تقابل خریداران و فروشندگان پس از تعطیلات اجباری

بازارها با اخبار ضد و نقیضی درخصوص احیای برجام احاطه شده، اما آنچه قابل پیش بینی‌ست، عدم حصول توافق حداقل در ماه‌های آینده است. این مهم سایه ابهامی بر بازار انداخته که زمینه از بین رفتن خوش بینی ها برای کاهش قیمت دلار را از یکسو و تشدید تورم از سوی دیگر را به همراه داشته است. 

در نگاهی دیگر اختلافات پیش آمده در گفت و گوهای برجام ، انتقال قدرت به دولت بعدی، اعتراضات مردم خوزستان و همچنین قطعی برق کارخانه‌های سیمان و فولاد را می‌توان از جمله ریسک‌های سیستماتیک بازار در هفته پیش رو دانست.
یکی دیگر از مسائلی که میتواند در هفته‌های آتی بر روند بازار اثرگذار باشد، انتشار گزارش‌های ۳ ماهه شرکت‌هاست که با توجه به  افزایش محسوس درآمد شرکت ها نسبت به مدت مشابه سال قبل، می‌توان انتظار جذابیت سهام برای سرمایه گذاران را داشته باشیم. به طور مثال آزاد سازی قیمت محصولات برخی صنایع از جمله صنعت سیمان، رشد نرخ فروش شرکت‌ها و به تبع آن افزایش درآمد عملیاتی این شرکت‌ها را به همراه داشته که همین مهم می‌تواند این صنعت را برای بازار جذاب کند. 
البته نباید از تاثیرات تعطیلی غیرمنتظره ۶ روزه بورس غافل شویم، اگرچه این تعطیلات اجباری فرصتی برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده تا کمی از  هیاهوی اخبار سیاسی و اقتصادی دور شده و با بررسی گزارشات شرکت‌ها، تصمیمات بهتری با نگاه تحلیلی بیشتری داشته باشند، اما با این حال باید منتظر  تقابل خریداران و فروشندگان پس از این تعطیلات باشیم که هر کدام دلایلی برای خرید و فروش در بازار دارند. 
ریسک‌های سیستماتیک اقتصادی و سیاسی از یک طرف و کسب بازدهی 20 الی 30 درصدی طی دو ماه گذشته از طرف دیگر برخی از سرمایه گذاران را مجاب به فروش سهام و حفظ سود میکند. در مقابل قیمت‌های جذاب سهام پس از ریزش شاخص بورس، گزارش های سه ماهه خوب شرکت ها و همچنین تورم انتظاری بالا گروه دیگری از سرمایه گذاران را مجاب به خرید سهام خواهد کرد، بنابراین باید منتظر باشیم تا برنده این تقابل، سمت و سوی بازار در هفته‌های آینده را مشخص کند. 
در پایان میتوان گفت افزایش حجم معاملات و رسیدن به سطحی قابل قبول، ورود پول حقیقی به بازار طی چند هفته گذشته، آزادسازی قیمت محصولات شرکت‌های بورسی و امید به حذف دلار 4200 تومانی، بازار را در شرایط بنیادی مناسبی قرار داده که می‌تواند زمینه پایان روند نزولی بازار و شروع روزهای صعودی بازار باشد. 
با این حال تجربه ریزش شاخص در سال گذشته، سرمایه گذاران را محتاط کرده و آنها را به جایگاهی رسانده که وزن بیشتری به تحلیل عملکرد شرکتها می‌دهند، بنابراین بازار حتی اگر روند صعودی را در پیش بگیرد نباید انتظار یک روند شارپ صعودی داشته باشیم.

امیر ندیری - مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار

کد خبر 5466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =