پرداخت ضرر و زیان ناشی از قطعی برق به صنعت سیمان

دولت با نصح صریح قانون موکف است خسارت ناشی از قطع برق کارخانه های سیمان را پرداخت کند. سیمانی ها با تصمیمات اخیر وزارت نیرو با ضرر و زیان های سنگینی مواجه شدند که باید میزان دقیق آن محاسبه شود، سپس با دولت پای مذاکره نشست.

به گزارش بیدار بورس، عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به تاثیر قطعی برق بر فعالیت های تولیدی صنعت سیمان کشور اشاره کرد و گفت: قطعی برق تاکنون تاثیر بسیار زیاد و شدیدی را بر تولید کارخانه های سیمان گذاشته است و روند فعالیت آنها را با کندی همراه کرده است.

وی افزود: میزان تاثیرگذاری این اتفاق به حدی زیاد بوده است که نمی توان هیچگونه آمار دقیقی از میزان کاهش تولید کارخانه های سیمان ارائه داد.

شیخان اظهار داشت: میزان برقی که قرار شده  به کارخانه های سیمان اختصاص داده شود حدود ١٠ درصد دیماند آنها است که این میزان فقط در حد استفاده از وسایل روشنایی، گرمایشی و سرمایشی کارخانه ها است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: با توجه به وضعیت موجود در صنعت برق کشور، تولید سیمان متوقف شده است اما اخیراً تسهیلاتی ارائه و اعلام شده که کارخانه ها می توانند در طول شب از برق استفاده و دستگاه ها را روشن کنند.

وی افزود: کوره ها باید ٢٤ ساعته روشن باشند وگرنه به دستگاه ها و ماشین آلات آسیب وارد می شود برای همین نمی توان آنها را به طور دائم روشن و خاموش کرد.

به گفته شیخان، در مجموع و در وضعیت فعلی اکثر کارخانه های سیمان با مشکل مواجه هستند و کارخانه ای وجود ندارد که از ظرفیت ١٠٠ درصدی  خود استفاده ببرد.

وی با اشاره به اینکه فقط تعداد محدودی از شرکت ها در حال تحویل سیمان به بازار هستند، گفت: برخی شرکت های سیمان که از کلینکر آماده برخوردارند، شب ها آسیاب را انجام می دهند و روزها می توانند سیمان به مصرف کننده تحویل بدهند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری پیش بینی چنین وضعیتی برای تابستان داشتیم، افزود: از چند ماه گذشته به نظر می رسید که کارخانه های تولیدی سیمان در تابستان با مشکل کمبود برق مواجه شوند، به همین دلیل مذاکره و مکاتباتی با وزارت نیرو داشتیم و پیشنهاد همکاری هایی با وزارتخانه ارائه و اعلام شد.

وی ادامه داد: مقرر شد شرکت ها فعالیت خود را با ٧٠ درصد دیماند ادامه داده تا بازار درگیر بی نظمی نشود و فعالیت شرکت ها ادامه داشته باشد.

شیخان اظهار داشت: تاکنون هیچ یک از صحبت های انجام شده به مرحله اجرا نرسیده است و فقط ١٠ درصد دیماند به کارخانه ها تعلق گرفته است که همین امر منجر به تعطیلی کارخانه ها و بهم ریختگی شدید بازار این کالا در کشور شده است.

شیخان با بیان اینکه اگر قرار باشد این وضعیت تا پایان تابستان در کشور ادامه داشته باشد تنش بسیار بدی در بازار این کالا ایجاد می شود، گفت: در کنار ضرر و زیان هایی که شامل حال تولیدکننده ها می شود مصرف کننده هم به سختی می تواند سیمان از بازار خریداری کند زیرا با این وضعیت بازار با کمبود سیمان مواجه می شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اینکه تنش توقف تولید و کمبود کالا در بازار ادامه دار خواهد بود، گفت: حتی اگر هم اکنون برق کارخانه ها وصل شود حدود ٤٥ روز طول می کشد تا التهابات ایجاد شده در این بازار کاهش پیدا کند.

وی در پایان گفتگو با بیان اینکه طبق قانون دولت ها متعهد و موظف به ارائه برق به کارخانه ها هستند، گفت: اکنون باید دولت خسارت ضرر و زیان کارخانه های سیمان را بدهد، چون با ضررهای سنگینی مواجه شدند که باید میزان دقیق آن محاسبه شود، سپس مذاکرات با دولت انجام گیرد.

شیخان با اشاره به اینکه اکنون مشکل ما این است که در حال نزدیک شدن به تغییر دولت هستیم، گفت: طبق قانون، تعهداتی وجود دارد که اگر دولت نتواند سوخت انرژی پایدار را به کارخانه ها بدهد باید به طور حتم ضرر و زیان تولیدکننده را جبران کند.

منبع: سنا
کد خبر 5371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =