کنترل دستوری بر صنایع مختلف با اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی

ارز ۴۲۰۰ تومانی نوعی رانت است که هدف از اختصاص آن به برخی از صنایع ایجاد کنترل بر آنها بود و تاثیر متفاوتی را در صنایع دریافت کننده این ارز ایجاد کرد.

به گزارش بیداربورس، داود رزاقی، مدیر عامل تامین سرمایه نوین به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر صنایع مختلف بورسی اشاره کرد و گفت: مسأله ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلیل مطرح بودن موضوع حذف آن از سال‌های گذشته، اثر روانی خود را بر روی کالاها گذاشته و معاملات بازار سهام از مدت‌ها قبل با این اتفاق کنار آمده است.

وی اظهار کرد: با توجه به پیشخور شدن اثر این اتفاق در بازار، نمی‌توانیم با حذف قطعی ارز ٤٢٠٠ تومانی شاهد تاثیر آن بر سهام شرکت‌هایی باشیم که جزو دریافت کنندگان این ارز بودند.

رزاقی یادآور شد؛ صنایعی مانند دارویی، لاستیک، کشاورزی، قندی ها و دامپروری از جمله صنایعی هستند که متأثر از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شوند.

مدیر عامل تامین سرمایه نوین افزود: در بیشتر این موارد، قیمت محصولات این صنایع به صورت دستوری تعیین می‌شود و حال حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی می‌تواند تاثیر مثبتی بر این صنایع بگذارد.

وی سپس گفت: اکنون بحث انرژی هم مطرح است که ممکن است در این میان حوزه انرژی با افزایش قیمت همراه شود که این اتفاق باعث تاثیر منفی بر صنایعی می‌شود که در حال دریافت انرژی ارزان هستند و سایه دولت بر سر آن صنایع از جمله فولاد وجود دارد.

رزاقی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی نوعی رانت است که هدف از اختصاص آن به برخی از صنایع ایجاد کنترل بر آنها بود، افزود:  اعطای ارز ٤٢٠٠ تومانی تاثیر متفاوتی را در صنایع دریافت کننده این ارز ایجاد کرد.

مدیر عامل تامین سرمایه نوین با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی شامل همه محصولات و کالاها نبود، ادامه داد: با توجه به اینکه فقط گروه خاصی از کالاها مشمول دریافت این ارز بودند؛ شاهد تاثیر معکوس این ارز در بازار و وجود تورم بودیم.

وی سپس گفت: به نظر می‌رسد حدف ارز ٤٢٠٠ تومانی اثر چشمگیری بر قیمت کالاها نداشته باشد، اما ممکن است از بعد روانی به دلیل حذف قیمت‌های دستوری بودن برخی از این قیمت‌ها تا حدودی شاهد تاثیر مثبت این اتفاق در برخی از صنایع باشیم.

رزاقی افزود: امیدواریم هر چه سریع‌تر نرخ ارز ٤٢٠٠ تومان به نرخ بازار تبدیل شود زیرا این اقدام باعث می‌شود به جای آنکه سود وارد جیب دلالان و واسطه گران شود، به مدار تولید برگردد.

مدیر عامل تامین سرمایه نوین گفت: این موضوع باید مورد توجه باشد که حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی به عنوان یکی از دلایل تاثیرگذار بر عملکرد شرکت‌ها، روند معاملات سهام آنها در بازار و شاخص بورس را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: دلایل دیگری که ممکن است در کنار حذف احتمالی ارز ۴۲۰۰  تومانی روند این بازار را تحت تاثیر قرار دهد، بحث پیوستن به پیمان شانگهای است که حوزه اقتصادی و تجاری کشور را متاثر کرده و می تواند منافعی را برای کشور به همراه داشته باشد و این اقدام در مساله ترانزیت، نفت، واکسن و محصولات غیرنفتی تاثیر گذار است.

رزاقی در پایان افزود: اکنون در کنار دو مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیز موضوع پیمان شانگهای، بحث برجام هم مطرح است بنابراین نمی توان موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به صورت جداگانه بررسی کرد.

کد خبر 7438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =