ورود سازمان بازرسی به پرونده "شپلی" و اثر منفی بر سهام

مدیرعامل و رییس هیات مدیره پلی اکریل با اعلام اقدامات نیمه نخست سال مالی از ورود سازمان بازرسی به پرونده و اثر منفی بر قیمت سهام خبر دادند و خواستار ورود عاجل دستگاه قضا شدند.

به گزارش بیداربورس، مهدی زرفشانی مدیرعامل پلی اکریل در نشستی خبری درخصوص اقدامات ۶ ماه نخست دوره مالی منتهی به خرداد سال جاری و برنامه هایی که به دادستانی کل ارائه شد، گفت: در حوزه تولید حفظ و تداوم تولید نخ و الیاف پلی استر و الیاف اکریلیک با ظرفیت فعلی، متوسط میانگین ۶ ماهه پایانی سال ۹۹ بالغ بر ۳۷۷۰ تن و ماهانه ۵۰۰ تن بود.

مذاکرات برای واردات اکرونیتریل و بهره برداری ظرفیت کامل خطوط اکریلیک

وی افزود: عملیاتی کردن مذاکرات صورت گرفته برای واردات اکرونیتریل و بهره برداری ظرفیت کامل خطوط اکریلیک به میزان ماهانه ۲.۵ هزار تن که مناقصه تعیین تامین کنندگان این مواد هم برگزار شده و مذاکرات به مرحله عقد تفاهم نامه در خصوص واردات ماده اولیه جمعاً ۶ ماهه به میزان ۱۵ هزار تن، انجام و پیش نویس آن تبادل شد و با تغییر و تحول و تحویل کارخانه های پلی اکریل به هیات مدیره، عملیاتی خواهد شد.

تامین سالانه ۳۰ هزار تن پارازایلن از پتروشیمی اصفهان

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به تعییر مدیریت در مجموعه پتروشیمی اصفهان، تفاهمنامه و پیش نویس عقد قرارداد تهیه سالانه ۳۰ هزار تن پارازایلن در خصوص خط پلی استر از اقدامات مهم هیات مدیره در خصوص تامین پایدار مواد اولیه و تولید مستمر است. در خصوص احیا و پیاده سازی مجدد نظام تعمیرات اساسی که سالیان درازی است مغفول مانده، برنامه‌ریزی عملیاتی مطلوبی صورت پذیرفته که به محض ورود هیات مدیره به کارخانه پلی اکریل بتوان برنامه تعمیرات اساسی را پیاده سازی کرد.

دو اقدام در حوزه فروش

زرفشانی عنوان کرد: در حوزه فروش دو اقدام اساسی صورت گرفته که اولین اقدام، عرضه سه محصول عمده شامل نخ پلی استر، الیاف پلی استر و الیاف اکریلیک در بورس کالا بود که پس از سال ها عدم شفافیت و ایجاد شبکه رانتی فاسد در صنعت، نوید خوبی برای سهامداران بود. البته همزمان با عرضه ها در بورس کالا، عرضه های موازی توسط هیات اجرایی با مشتریان انجام می‌شد که متاسفانه حتی با ارائه گزارش ها به مقامات نظارتی، ترتیب اثر خاصی داده نشد.

وی اضافه کرد: اقدام دوم بررسی اصالت مشتریان و رسیدگی به مباحثی از جمله فروش شرکت های کاغذی و فروش به واسطه و دلال ها و تخلفاتی که سازمان مالیاتی استان را حساس کرده، بود که طی نامه نگاری های متعدد دادستان استان، ارائه گزارش مقامات قضایی را در پی داشت تا با استقرار هیات مدیره این بررسی ها به نتیجه برسد.

تعیین تکلیف بدهی بانکی و سازمان های دولتی

مدیرعامل پلی اکریل تصریح کرد: با پیگیری های هیات مدیره، بدهی ۱.۳ هزار میلیارد تومانی مجموعه به بانک ها، سازمان ها و نهادهای دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی از بهمن سال گذشته به سه سرفصل تقسیم شد و هر سرفصل با ارائه راهکارهایی به نقاط خوبی رسیده است.

زرفشانی افزود: مجموعا ۶۰۰ میلیارد بدهی بانکی به نوعی تعیین تکلیف و در کدال اعلام شد. طبق مصوبه ستاد تسهیل مبنی بر پرداخت ۷‌.۵ درصد حصه نقدی و تقسیط ۵ ساله از مهر ماه گذرانده شد و بخشش جرائم این تسهیلات هم به اطلاع سهامداران رسید. بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی به سازمان ها و نهادهای دولتی با هماهنگی ستاد تسهیل استان و برگزاری جلسات در خصوص سازمان تامین اجتماعی بخشودگی جرائم اخذ شد و با سازمان مالیاتی هم جلساتی برگزار و مصوبات خوبی اخذ و نهایت همکاری و اعمال بخشودگی جرائم در خصوص مجموعه پلی اکریل انجام شد.

بدهی ها به اشخاص حقیقی و حقوقی

وی در خصوص بدهی ها به اشخاص حقیقی و حقوقی توضیح داد: با هماهنگی رئیس دادگستری و دادستان استان، جلساتی تشکیل شد. برخی از بدهی ها به اشخاص، غیر واقعی است که اصالت بررسی این دیون در سرفصل هیات مدیره قرار گرفته است. برخی از این دیون غیر واقعی بودند که اعاده دادرسی برای تجدید نظر تقدیم شد و قول همکاری خارج از وقت معمول گرفته شد و امید می رود حق و حقوق ۴۰ هزار سهامدار شرکت و نیروها احقاق شود.

تعهدات در حوزه تامین مواد اولیه و تولید

این مقام مسئول عنوان کرد: در حوزه تامین مواد اولیه، هیات مدیره برای تامین پارازایلین و اکریلو نیتریل از پتروشیمی اصفهان برنامه ریزی کرده که پس از ورود و استقرار، قراردادها منعقد خواهد شد. شرکت در حوزه تولید متعهد شده، استمرار و حفظ تولید ماهانه ۴ هزار تن نخ و الیاف پلی استر و تولید ماهانه ۲.۵ هزار تن الیاف اکریلیک را در برنامه داشته باشد. بررسی هایی که نیازمند است را در زمان ورود انجام خواهد شد تا از ظرفیت های خطوط تولید الیاف هم استفاده شود و اگر نیاز به تعمیرات اساسی بود، عملیاتی شود.

پیگیری وصول مطالبات

زرفشانی با بیان اینکه درخصوص پیگیری وصول مطالبات شرکت اقدام موثری از سال گذشته صورت نگرفته، تصریح کرد: پیگیری های متعدد هیات مدیره شورای تامین و هیات مدیره منتخب در مجمع مبنی بر اینکه اسناد دریافتنی و پرونده های حقوقی شرکت را در اختیار هیات مدیره بگذارند، متاسفانه توسط هیات اجرایی عملیاتی نشد. به رغم اینکه مدیر سابق هیات حمایت از صنایع دستور شفاف و صریحی به مدیر عامل منصوب داد تا پرونده های حقوقی را به هیات مدیره واگذار کنند تا این لحظه اقدام موثری انجام نشده و دیون و مطالبات شرکت روز به روز در حال افزایش است و امکان از دسترس خارج شدن اموال بدهکاران به شرکت وجود دارد.

جلسه با هیات حمایت از صنایع و فرایند تحویل کارخانه

مهدی علی دوستی رییس هیات مدیره پلی اکریل نیز در این نشست با بیان اینکه در اردیبهشت‌ ماه صورت‌جلسه بین هیات حمایت از صنایع و هیات‌مدیره جدید برای تحویل کارخانه تنظیم شد، گفت: طبق این صورت‌جلسه مقرر شد در یک فرایند گام‌ به‌ گام تحویل کارخانه از هیات حمایت به هیات‌مدیره جدید صورت بگیرد.

وی افزود: کمیته مشترکی تشکیل و مقرر شد تکلیف ۲۰ میلیارد تومان تنخواه دولتی و دو فقره وام ۱۰ میلیاردی از بانک ملی و صنعت و معدن مشخص شود. همچنین صورت‌برداری از اموال شرکت انجام، وجوه نقد و اسناد اوراق بهادار صورت‌جلسه شود و درنهایت ۳۱ خرداد با بستن دفاتر قانونی در گزارش ۶ ماهه تعیین و تکلیف تحویل صورت گیرد. دراین میان، مقرر شده در فاصله ۱۰ تا ۱۵ تیر تحویل و تحول تأسیسات، انبار و اسناد کارخانه به هیات‌مدیره قانونی صورت پذیرد که فرآیند در حال طی شدن بود اما متأسفانه در دو هفته اخیر اخلالی در آن صورت گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: تمام تعهدات هیات‌مدیره اعم از حسابرسی ویژه و تخلفات هیات اجراییه انجام شد اما متأسفانه برخوردی صورت نگرفت که امید است مسئولان قوه قضائیه در برخورد با متخلفان به‌خوبی عمل کنند.

ارزیابی دارایی‌ها، انتخاب بازارگردان و رشد ۴۲ درصدی قیمت سهام

علی دوستی با اشاره به ارزیابی دارایی‌ها تصریح کرد: هدف اصلی این امر مشخص شدن میزان دارایی ها، به روز رسانی قیمت، مشخص شدن ارزش ذاتی شرکت و جلوگیری از برخی حرکت‌های طمع ورزانه بود. پس‌ از اینکه صورت‌جلسه ثبت و اقدامات انجام شد، بازارگردان برای سهام انتخاب شد و از ۲۵ اردیبهشت در قیمت ۷۶۲ تومان شروع به خرید کرد و تا ۳۰ خرداد به قیمت ۱۰۸۰ تومانی برای هر سهم رسید. تغییر قیمت ۳۲۰ تومانی سهام در بازه زمانی بود که شاخص کل ۳ درصد منفی بود.

درخواست ورود بازرسی حوزه صنایع

وی با بیان اینکه اتفاقاتی که برای "شپلی" از ۳۰ خرداد به بعد رخ داد به ورود یکی از دستگاه‌های نظارتی مرتبط است، توضیح داد: از سال گذشته که به‌عنوان سرپرست در این مجموعه مشغول به فعالیت شدم به این دستگاه نظارتی مراجعه و از بازرسی کل تقاضای ورود شد. با حضور در بازرسی حوزه صنعت با توجه به حجم بالای تخلفات هیات اجرایی و مشکلات پلی اکریل و حجم واگذاری‌های غیرقانونی درخواست شد به موضوع ورود شود اما متأسفانه اقدامی صورت نگرفت.

ارسال گزارش های راست و دروغ به سازمان بازرسی

رئیس هیات‌ مدیره پلی اکریل اضافه کرد: با پیگیری های سهامداران و هیات مدیره از دفتر رییس قوه قضاییه طی دو ماه گذشته درباره ورود سازمان بازرسی دستور جامعی داده شد و این سازمان پرونده را به حوزه صنعت ارجاع و پیگیری کرد. هیات‌مدیره درخواست کرد موضوع میدانی بررسی شود اما سازمان بازرسی به اصفهان نیامد و تلاش داشت از تهران پرونده را بررسی کند به همین دلیل همه نوع گزارش های راست و دروغ ارسال شد و این گروه بر اساس همین گزارش‌ها هفته گذشته طی نامه‌ای به هیات حمایت اعلام شد در فرآیند واگذاری شرکت به هیات‌مدیره، باید بررسی دقیقی انجام دهد.

اثر منفی اقدامات زیرمجموعه قوه قضاییه بر روی قیمت سهام

علی دوستی ادامه داد: ۳۱ خرداد رئیس هیات حمایت فراخوانده شد اما در ۳۰ خرداد صف خرید تبدیل به‌ فروش می‌شود که نشان‌ می دهد برخی جریانات ضمن ارائه اطلاعات غلط به مقامات نظارتی، دست پنهانی نیز در بازار سرمایه دارند. جای تعجب است که در زیرمجموعه قوه قضاییه نفراتی اخیراً جابجا شده‌اند تا حرکتی بدون بررسی و هماهنگی با سایر ارکان قوه قضاییه انجام بدهند که هم‌روی سهام "شپلی" اثر منفی بگذارد و هم‌ روی اعتماد ۴۰ هزار سهامدار اثرگذار باشد و هم آینده یک شرکت صنعتی را تحت تأثیر قرار دهد. از ابراهیم رئیسی درخواست می‌شود در این خصوص ورود عاجل شود. زیرا زیرمجموعه قوه قضاییه نباید ساز ناکوک نسبت به خط‌ مشی اصلی نظام و قوه قضاییه که حمایت از تولید است، بزند.  

کد خبر 4510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =