رشد بازار ادامه خواهد داشت

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: عوامل بنیادی مانند نرخ دلار نیمایی، عدم ریزش نرخ قیمت کامودیتی ها از سطح کانونی و ارتقا قیمت محصولات شرکت هایی که با دلار ۴۲۰۰ به فروش میرسند به نرخ دلار نیمایی موجب خواهد شد که بازار بصورت تدریجی با رشد مواجه کنند.

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازار روز گذشته که خرید در سهام‌ها کاملا بنیادی هستند، به بیداربورس گفت: محور تقاضا عمدتا بر اساس EPS براوردی شرکت ها برای سال ۱۴۰۰ بنابر سود گزارش شده سه ماهه اول و گزارش عملکرد تیر ۱۴۰۰ می باشد. اصولا بازار به شرکت هایی که Forward P/E کمتر از ۶ و یا NAV زیر ۶۰ درصد دارند توجه و خرید میکند چرا که این شرکت ها از لحاظ بنیاری شرایط خوبی دارند.

اشتیاقی در ادامه گفت: در روز گذشته شاهد استقبال بازار به شرکت های هلدینگ شامل فارس، وامید، وبانک، وصندوق و ومعادن بوده ایم چرا که این شرکت ها علاوه بر اینکه زیرNAV ۶۰درصد معامله می شوند از لحاظ P/E صرفا از محل سود تقسیمی شرکت های زیر مجموعه زیر ۷ واحد قرار دارند.

این کارشناس بازار سرمایه به نرخ دلار اشاره کرد و گفت: اگر برجام ظرف یک ماه آینده احیا شود بازار به قطعیت رسیده که دلار نرخ ۲۲ هزارتومان از دست نمیدهد و شاخص کل و قیمت سهام شرکت های بنیادی از مبلغ حاضر کمتر نخواهد شد.

اشتیاقی ادامه داد: عوامل بنیادی مانند نرخ دلار نیمایی، عدم ریزش نرخ قیمت کامودیتی ها از سطح کانونی و ارتقا قیمت محصولات شرکت هایی که با دلار ۴۲۰۰ به فروش میرسند به نرخ دلار نیمایی موجب خواهد شد که بازار بصورت تدریجی با رشد مواجه کنند.

وی با بیان این نکته باید توجه کرد که هر یک ماه تاخیر در احیای برجام با توجه به افزایش سطح نقدینگی کل کشور کف قیمت دلار را تا پایان سال به ازای هریک ماه تاخیر تقرببا ۵۰۰ تومان به دلار به نرخ آن اضافه میکند.

اشتیاقی به کسری بودجه که عامل دیگر بنیادی است که بر روند بازار تاثیر میگذارد گفت:با توجه به کسری بودجه که وجود دارد و خود آن به نحوی فشار تورمی به کشور ایجاد می کند و نگهداری ریال به صرفه نیست و از این بابت نیز پول ها به سمت بازار سرمایه سوق می کند.

وی افزود: در یک ماه اخیر نیز شاخص کل از رقم یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا عدد امروز یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد افرایش پیدا کرد به نظر می رسد بدلیل عوامل بنیادی بود که بازار به خودش دید و بنابراین با توجه به اینکه انتظار تورمی شکل گرفت دیگر به صلاح افرادی که پول هایشان را در اوراق با درآمد ثابت پارک کردند نیست و آنها نیز نقدینگی وارد بازار کردند و این پول ها بسیار هوشمند هستند و بر اساس عوامل بنیادی سهام خرید می کنند.

اشتیاقی گفت: اما اگر در آینده بتدریج برجام احیا نشود و دلار نیمایی نیز رقم های بالاتری میبیند و با فرض حفظ قیمت کامودیتی ها بازار به رشد خود بتدریج ادامه دهد. از سوی دیگر عواملی مانند قیمت گذاری دستوری در محصولات، عدم اجازه به رشد دلار نیمایی، نحوه  ازادسازی سهام عدالت و  انتشار اوراق بدهی با نرخ های بالای ۲۰ درصد ممکن است موجب محدود شدن رشد بازار شوند.

اشتیاقی در پایان گفت: به نظر می رسد بازارسهام در روزهای آتی این سطوح قیمتی ها به هیچ وجه از دست ندهد.

کد خبر 5719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =