۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲

سیگنال مثبت عضویت ایران در پیمان "شانگهای"؛

پرونده ایران به شورای امنیت نمی‌رود

صنایع بورسی از دانش فنی غول‌های شرق بهره‌مند می‌شوند
پرونده ایران به شورای امنیت نمی‌رود

پیام واضح عضویت در پیمان "شانگهای"، این است که به احتمال زیاد پرونده ایران به شورای امنیت نخواهد رفت.

به گزارش بیداربورس، معاون سرمایه‌گذاری تامین آینده پاسارگاد با بیان مطلب فوق گفت: یکی از شروط عضویت در پیمان "شانگهای" این است که کشور نباید تحریم سازمان مللی باشد. یعنی پرونده ایران اگر در شورای حکام ارجاع شود، روسیه و چین آن را وتو کرده و پرونده تحویل شورای عالی امنیت نمی‌شود. این موضوع می تواند مهمترین نقطه قوت این پیمان به شمار آید.

حسین خواجویی در پاسخ به این پرسش که این پیمان چه امکانی برای شرکت‌های بورسی ایجاد می‌کند، گفت: هرچند عملی شدن این پیمان تا دو سال آینده طول می‌کشد، اما به طور قطع صنایعی که بخواهند از تکنولوژی‌های جدید از طریق کشورهای این پیمان استفاده کنند، امکانی ویژه خواهند یافت. بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی که تکنولوژی‌های مورد نیاز مانند ماشین‌آلات خود را از کشورهای غربی تهیه می‌کردند اکنون می‌توانند با نگاهی به شرق، تکنولوژی و دانش فنی مورد نیاز خود را از شرکت های بزرگ شرقی مانند چین و روسیه تهیه کنند.  

خواجویی تصریح کرد: مسیری که به دنبال پیمان «شانگهای» برای شرکت‌های بازارسرمایه و طور خاص شرکت‌های تولیدمحور فراهم شده، این است که نباید منتظر دانش فنی از اروپا باشند، بلکه باید برای دریافت دانش فنی به سمت شرق گام بردارند.

اثر مستقیم رشد نرخ ارز نیمایی بر صنایع بورسی

معاون سرمایه‌گذاری تامین آینده پاسارگاد در ادامه به بررسی اثر نرخ ارز نیمایی بر صنایع بورسی گفت: با نگاه تاریخی به بازارسرمایه می‌توان دریافت که همواره این بازار متناسب با افزایش نرخ ارز و تورم رشد کرده و روند صعودی درپیش گرفته است. افزایش نرخ ارز بر صنایع صادرات محور مانند پتروشیمی، پالایشگاهی و فولادی‌ها اثرگذارتر است. در مقابل صنایعی که مواد اولیه خود را وارد می‌کنند یا اینکه قیمت‌گذاری محصولاتشان دستوری انجام می‌شود (مانند صنعت خودرو)، با افزایش نرخ ارز متحمل زیان خواهند شد، هرچند که تعداد صنایع صادرات محور در بازارسرمایه بیشتر از این صنایع است.  

کلافی پیچیده، پیش روی سرمایه‌گذاران

حسین خواجویی تاکید کرد: در نظر داشته باشید به طور کلی قیمت ارز و نرخ بهره بانکی از مهمترین ابهامات سرمایه‌گذاران است. به طور مثال این دو ممکن است با توجه به روند تورم و دیگر عوامل سیاسی دچار نوساناتی شوند که قابل پیش بینی نبوده و اساس محاسبات سرمایه‌گذاران را به هم بریزد. هرچند که این روند ممکن است عواقبی مانند رشد شبه پول با سرعت بیشتر و رشد نقدینگی و در ادامه رکود همراه باشد.   

وی افزود: از سوی دیگر اگر نرخ بهره پایین نگه داشته شود، در جامعه‌ای که با تورم زیادی مواجه هست، تقاضا برای پول همچنان بالاست و در غیر این صورت تورم شدت بیشتری می‌گیرد، بنابراین با یک کلاف پیچیده در این خصوص رو به رو هستیم.  

خواجویی توضیح داد: ارز آزاد به اسکناس مورد معامله در بازار آزاد مربوط می شود، اما ارز نیمایی سامانه‌ای است که دولت تشکیل داده و شرکت ها و صادرات کنندگان را مکلف کرده تا دو سوم از ارز خود را در این سامانه عرضه کنند، اقدامی که سبب کنترل قیمت ها می شود. به نظر می رسد در طول زمان و به مرور نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز در بازار آزاد نزدیک شود.

کد خبر 7566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =