رشد بازار در گرو نرخ دلار 

آینده بازار سرمایه به روند بازار ارز و تورم گره خورده است و درصورتی که تورم صعودی باشد به تبع آن نرخ ارز نیز افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه بازار سرمایه هم رشد خواهد کرد که در این حالت گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی، معدنی و پالایشگاهی کاندیداهای اصلی رشد قیمتی خواهند بود؛ اما اگر انتظارات تورمی و نرخ ارز کاهش پیدا کند بازارسرمایه ممکن است به شکل ثبات قیمت‌ها و متوقف شدن روند صعودی واکنش نشان دهد.

نوید قدوسی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در تشریح دلیل وجود نوسان‌های زیاد در بازار سرمایه گفت: نرخ ازر یکی از دلایل بسیار تاثیرگذار بر بازارسرمایه است به طوری که روند صعودی یا نزولی آن تاثیر مستقیم بر بازار دارد.  

او با بیان اینکه حرکت صعودی سه ماه اخیر بازار عمدتا ناشی از حرکت سهم‌های دلاری بوده است، گفت: گروه‌هایی که درآمد فروش و سودآوری آنها رابطه مستقیم با نرخ ارز دارد،  اگر این سیگنال را دریافت کنند که روند صعودی دلار متوقف و یا روند نزولی بر آن حاکم شده است حرکتی نزولی خواهند داشت در مقابل اگر دلار افزایشی باشد هیجان خرید در این سهم‌ها افزایش خواهد یافت و باعث رشد شاخص‌های بازار سرمایه خواهد شد.


شبندر دلیل اصلی ریزش بازار نبود

قدوسی در رابطه با بازگشایی و توقف سلیقه‌ای نماد توسط ناشران بازار اظهار کرد: این نوع عملکرد تاثیر کوتاه‌مدتی بر بازار سرمایه دارد و در میان مدت تاثیر گذار نخواهد بود و بازارسرمایه در نهایت راه خود را پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه درمورد بازگشایی سلیقه‌ای سهام شبندر گفت: یکی از ظرایف تفسیر و تحلیل پدیده‌های مختلف، تمایز دادن همزمانی و علیت است. در رابطه با بازگشایی شبندر نیز این موضوع اتفاق افتاد که در این میان علت اصلی ریزش بازار نوسانات نرخ ارز همزمان با بازگشایی این نماد بود.  

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شایعه آزادسازی سهام عدالت و تاثیر آن بر ریزش‌ هفته گذشته بازار بیان کرد: تاثیر نامطلوب آزادسازی سهام عدالت بر بازار سرمایه در سال گذشته باعث به وجود آمدن ترس  شده اما دلیل ریزش اصلی بازار نیست و به عبارتی عاملی فرعی محسوب می‌شود که می‌تواند ریزش بازار را تشدید کند.

راه درست آزادسازی سهام عدالت چیست؟

به عقیده قدوسی راه درست آزادسازی سهام عدالت این است که در واقع فروش سهام عدالت به نوعی معاملات غیر مستقیم باشد زیرا بیشتر مشمولان سهام عدالت از جنس بازار سرمایه نیستند و شناخت کافی ندارند و این امر ممکن است موجب اشکال در روند حرکتی بازار شود.  

او ادامه داد: باید یک هماهنگی در بخش فروش سهام عدالت به وجود بیاید طوری که سفارش های فروش سهام عدالت با روند بازار سرمایه هماهنگ باشد و سیل فروش در بازار جاری نشود.

این کارشناس بازار سرمایه فروش سهام عدالت به روش بلوکی را به شرط منصفانه بودن قیمت از دیگر روش‌های درست فروش دانست و افزود: میلیون‌ها ذینفع چشمشان به دنبال این سهام است و انتظار دارند که منافعشان به درستی حفظ شود.


بازار سرمایه کنونی گران نیست

قدوسی با بیان اینکه بازارسرمایه کنونی گران نیست و سهام ارزان در بازار پیدا می‌شود، در پیش‌بینی آینده بازار گفت: آینده بازار سرمایه به روند بازار ارز و تورم گره خورده است و درصورتی که تورم صعودی باشد به تبع آن نرخ ارز نیز افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه بازار سرمایه هم رشد خواهد کرد که در این حالت گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی، معدنی و پالایشگاهی کاندیداهای اصلی رشد قیمتی خواهند بود؛ اما اگر انتظارات تورمی و نرخ ارز کاهش پیدا کند بازارسرمایه ممکن است به شکل ثبات قیمت‌ها و متوقف شدن روند صعودی واکنش نشان دهد.

تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ بر صنایع بورسی

او در رابطه با سهم‌های پربازده در کوتاه مدت و میان مدت گفت: درصورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گروه‌ دارویی در میان مدت و بلند مدت رشد خواهد داشت.

وی در پایان در رابطه با گروه خودرویی اظهار کرد: باتوجه به وضعیت بنیادی نامشخص و البته نامطلوب، این نمادها بیشتر تحت تاثیر اخبار و شایعات بوده و در این گروه شاهد نوسانات زیادی هستیم.

کد خبر 6893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =