دلیل نوسان‌های اخیر بازار سرمایه چیست؟

اخیرا ارزش دلاری بازار به حدود ۳۰۰ میلیارد دلار رسیده است که این موضوع مقاومت جدی برای بازار محسوب میشود و از طرفی هم شاخص کل به مقاومت خود رسیده که می‌تواند باعث ایجاد فاز اصلاحی در بازار باشد.

مدیریت اوراق‌بهادار کارگزاری تامین‌سرمایه نوین در تشریح دلیل نوسان‌های اخیر بازارسرمایه گفت: اخیرا ارزش دلاری بازار به حدود ۳۰۰ میلیارد دلار رسیده است که این موضوع مقاومت جدی برای بازار محسوب میشود و از طرفی هم شاخص کل به مقاومت خود رسیده که می‌تواند باعث ایجاد فاز اصلاحی در بازار باشد.

تعیین رئیس احتمالی بانک مرکزی دلیل نوسان بازار 
نیما حاجی‌لر  در گفت‌وگو با بیداربورس شایعه این که قرار است طیب‌نیا رئیس کل بانک مرکزی شود را از دلایل دیگر نوسانی بودن بازاردانست و اظهار کرد: در دوره اول رئیس‌جمهوری روحانی که طیب‌نیا سکاندار وزارت اقتصاد بود، سیاست رکودی را در پیش گرفته بود که این نوع سیاست با بورس تضاد منافع دارد.
 حاجی‌لر، افزایش نرخ بهره بانکی، عرضه‌های اولیه و برجام را نیز از عوامل نوسانی بودن شمرد  و افزود: برجام که از تاثیرگذارترین عوامل بازار سرمایه است هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برد.  
وی بازار کامودیتی‌ها را در ایجاد نوسان‌های بازار بی اثر ندانست و گفت: اخیرا نرخ سنگ‌آهن با کاهش روبه رو بوده که این امر باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به این فکر بیافتند که سطوح قیمتی کنونی بالا است.
بازار سرمایه در انتظار مشخص شدن مدیران بورسی
او با بیان اینکه بازار فعلا در فاز اصلاحی به سر می‌برد، گفت: از سویی وزارت خانه‌ها به تازگی وزرای خود را شناختند و از سوی دیگر این وزرا باید مدیران خود را انتخاب کنند که بعضی از آن‌ها همان مدیران شرکت‌های بورسی هستند که این عوامل بر عملکرد و آینده شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

سهام‌داران مستقیما درگیر سهام عدالت نشوند
مدیریت اوراق‌بهادار کارگزاری تامین‌سرمایه نوین، در خصوص شایعه آزادسازی سهام عدالت بیان کرد: سهام عدالت بخش عمده‌ای از سهام‌های شاخص ساز بازار سرمایه را در بر می‌گیرد و هنگامی که فروش سهام عدالت انجام شود و باید این سهام خریداری شود اما اگر حجم نقدینگی نباشد که در بازار جوابگوی این تقاضای فروش باشد بازار با مشکل مواجه خواهد شد یا به عبارتی نوعی تحریک عرضه محسوب می‌شود.  
حاجی‌لر با بیان اینکه آزادسازی سهام عدالت باید به گونه‌ای باشد که سهام‌داران مستقیما درگیر نشوند، گفت: باتوجه به اینکه سهام عدالت موضوعی ملی است، برای آزادسازی نیاز به برنامه‌ای مدون و تخصصی دارد.

بازار سرمایه ریزش خاصی نخواهد داشت
این فعال بازار در پیش‌بینی بازار سرمایه مطرح کرد: متاسفانه امروزه با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیاردی روبه رو هستیم که این کسری بودجه ممکن است موجب افزایش نرخ دلار شود.
وی ادامه داد: افزایش نرخ کالاهای اساسی نیز موجب افزایش قیمت سبد مصرفی خانوارها ودر نتیجه ایجاد تورم شده است.
حاجی‌لر معتقد است با توجه به عوامل فوق در بازار سرمایه ریزش خاصی نخواهیم داشت.  

بررسی صنایع پربازده بورسی
او در پایان در خصوص صنایع پربازده تا پایان سال گفت: صنایع غدایی، صنایع دارویی به خاطر حذف ارز ترجیحی و رشد کمی که در گذشته داشتند و شوینده‌ها به علت وجود کرونا تا پایان سال رشد خوبی خواهند داشت.

کد خبر 7517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =