اصلاح شاخص به نفع بازار است

از لحاظ تکنیکال و حتی بنیادی انتظار یک اصلاح منطقی در  بازار  وجود داشته و برگشت شاخص قیمت‌ها به میانگین متحرکشان و عوامل مثبتی که عنوان شد روند صعودی نقض نشده و از قدرت کافی برخوردار است و با توجه به این رشد انگیزشی که در بازار مشاهده شد  این اصلاح به نفع بازار می باشد و مجدد بازار به شرایط طبیعی خودش برمیگردد.

سلمان نصیرزاده کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران  با بیان اینکه معاملات روز گذشته چالشی ترین معاملات در طی هفته های اخیر بود به بیداربورس گفت: تراز حقیقی حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان منفی بوده است و سنگین ترین خروج پول حقیقی در ۷ ماه گذشته را تجربه کرده ایم و شاخص نیز تا حوالی ساعت ۱۰ روز گذشته مثبت بود اما در پایان منفی به کار خود پایان داد و  در منفی ها هم تحرکاتی را شاهد بودیم که خریدار در سطوح منفی نیز وجود داشت.
نصیرزاده افزود: از طرف دیگر اکثر فعالین بازار نیز به این معتقد بودند که شاخص کل در محدوده ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ سطح مقاومتی مواجه است و  شهریور هم به صورت سنتی همیشه بازار نسبت به آن، رفتار متفاوت تری به خصوص در نیمه دوم شهریور ماه داشته است.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه  باید بدانیم  آیا تغییر روند اتفاق افتاده یا اصلاح مسیر صعودی شاخص به بررسی  برخی فاکتورهای مهم پرداخت و گفت: موتور محرک رشد بازار نرخ دلار بوده که رشد آن اثر روانی بر بازار دارد و نرخ نیمایی که روند صعودی آن را مشاهده میکنیم، و زمانیکه روند صعودی شکل میگیرد  نگرانی خاصی  وجود ندارد مگر اینکه در روند رشد نیمایی اختلال ایجاد شود  که ان هم به نظر نمیرسد با توجه به فاکتورهایی که وجود دارد در  نرخ های نیمایی رخ دهد.
نصیر زاده به  نرخ بهره  بانکی اشاره کرد و گفت : تقریبا نرخ بهره بانکی نیز در سطح معقولی وجود دارد  و از سوی دیگر روند گزارشات شرکت ها نیز مناسب بوده اند. شاید در دوماه  تیر و مرداد در میزان تولید در صنعت فولاد یا سیمان با چالش مواجه شدند اما دور از ذهن نبود و بازار نیز انتظار آن را داشت اما نرخ های فروش در اکثر صنایع مثبت و میزان درآمد و مقدار فروش نیز در این صنایع خوب بوده و با برایند مثبت گزارشات روبرو هستیم.
 وی افزود: روند جریان پول هم نسبت به ماه های گذشته شدت گرفته و جریان بهتری در بازار شکل گرفته یک فضای خوشبینی در بازار اتفاق افتاده است. البته فارغ از این مسائل باید به عوامل تاثیر گذار دیگر بر بازار سرمایه نیز توجه کرد و آن دولت جدید است که با بحث کنترل تورم کالایی بر روی کار آمده است  و ممکن است سیاست های کوتاه مدت  مانند قیمت گذاری دستوری، تحمیل هزینه هایی به صنابع مهم بازار مانند فولاد، سنگ آهن و سیمان در نظر بگیرد چرا که سیاست های که در حال حاضر وجود دارد موجب تشدید کسری بودجه خواهد شد و دولت مجبور است هزینه هایی را به طبقه های دیگر  از صنایعی که از ثروت بهتری برخوردار هستند تحمیل کند تا شاید بتواند کسری بودجه در کوتاه مدت تا حدودی جبران کند.
وی گفت: سیاست های دولت سیزدهم  به خصوص در بحث برجام مبهم و چشم انداز آتی آن منفی است  ولی با شروع مذاکرات در بازار ارز اثراتش را شاهد خواهیم بود.
این کارشناس بازار سرمایه گفت:  شاخص کل از  محدوده یک میلیون و ۱۰۰ واحد  به یک میلیون  و ۶۰۰ واحد رشد خوبی داشته و قطعا به هر محرکی واکنش نشان میدهد اما
از لحاظ تکنیکال و حتی بنیادی انتظار یک اصلاح منطقی در  بازار  وجود داشته و برگشت شاخص قیمت ها به میانگین متحرکشان و عوامل مثبتی که عنوان شد روند  صعودی نقض نشده و از قدرت کافی برخوردار است و با توجه به این رشد انگیزشی که در بازار مشاهده شد  این اصلاح به نفع بازار می باشد و مجدد بازار به شرایط طبیعی خودش برمیگردد.
نصیرزاده در پایان گفت: آن چیزی که مهم است فعالان بازار بخصوص افرادی که در این بازار  تازه کار هستند استراتژی معاملاتی مشخصی داشته باشند و بدون توجه به عوامل تاثیرگذار بر  بازار، سهام خرید نکنند چرا که متضرر خواهند شد.

کد خبر 6515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =