۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰

شرایط بورس چه زمانی خطرناک خواهد شد؟  

امیر توپچی پور- کارشناس بازار سرمایه
شرایط بورس چه زمانی خطرناک خواهد شد؟  

بازار سرمایه از اوایل خردادماه رشد جدید خود را آغاز کرد و شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به حوالی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید.   این رشد ۴۰ درصدی تنها در سه ماه به صورت شارپی اتفاق افتاد و بازار با اصلاح چندانی مواجه نشد. طبیعتاً اصلاح جزئی در محدوده‌های فعلی، لازمه رشد بازار است تا شاخص کل و سهام مختلف خود را برای یک رشد جدید و راند صعودی بعدی آماده کنند.  

شاخص کل در روزهای گذشته روندی اصلاحی را در پیش گرفته و حمایت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را از دست داده است، اما اکثر کارشناسان معتقدند که این شرایط بازار سرمایه «فعلاً» نگران کننده نیست؛ اما سوالی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که شرایط بورس چه زمانی خطرناک خواهد شد؟  
از نظر تکنیکالی و روانی، محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد سطح بسیار مهمی برای فعالان بازار سرمایه به حساب می‌آید. اکثر معامله گران و مخصوصاً افرادی که نگاه کوتاه مدتی به بازار سرمایه دارند، این محدوده را به عنوان حد ضرر خود قرار داده و اگر شاخص این حمایت را نیز از دست داده و وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شود، حد ضررها فعال و موج جدیدی از فشار فروش در بازار ایجاد خواهد شد.  
در سوی مقابل، شاخص کل تا زمانی که مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را پشت سر نگذارد، نمی‌توان انتظار رشد شارپی از بازار سرمایه داشته باشیم. بر اساس پیش‌بینی‌ها، بازار سرمایه تا محدوده شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد همراه با ریز نوسانات مثبت و منفی همراه خواهد بود و پس از پشت سر گذاشتن این محدوده، رشد جدید بازار آغاز می‌شود.  
در این میان، عواملی وجود دارد که می‌توانند رشد بازار سرمایه را با مشکلاتی مواجه کنند. البته برخی از آنها در حال حاضر هم تاثیر منفی بر روی بازار داشتند و می‌توان اصلاح موجود را حاصل اخبار ضد و نقیض موجود در سطح جامعه دانست.  
یکی از این موارد، کاهش نرخ دلار است که در روزهای گذشته اصلاح کوچکی داشته و این اصلاح از انتشار اخبار پیرامون از سرگیری مذاکرات برجام نشأت می‌گیرد. در صورتی که روند فعلی دلار ادامه یابد، باید منتظر ادامه اصلاح در بازار سرمایه هم باشیم، اما در صورت توقف اصلاح قیمت دلار، توقفِ اصلاحِ بورس نیز غیر قابل پیش‌بینی نیست.  
دیگر موردِ تاثیرگذار بر روی روندِ بورس، نرخ بهره بین بانکی است که در حال حاضر در قیمت‌های پایینی قرار دارد. در صورتی که دولت ابراهیم رئیسی بر افزایش نرخ بهره بین بانکی همت گمارد، بار دیگر جوی منفی علیه بازار سرمایه شکل خواهد گرفت. در صورتی هم که نرخ بهره بین بانکی با تغییر چشم‌گیری مواجه نشود، تهدیدی از این سمت متوجه بورس نخواهد بود.  
دیگر عامل تاثیرگذار بر روی بورس، قیمت گذاری دستوری کالاهایی مانند سیمان، فلزات اساسی و خودرو است که می‌تواند شرایط بازار سرمایه را دچار التهاب کند. کاهش قیمت سیمان و میلگرد، تاثیرات منفی بر بورس خواهد داشت. در این میان، سهامداران باید از سرمایه گذاری در سهامِ حبابی خودداری کرده و به سمت سهم‌هایی بروند که پی‌برای حداقل زیر ۲۰ دارند. در حال حاضر، ۵۰ درصد بازار جذابیت خاصی برای سرمایه گذاری ندارد که اکثر آنها را سهام کوچک تشکیل می‌ده و دارای حباب شده و نیازمند اصلاح هستند.  
در این شرایط، سهام بنیادی با پی‌برای زیر ۱۰، مستعد رشد خوبی هستند. سهامِ گروه‌های پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی می‌توانند سودهای خوبی را نصیب سهامداران‌شان کنند. در صورتی هم که عرضه خودرو در بورس کالا به وقوع بپیوندد، گروه خودرویی نیز می‌تواند رشد خوبی را تا پایان سال در پیش داشته باشد.

کد خبر 7207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =