نرخ بهره بازیگر اصلی بازار سرمایه است

در مقطع فعلی نرخ بهره بازیگر اصلی بازار سرمایه است زیرا نرخ بهره هرچه به سمت بالا حرکت کند p/e تئوریک بازار پایین می‌آید و در نتیجه بازار ارزان خواهد شد.

نیما پروانی کارشناس بازار سرمایه، نرخ دلار و نرخ بهره را از مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار بر بورس دانست و به بیداربورس گفت: برخی از تحلیل گران بازار به پارامتر نرخ بهره وزنی نمی‌دهند در صورتی که  نرخ بهره و دلار از عوامل بسیار تعیین کننده‌ بازار سرمایه هستند.  
او با بیان اینکه امروزه نرخ ارز به چشم‌انداز توافق‌هایی مانند توافقات هسته‌ای و یا بخش ارتباطات مالی گره خورده است، گفت: این چشم‌انداز می‌تواند دلار را به سمت بالا هدایت کند و یا به آن تثبیت بخشد.
این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به این موضوع که تا قبل از استقرار دولت جدید و چیدن تیم مذاکره کننده نمی‌توان نظر قطعی در رابطه با دلار داد، گفت: زمانی که جوبایدن رئیس جمهور آمریکا شد بسیاری از تحلیل‌گران دلار را ۱۵ هزار تومان پیش‌بینی می‌کردند اما من معتقد بودم که دلار پایین نخواهد آمد زیرا در اقتصاد هنگامی که دلار ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان معامله می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت به زیر ۲۰ هزارتومان برسد.
پروانی ادامه داد: اکنون هم از دیدگاه من دلار حتی در صورت حصول توافق هم به آن صورت پایین نخواهد آمد و قیمت تعادلی در ۱۴۰۰ را می‌توان بازه‌ای بین ۲۴ الی ۲۵ هزارتومان دانست.

وی در مقطع فعلی نرخ بهره را بازیگر اصلی بازار سرمایه شمرد و گفت:نرخ بهره هرچه به سمت بالا حرکت کند p/e تئوریک بازار پایین می‌آید و در نتیجه بازار ارزان خواهد شد.
پروانی با یبان اینکه در گذشته که عمده دولت‌های جدید سیاست انقباضی اتخاذ کردند و به دنبال حفظ دلار، جمع کردن نقدینگی، افزایش نرخ بهره و چاپ اوراق بوده‌اند، دولت احمدی نژاد وروحانی هم از این سیاست مستثنی نبودند و حتی در دولت روحانی سیاست انقباضی بسیاری از تولیده کننده‌ها را فلج کرد.
او در ادامه گفت: تا زمان تعیین تکلیف مذاکرات، بازار اوراق است که نقش بازی می‌کند و در این صورت هم فکر نمی‌کنم که بازار روبه بالایی داشته باشیم زیرا در چشم انداز بازار را اینطور میبینم که ما در دو الی سه ماهه آینده مجبور شویم حجم بسیار زیادی اوراق به فروش برسانیم و باید نرخ بهره جذابی به این کالا دهیم.  
او در پایان به سرمایه‌گذاران توصیه کرد که سهم ارزشی بخرند؛ به عنوان مثال اگر قرار باشد در بازار، اوراق ۲۵ درصد به فروش برسد چه سهمی کمتر به ما آسیب خواهد زد بنابراین سهم‌هایی که P/E پایین تر و طرح توسعه دارند در بلند مدت ارزش پول ما را حفظ خواهند کرد.

کد خبر 5681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =