ابزار تشویقی سازمان بورس برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

سازمان بورس تلاش دارد تا مشوقی را برای ترویج سرمایه گذاری غیرمستقیم در نظر بگیرد که در این راستا تصمیم به اجرایی کردن عرضه اولیه به روش ترکیبی گرفته است.

به گزارش بیدار بورس، ساسان الله قلی، مدیر عامل سبدگردان آبان با بیان مطلب فوق به جزییات دقیق روش عرضه اولیه به صورت ترکیبی اشاره کرد و افزود: در این روش به منظور تشویق سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری به صورت غیرمستقیم، سهمیه ای اضافه به صندوق های سرمایه گذاری تعلق گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع که برخی گمان می کنند عرضه اولیه باید به طور حتم سودآور باشد و با نرخی عرضه شوند که مردم در درون صف قرار بگیرند، روش چندان مناسبی نیست زیرا ممکن است مدتی طول بکشد تا سهام به حالت شناور برسد. زمانی که سهمی قرار است وارد بازار شود باید براساس مکانیزمی معقول کشف نرخ شود و سهام مدنظر هم روز بعد از عرضه اولیه به صورت عادی مورد معامله قرار بگیرد.

الله قلی با تاکید بر اینکه بارها سرمایه گذاران را به منظور کاهش ضرر و زیان های احتمالی تشویق به سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار کرده ایم، خاطرنشان کرد: سازمان بورس تلاش دارد تا مشوقی را برای ترویج سرمایه گذاری غیرمستقیم در نظر بگیرد که در این راستا تصمیم به اجرایی کردن عرضه اولیه به روش ترکیبی گرفته است.

وی به شبهات ایجاد شده درخصوص وجود تبعیض برای تخصیص سهام بین سهامداران اشاره کرد و گفت: میزان سهام در عرضه های اولیه به روش های قدیم به حدی کوچک بود که فرآیندها به صورت شفاف صورت نمی گرفت، با توجه به چنین وضعیتی می توان اعلام کرد که عرضه اولیه به روش ترکیبی بهتر از روش های گذشته است.

الله قلی تصریح کرد : اکنون یکی از مسایل قابل اهمیت در روش جدید عرضه اولیه، میزان سهام اختصاص یافته به هر صندوق است که می تواند مزایایی را از این طریق برای مشارکت کنندگان در عرضه اولیه به همراه داشته باشد.

مدیر عامل سبدگردان آبان اظهار داشت: اینکه گفته می شود در عرضه اولیه به روش جدید زمینه ایجاد رانت برای برخی از گروه ها فراهم می شود، صحت ندارد اما بهتر است در دستورالعمل جدید عرضه اولیه، تغییراتی در کشف قیمت صورت بگیرد.

منبع: سنا
کد خبر 7331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =