دلار ۴۰ هزار تومانی دور از ذهن نیست

یک فعال بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون مولفه های تاثیرگذار بر بازار سرمایه نرخ ارز، اخبار سیاسی به ویژه اخبار مربوط به مذاکرات، نوسانات قیمتی کامودیتی ها و نرخ بهره بانکی هستند، افزود: این امکان وجود دارد که تا پایان سال دلار به محدوده ۳۰ هزارتومانی برسد و با توجه به آمار تورم و افزایش نقدینگی، امکان ورود دلار به کانال ۴۰ هزار تومان در افق ۱۴۰۲ هم وجود دارد، لذا می توان گفت که چشم انداز بازار سرمایه مثبت است.

محمدحسین حقیقی، فعال بازار سرمایه در گفت و گو با بیدار بورس در رابطه با شرایط کنونی بازار گفت: بازار مدت قابل توجهی است که تحت تاثیر اخبار پیرامون مذاکرات و نوسانات نرخ ارز حرکت می کند، به طوری که اثر پذیری از این اخبار و تغییر روند بازار حتی در تایم بازار نیز قابل مشاهده بوده است.

وی ادامه داد: شاخص کل پس از نزدیک شدن به ۱ میلیون و ۴۰۰ واحد، جایی که قیمت بسیاری از سهم‌ها به قیمت ابتدای سال آنها نزدیک شده بود، با حمایت و ورود پول حقیقی همراه بود.
این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه رشد قابل توجه کامودیتی ها و به ویژه رشد قیمت نفت و به تبع آن فرآورده های نفتی، منجر به افزایش تقاضا برای صنایع شیمیایی، فرآورده های نفتی، فلزات اساسی و ... شد، تصریح کرد: به نظر میرسد تاثیر این افزایش قیمت های جهانی در صورتهای مالی میان دوره ای ۶ ماهه شرکت ها نیز نمایان شده و سیگنال مثبت دیگری به بازار سهام دهد هرچند که بخشی از این رشد در بازار پیشخور شده است.
 حقیقی افزود: به طور کلی ورود به ناحیه اشباع فروش و ارزندگی بسیاری از صنایع بازار که از زیاد شدن نماد هایی با p/e پایین و همچنین شرکت های سرمایه گذاری  با p/nav کمتر از ۵۰ درصد کاملا قابل لمس بود، منجر به کاهش قدرت فروشندگان و مثبت شدن بازار شد.  
وی با اشاره به اینکه برای بر شمردن مولفه های تاثیر گذار بر بازار سهام میتوان به نرخ ارز، اخبار سیاسی به ویژه اخبار مربوط به مذاکرات، نوسانات قیمتی کامودیتی ها، نرخ بهره بانکی و عملکرد شرکت ها و گزارشات ماهانه آنها اشاره کرد، توضیح داد: با توجه به اینکه نرخ ارز اکنون به عنوان مهم ترین محرک بازار سرمایه شناخته می شود، برای پیش بینی بازار سهام تا پایان سال و افق ۱۴۰۲ باید این متغیر مهم را تحلیل کنیم.
حقیقی ادامه داد: در صورتی که اخبار سیاسی و مذاکرات باعث تغییر شرایط نشود به نظر میرسد با فرض رشد نرخ ارز، شاخص کل توانایی رسیدن به ۱ میلیون و ۷۰۰ واحد را تا پایان سال داشته باشد.  
وی خاطر نشان کرد: با توجه به رشد قیمت های جهانی، همانند نفت، روی، اوره و ... به نظر میرسد که صنایع شیمیایی محور بازار وضعیت خوبی را با تداوم رشد قیمت ها داشته باشند. رشد قیمت ارز میتواند بر سهام دلاری محور بازار همانند فلزات اساسی، فراورده های نفتی و ... اثر گذار باشد و منجر به رشد این صنایع شود.  
فعال بازار سرمایه با توجه به اینکه شاخص کل از حوالی ۱.۱ میلیون واحد به ۱.۴ میلیون واحد رسیده است، گفت:  اما میبینیم که بسیاری از نماد های گروه های خودرویی و بانکی در همان کف های قیمتی چند ماه گذشته قرار دارند و تحرکات حقوقی در این نماد ها می تواند نشان از وجود واگرایی و پتانسیل رشد در این ۲ صنعت بزرگ بازار باشد.
حقیقی در پایان اظهار کرد: با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و قیمت گذاری دستوری بر روی صنایع غذایی و دارویی که به مرور به وقوع بپیوندد نیز میتواند بر افزایش جذابیت بازار سرمایه بیافزاید.

کد خبر 7767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =