بورس نیازمند عدم تکرار شوک‌های جدید

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۳خرداد به ۱میلیون و۹۵هزار واحد رسید و توانست یک صعود نسبی تا ۱میلیون و۱۵۰هزار واحد را به نمایش بگذارد. بخش امیدوارکننده نوسان شاخص کل این بود که پس از رشد حدود ۶۰هزار واحدی مجددا وارد فاز نزول نشد و طی ۴روز معاملاتی تقریبا در یک محدوده، در تلاطم بود. برخلاف رفتار ناامیدکننده و معمول اخیر، چهارشنبه ۱۲خرداد بازار منفی و بی‌رمق نبود که امیدواریم به ظن تکنیکالیست‌ها با گذر از ۱.۱۹۰.۰۰۰واحد و کم کم بابرچیده شدن صفوف فروش و متعادل شدن سهم‌های کوچک، مسیر رسیدن به ۱.۵میلیون واحد هموار شود.

کاهش صفوف فروش

به گزارش بیداربورس، رفتار شاخص هم‌وزن، با توجه به صف فروش بیش از۳۰۰نماد قابل پیش‌بینی بود. هم‌وزن ۳خرداد در۳۸۳هزار واحد متعادل شد اماعملا هیچ رشدی را به تصویر نکشید وطی ۷روز معاملاتی در همان محدوده به کار خود پایان داد. ۲۷۲نماد در بازار چهارشنبه صف فروش بودند که ارزش این صف‌فروشها ۴.۵همت بود البته به نسبت ابتدای هفته که ۳۱۹نماد با ۵.۳همت صف فروش ثبت شده بود، وضعیت بهبود یافته، بااین‌حال در بهترین روزهای بازار حداقل ۶۰٪ نمادها و در روزهای ضعیف بازار، بیش از ۸۰٪منفی هستند به عبارتی هرچند شاخص کل تقویت شد اما تعداد نمادهای منفی همچنان بیشتر از نمادهای مثبت است.

روزانه ۴.۵ همت ارزش معاملات

ارزش معاملات خرد درهفته اخیر ۲۲.۵همت بود. روز یکشنبه بیشترین و سه‌شنبه کمترین ارزش معاملات ثبت شد و متوسط ارزش معاملات به ۴.۵همت در روز نزدیک شد که تاحدی تعادل را نشان میدهد. انتظار داریم بازار سهام در یک فضای متعادل حدود ۵همت معاملات روزانه داشته باشد. یعنی وقتی که بازار روند صعودی یا نزولی ندارد و عموم نمادها متعادل هستند، چنین ارزش معاملاتی به ثبت برسد.

چه خبر از بازارهای جهانی؟

درسطح بازارجهانی، اقبال مناسبی به اوره وجود دارد. فوب خلیج‌فارس باصعود خوبی همراه و تقاضا در جهان قویست. متانول بااقبال مواجه نیست و درشانگهای و روتردام شاهد افت نسبی قیمت‌ داشت. محصولات پلیمری–اولفینی هم درثبات یا اندکی نزول هستند. ورق گرم در CIS حدود ۱۰۵۳دلار، بیلت ۶۴۰دلار و اسلب۹۳۰دلار است. فولاد بسیار تحت تاثیر سیاست‌های چین است. حزب کمونیست درتلاش برای تاثیرگذاری بر قیمت‌ها جهت تعادل و عدم رشد بیشتر بوده و همچنین درمسائل زیست محیطی نیز سیاست کاهش تولید را پیش گرفته لذا تلاطم‌هایی در قیمت فولاد می‌بینیم.

شکسته شدن رکورد تاریخی مصرف برق

درداخل کشور، باثبت مصرف لحظه‌ای ۵۹هزار و ۷۶مگاوات، رکورد تاریخی مصرف برق شکسته شد. باتوجه به تاثیرگذاری بر مقدار تولید شرکت‌ها، باید این مسئله راجدی گرفت. متاسفانه قطعی گاز در زمستان (در کشوری که یکی از بزرگترین ذخایر گازی دنیا را دارد) و قطعی برق در فصل گرما (در کشوری پهناور و گرید بالای تابش خورشید و بهره‌مندی از دریا و کوهستان و قابلیت تبدیل شدن به یکی از بزرگترین صادرکننده برق در دنیا)، می‌تواند باعث کاهش تولید شرکت‌ها شود. اگر وزارت نیرو برنامه مشخصی به شرکت‌ها ارائه کند، میتوان امیدوار بود که شرکتها کمترین آسب را ببینند.

سیمان و تایر در بورس‌کالا

در سطح بازار سرمایه، شاهد پذیرش سیمان و تایر به بورس‌کالا هستیم. برخی صنایع همچون شوینده، شکر و دارو نیز افزایش نرخ گرفته‌اند. فضا به طور کلی به سمت آزادسازی نرخ می‌رود. صنایع مختلف در تلاشند تا با حضور سریع در بورس_کالا، از رالی‌های آتی تورم جا نمانند. عملا صنعت سیمان و تایر که همیشه درگیر نرخ‌گذاری دستوری بودند، باحضور در بورس‌کالا، فضای بهتری را تجربه خواهند کرد.

بورس درمسیر تعادل

بازار سهام، هنوز پالس جدی برای پیدا کردن یک روند را دریافت نکرده و فعلا تلاش‌ها برای متعادل شدن نمادهای قفل درصف فروش است. بازگشایی‌های پس از مجمع و یا افشای بااهمیت الف، باعث شده تابسیاری از نمادها ۳۰تا۵۰٪ افت‌کنند. بااین ترفند تعداد نمادهای متعادل رو به افزایش است. آنچه بورس به آن نیاز دارد، عدم تکرار شوک‌های جدید است.

راه هموار رسیدن به برجام

بازار به این باور رسیده که پس از انتخابات، راه برای رسیدن به توافق برجامی هموار می‌شود. اروپایی‌ها نیز قصد ندارند درنشست آتی شورای حکام علیه ایران بیانیه دهند و سعی می‌کنند فضای انتخاباتی ایران بدون چالش به نقطه نهایی برسد.

نقش بورس در انتخابات

متاسفانه در مناظره اول هیچ سوالی در خصوص بورس پرسیده نشد و جز امیرحسین قاضی‌زاده، هیچ کدام از کاندیدها به برنامه خود درخصوص بورس اشاره نکرد. بااینحال جناح رقیب دولت فعلی که باشعارهایی بر ضدسیاست‌های فعلی دولت جلو آمد، درصورت حضور در راس قدرت، اقداماتی را به سرعت جهت تقویت بازار سرمایه انجام خواهد داد که می‌تواند فضای روانی بازار را تقویت کند و به تعادل بازار بیانجامد.

کد خبر 3924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =