحلیل دقیق و اقدامات دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها است.

کارشناس بازار سرمایه در مورد تاثیر این اتفاقات بر بورس گفت: به دلیل شرایط موجود و تلاش ایران برای کاهش تنش‌ها و عدم ورود به تله اسرائیل پاسخ ایران باز هم هوشمندانه و مدبرانه خواهد بود و فقط رفتار هیجانی در بازار خواهیم داشت و احتمالا ایران وارد جنگ نخواهد شد. بارها گفته شده که رفتار هیجانی چیزی جز ضرر نصیب افراد نخواهد کرد، اما اگر این ترور تایید شود احتمال تغییر سیاست های ایران در قبال این اتفاق را شاهد خواهیم بود و در صورت تایید بهترین کار تعطیلی بورس تا زمان مشخص شدن پاسخ ایران به این ترور می باشد و کم شدن محدودیت نوسان کارایی لازم را نخواهد داشت.

او در خصوص محدودیت دامنه‌نوسان به مثبت و منفی یک درصد، بیان کرد: محدودیت دامنه نوسان یکی از ابزارهای کاربردی در زمان بحران به شمار می‌رود که می‌تواند از فشار فروش و هیجانات جلوگیری به عمل آورد، اما این محدودیت به صورت موقت کاربرد دارد؛ زیرا ادامه دار و طولانی  شدن آن خود یک عامل جهت ادامه ریزش و هیجان است.

کد خبر 38327

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =