بازار تغییر دولت‌، برجام و نوسانات نرخ دلار را پیش خور کرده است

تحلیلگر بازارسرمایه با اشاره به اینکه بورس تا چند وقت دیگر منطقی و پیش‌بینی‌ پذیر می شود، گفت: بازار از مدت‌ها قبل تغییر دولت‌، برجام و نوسانات نرخ دلار را پیش خور کرده است.

به گزارش بیداربورس، حامد ستاک با انتشار مطلبی با عنوان " اثر ترس بر معاملات سهام" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: نوسانات فعلی بازار سهام منطقی است. بطور معمول زمانی که بازار اتفاق ناگواری را (ریزش شدید شاخص‌کل طی یک‌سال اخیر) تجربه می‌کند به دلیل اینکه اندکی هیجان همچنان در جریان معاملات دیده می‌شود، سرمایه‌گذارانی که تجربه و اعتماد چندانی به بازار ندارند با کوچک‌ترین منفی به سمت فروش سهام حرکت می‌کنند.

این قشر از سهامداران با این ترس مواجه اند که مجددا روند ریزشی قیمت سهام شرکت‌ها تداوم پیدا کند. با این‌حال به دلیل اینکه قیمت سهام صنایع و شرکت‌ها در محدوده ارزندگی قرار گرفتند همین فروشندگان با مشاهده تغییر روند و گرایش قیمت‌ها به سمت و سوی مثبت، سریعاً اقدام به خرید سهام در بازار خواهند کرد. هر چند چنین رفتاری از سوی معامله‌گران در برهه فعلی منطقی ارزیابی می‌شود اما نباید به طول بینجامد.

بازار سهام ‌باید روند منطقی‌تری بگیرد و قابلیت پیش‌بینی‌پذیری توسط کارشناسان ارتقا پیدا کند. به‌نظر می‌رسد تا چند وقت آینده این مهم محقق شود. به هر روی با توجه به میزان حجم نقدینگی موجود و رشد رکودی حاکم در قیمت سایر دارایی‌ها، بازار اگر صعود قطعی نداشته باشد، ریزش‌هایی بیش از محدوده فعلی قیمت‌ها را نیز نمی‌تواند تجربه کند.

بازار سهام از مدت‌ها قبل موضوعاتی پیرامون تغییر دولت، مسائل برجامی و نوسانات نرخ دلار را در محاسبات لحاظ کرده است. بطور معمول اتفاقاتی که پیش‌بینی‌پذیرند همانند مسائل اقتصادی و سیاسی موجود را از قبل پیشخور کرده است. به‌نظر نمی‌رسد این موارد در آینده معاملات، وزن چندانی داشته باشند. چرا که طی چند وقت اخیر در جریان داد و ستدهای بازار سهام دیده‌ شده‌اند.

با اینکه بازار تغییرات دولت‌ها را به‌خوبی درک کرده اما درباره اینکه سیاست گروه جدید کابینه دولت سیزدهم چه خواهد بود به دلیل اینکه تا این لحظه جزئیاتی از آن منتشر نشده، نمی‌تواند اثری از آن بگیرد. باید دولت و وزرا مستقر شوند تا بر اساس اظهارنظر آنها بازار درباره روند آتی تصمیم‌گیری کند.

کد خبر 5662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =