راه‌اندازی بازار قرادادهای آتی برای فرآورده‌های نفتی در دستور کار بورس

مدیر عامل بورس انرژی گفت: راه اندازی بازار قرادادهای آتی برای فرآورده های نفتی از چند سال گذشته در دستور کار بورس انرژی بود، دستورالعمل های مربوط، آماده و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد که هفته گذشته دستورالعمل راه اندازی بازار آتی بورس انرژی به تصویب رسید.

به گزارش بیداربورس، «علی نقوی»  امروز (دوشنبه) در نشست خبری که امروز در محل شرکت بورس انرژی ایران برگزار شد در جمع خبرنگاران به برنامه این شرکت در سال ١٤٠٠ اشاره کرد و افزود: بورس انرژی در  سال جاری چند برنامه اصلی را در دستور کار دارد که نخستین آن راه‌اندازی بازار قرادادهای آتی برای فرآورده های نفتی است، در همه بورس های کالایی دنیا بیشترین حجم معاملات را قرارداد مشتقه به خود اختصاص داده است که شامل قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این بازار از چند سال گذشته در دستور کار بورس انرژی بود، دستورالعمل های مربوطه آماده و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد که هفته گذشته در هیات مدیره سازمان بورس دستورالعمل راه اندازی بازار آتی بورس انرژی به تصویب رسید.

نقوی خاطرنشان کرد: در کنار این اقدام  زیرساخت لازم به لحاظ فنی با همکاری شرکت سپرده گذاری مرکزی و شرکت مدیریت فناوری و شرکت سپرده‌گذاری آماده کردیم، اکنون در مرحله تست نرم افزار معاملاتی قرار داریم  و به محض اتمام تست‌ها تلاش می‌کنیم تا در نیمه نخست سال معاملات قرارداد آتی را در بورس انرژی آغاز کنیم.

مدیر عامل بورس انرژی ایران ادامه داد: در نخستین مرحله درخواست کالاهایی مانند بنزین، متانول، میعانات گازی و نفتا را به هیات پذیرش ارسال کرده ایم و قصد داریم تا قراداد آتی را در این چهار محصول آغاز کنیم و در ادامه سایر فرآورده های نفتی به معاملات خود اضافه خواهیم کرد.

وی گفت: اقدام دیگر که پیگبری اجرای آن برای سال جاری هستیم راخ اندازی گواهی صرفه جویی کالایی است.

نقوی ادامه داد: در ایران انرژی خارج از استانداردهای روز دنیا در حال مصرف است و ما یکی از مصرف کنندگان بزرگ انرژی در دنبا هستیم.

مدیر عامل بورس انرژی خاطرنشان کرد:  از سال های گذشته شورای عالی بورس انرژی راه اندازی شده است و طبق یک دستورالعمل راه اندازی بازار بهینه سازی مصرف انرژی به عهده بورس انرژی قرار داده شده است، آیین نامه‌های آن در شورای عالی انرژی تصویب شده است و دستورالعمل اجرایی راه‌اندازی این بازار هم هفته گذشته در شورای عالی انرژی تصویب شد.

وی افزود:  از سمت بورس انرژی گواهی مصرف امرژی در کنیته فقهی سازمان بورسبه عنوان یک ابزار جدید مورد بررسی قرار گرفت و بعد از تصویب آن به شورای عالی بورس بورس ارجاع داده شد  و در آخرین جلسه شورای عالی بورس در سال ٩٩ گواهی صرفه جویی مصرف انرژی به عنوان یک ابزار مالی به تصویب رسید که امیدواریم بتوانیم در سال ١٤٠٠ این بازار را راه اندازی کنیم و کمک به بحث‌های مصرف انرژی در کشور داشته باشیم.

نقوی گفت: بخش دیگر که بسیار پیگیر آن بوده‌ایم توسعه بازار فیزیکی است که در حوزه بین الملل آمار آن اعلام شده است و در تلاش هستیم تا این حجم از معاملات را حفظ کنیم و آن را افزایش دهیم.

مدیر عامل بورس انرژی گفت: همچنین در کنار این اقدام بازار فیزیک داخلی  رشد بیشتری داشته باشد و معاملات فرآورده ها هم در داخل انجام شود.

این خبر تکمیل می شود...

کد خبر 4881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =